این بیماری منشا ژنتیك و ارثی ندارد و زمانی اتفاق می‌افتد كه دسته‌ای از نورون‌های مغزی شروع به فعالیت دیس شارژ و تخلیه الكتریكی غیرطبیعی می‌کنند و بیمار دچار حملات و تشنج‌های مكرر بدون علت مشخص می‌شود.

سلامت نیوز:یك فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان با اشاره به خطرناک نبودن صرع آن را قابل کنترل و درمان دانست و گفت: هرگاه كودكی بیش از یك حمله تشنج به فاصله كمتر از 24 ساعت در سابقه‌اش وجود داشته باشد در طبقه بندی‌های بیماری صرع قرار می‌گیرد.

دكتر محمود رضا اشرفی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با  ایسنا  با بیان اینکه حدود یك درصد كودكان از هنگام تولد تا سن 12 تا 14 سالگی دچار بیماری صرع می‌شوند، اظهار داشت: این عارضه از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند با كنترل مناسب بدون اشكال بگذرد و می‌تواند سبب معلولیت و ایجاد مشكل در كارهای روزانه و مدرسه و در آینده و در اجتماع شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: این بیماری منشا ژنتیك و ارثی ندارد و زمانی اتفاق می‌افتد كه دسته‌ای از نورون‌های مغزی شروع به فعالیت دیس شارژ و تخلیه الكتریكی غیرطبیعی می‌کنند و بیمار دچار حملات و تشنج‌های مكرر بدون علت مشخص می‌شود.

دكتر اشرفی اظهار داشت: در برخی مواقع حوادث حمله‌ای اتفاق می‌افتد مانند لرزش یا انواع اختلالات حركتی و اختلالات خواب که ماهیت صرعی ندارد بنابراین در مواجهه با بیماران مبتلا به صرع باید این بیماری را بر اساس پرونده پزشکی، معاینه بیمار و مشاهده حمله از حوادث حمله‌ای غیر تشنجی افتراق داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر این که تشخیص نوع تشنج از لحاظ پیش آگهی و درمان بسیار مهم است، گفت: انتخاب نوع دارویی که برای بیمار تجویز می‌شود بر اساس نوع تشنج بوده و در صورتی كه دارو به اشتباه تجویز شود سبب وخیم‌تر شدن تشنج می‌شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان با بیان اینكه تشنج‌ها به دو دسته تشنج‌های علت دار و بدون علت تقسیم می‌شوند، گفت: دومین اقدام در برخورد با تشنج‌ها جستجوی علت است و برای پیدا كردن علت باید به شواهد به دست آمده از معاینه شرح حال و پرونده پزشکی بیمار تكیه كرد.

دكتر اشرفی اظهار داشت: حتما باید از بیمار صرعی یك تصویربرداری مغز به عمل آید و در این زمینه بهترین تصویربرداری مغز برای بیماران صرعی انجام MRI است.

این فوق تخصص اعصاب كودكان با تاكید بر اینكه در بیماری كه دچار تشنج است انجام یكی از اقدامات ضروری است، گفت: MRI ممكن است در یك یا چند مرحله انجام شود و تكرار آن به تشخیص نوع تشنج و انتخاب دارویی كه برای تشنج باید استفاده شود كمك می‌كند.

وی ادامه داد: بعد از انجام اقدامات تشخیصی در صورتی كه صرع بدون علت شناخته شد پزشك با توجه به نوع تشنج، یافته‌های نوار مغز، سن و جنس بیمار درمان را به نحوی كه كمترین عارضه، بهترین فایده و حتی‌المقدور كمترین هزینه را برای بیمار در برداشته باشد، آغاز می‌كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: لازم است در آغاز درمان این آموزش به خانواده‌ها داده شود كه صرع بیماری ساده‌ای نیست كه در زمان كوتاه درمان شود.


 در صورت قطع تشنج به مدت دو سال می‌توان دوز مصرفی داروها را کاهش داد

وی با تاكید بر اینكه اطمینان از بهبودی با حداقل دو سال فاقد تشنج بودن حاصل می‌شود و بیماران باید دوره درمان حداقل دو ساله را طی كنند، افزود: پس از گذشتن دو تا 5 سال از آخرین تشنج و رسیدن نوار مغز بیمار به حد طبیعی، می‌توان به تدریج مصرف داروها را كاهش داد.

دكتر اشرفی گفت: معمولا با تشخیص ابتلای كودك به بیماری صرع، خانواده‌ها تصور می‌كنند كه بیمار تا آخر عمر دچار محدودیت است و نمی‌تواند امور روزمره را به درستی انجام دهد، این تصور غلطی است و در صورت رعایت دستورات پزشك، بیمار هیچ مشكلی در انجام امور روزمره خود نخواهد داشت.

این فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان اظهار داشت: بیماری بیش از 50 درصد كودكان دچار صرع با مصرف داروی مناسب به راحتی كنترل می‌شود و بیمار هیچ محدودیتی در فعالیتهای روزمره نخواهد داشت.

دكتر اشرفی با بیان اینكه انجام فعالیتهای ورزشی كه روی زمین انجام می‌شود برای كودكان مبتلا به صرع بلامانع است، گفت: توصیه نمی‌شود كودك مبتلا به صرع در دریا شنا كند و برا ی رفتن به استخر نیز باید حداقل 3 ماه از آخرین تشنج گذشته و تشنج كنترل شده باشد و كودك همراه با فرد بزرگتر در استخر حضور داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: اگر بیماری با انجام یك فعالیت ورزشی مشخص دچار تشنج می‌شود بهتر است آن فعالیت ورزشی را انجام ندهد.

وی افزود: بیماران از لحاظ فعالیت مدرسه و انجام تكالیف هیچ محدودیتی ندارند و در صورتی كه داروی مناسب تجویز شده باشد فعالیت معمول درسی را می‌تواند داشته باشد ضمن اینكه بسیاری از بیماران صرعی از بهره هوشی بالایی برخوردار بوده و از لحاظ درسی مشكل ندارند.

این متخصص مغز و اعصاب كودكان اظهار داشت: از لحاظ رژیم غذایی بیماران هیچ منعی ندارند و می‌توانند همه نوع مواد غذایی مصرف كنند مگر در مواردی كه خود یا خانواده بیمار ذكر كنند فرد با مصرف ماده غذایی خاصی دچار تشنج می‌شوند كه در این موارد آن ماده غذایی نباید مصرف شود.

دكتر اشرفی تصریح كرد: بیش از 50 درصد از افرادی كه دچار تشنج می‌شوند با درمان مناسب فاقد تشنج می‌شوند و بعد از دو سال بهبودی كامل اتفاق می‌افتد و می‌توانند بدون اینكه بیماری عود كند داروها را قطع كنند.


 20 درصد كودكان مبتلا به صرع دچار صرع مقاوم به درمان می‌شوند

وی با بیان اینكه در مواردی كمی با قطع دارو امكان بروز اوج تشنج وجود دارد كه در این موارد نیز 50 درصد با تعویض دارو یا تكرار درمان بهبود پیدا خواهند كرد، اظهار داشت: در 20 درصد موارد بیماران صرعی دچار صرع مقاوم به درمان می‌شوند و تشنج‌ها علی رغم مصرف انواع داروهای ضد تشنج كه به میزان مناسب و درست استفاده می‌شود به دارو پاسخ نمی‌دهد و بیماری كنترل نمی‌شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان ادامه داد: در مواردی كه افراد دچار صرع مقاوم به درمان می‌شوند، ممكن است بیماران با محدودیتها و معلولیتهایی در انجام امور روزمره مانند فعالیتهای مدرسه مواجه و دچار مشكل شوند.

وی افزود: در این موارد لازم است از اقدامات درمانی غیردارویی مثل جراحی یا استفاده از رژیم‌های غذایی خاص مانند رژیم فتوژنیك استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: گاهی در تصویربرداری از مغز ضایعه‌ای دیده می‌شود یا توموری وجود دارد كه عامل تشنج است البته این موارد در كودكان كمتر اتفاق می‌افتد، گاهی نیز یك ضایعه ساختمانی وجود دارد كه سبب عدم واكنش بیمار به دارو می‌شود در این موارد نیاز به عمل جراحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha