كارشناسان: سطح برنامه‌های فراغتی دستگاه‌ها پایین است...

سرگردانی 15 میلیون جوان در بی‌برنامگی اوقات فراغت

سلامت نیوز:نیمه تابستان هم سپری شد و اوقات فراغت با میلیون‌ها مخاطب همچنان در میان اما و اگر‌های دستگاه‌های متولی بدون برنامه مشخص و جامع سپری می‌شود و زمان‌های با ارزش بدون هدف‌گذاری مطلوب تلف می‌شود. دستگاه‌های دولتی همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و شهرداری‌ها و مراكز فرهنگی هركدام ساز خود را برای جوانان و نوجوان می‌نوازند.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: تابستان برای حدود 15 میلیون نوجوان و جوان دارد سپری می‌شود و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مناسبی برای غنی‌سازی اوقات فراغت صورت نگرفته است و برنامه‌های ارائه شده نیز قابل دفاع نیستند. بسیاری از خانواده‌ها نیز در این بی‌برنامگی سرگردان مانده‌اند كه با فراغت فرزندان خود چه كنند. در این خصوص مدیركل اسبق تربیت معلم وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه نتوانسته‌ایم از امكانات آموزش و پرورش در خصوص اوقات فراغت خوب استفاده كنیم، ‌معتقد است شرایط فعلی اوقات فراغت زیر حد متوسط است.  لطف‌الله مهدوی، مدیركل اسبق تربیت معلم وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: باید ببینیم اوقات فراغت دانش‌آموزان چه تعریفی برای خود دارد و هدف ما از تربیت دانش‌آموزان چیست.
 
وی می‌افزاید: باید به این موضوع توجه كنیم كه اوقات فراغت را برای چه سنی و جنسیتی در نظر می‌گیریم؛ چراكه شرایط زندگی افراد با یكدیگر متفاوت است.  مدیركل اسبق تربیت معلم وزارت آموزش و پرورش معتقد است به نظر بنده اگر در طول سال تحصیلی به این موضوع توجه شود یا در خانواده به آن توجه كنیم، می‌توانیم برنامه‌های مرتبط در این خصوص را داشته باشیم.  مهدوی می‌افزاید: قسمتی از این فعالیت‌ها مربوط به مدرسه‌محوری است و خود مدرسه آن را در نظر می‌گیرد و بسیاری از برنامه‌های اوقات فراغت نیز به صورت دانش‌آموزمحوری در مدرسه باید اتفاق بیفتد، ضمن اینكه در بسیج و اردوهای جهادی نیز اوقات فراغت پُر می‌شود و برخی از این فعالیت‌ها توسط معلمان به صورت عملی انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به اهمیت استفاده مطلوب از امكانات آموزش و پرورش در ساماندهی اوقات فراغت دانش‌آموزان می‌گوید: ‌آموزش و پرورش دارای امكانات زیادی در این خصوص است، اما نتوانسته‌ایم از این امكانات به خوبی استفاده كنیم؛ برای نمونه زمین‌های ورزشی و دهها میلیون مترمربع حیاط مدرسه وجود دارد كه نتوانسته‌ایم آنها را ساماندهی كنیم تا دانش‌آموزان از آنها استفاده كنند. بر این اساس بخشی از این موضوع دولتی است كه قطعاً نیازمند بودجه بیشتری است، اما به نظر بنده شرایط حال حاضر زیر سطح متوسط است.
 
بخشی‌نگری و موازی‌كاری

در كشور ما دستگاه‌های بسیاری بودجه برای مسائل اجتماعی فرهنگی و تفریحی به عناوین مختلف دریافت می‌كنند یا از ردیف بودجه سهمی دارند، اما در عمل به دلیل پراكنده‌كاری و نگاه‌های سلیقه‌ای برنامه‌های مقطعی برگزار می‌كنند. در این خصوص‌، میرحمایت میرزاده، سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: علاوه بر آموزش و پرورش سازمان‌های دیگری هم اعتبارات خاص و متنوعی برای اوقات فراغت دریافت می‌كنند و نسبت به آن مسئولیت دارند.  وی می‌افزاید: بخشی‌نگری و موازی‌كاری از مشكلات بخش اوقات فراغت دانش‌آموزان است. 

سخنگوی كمیسیون آموزش مجلس تأكید می‌كند: مشكل كشور ما بودجه نیست و پولی كه برای ساماندهی اوقات فراغت اختصاص داده شده از بسیاری از كشورها بیشتر است، اما موازی‌كاری و نبود مدیریت باعث می‌شود كه این مبالغ درست استفاده نشود. برای مثال برخی وزارتخانه‌ها بودجه و امكانات اوقات فراغتشان تنها یك یا دو بار در هفته و برای كارمندان معدود مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با بیان اینكه دستگاه‌های مختلف كه امكانات بیشتر دارند باید موظف به كمك به آموزش و پرورش در مقوله اوقات فراغت باشند، می‌گوید: البته اوقات فراغت را نباید در تابستان خلاصه كرد و برای تمام طول سال برنامه‌ریزی كرد و هدف از برنامه‌ریزی هم غنی‌سازی اوقات فراغت باشد نه صرفاً پر كردن آن. 

 
اوقات فراغت نگاه جدید می‌طلبد

همچنین معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش معتقد است در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت‌های مختلفی وجود دارد. مهدی فیض می‌گوید: آنچه در طول 9 ماه تحصیلی اتفاق می‌افتد، ساحت‌های علمی، اخلاقی و فناوری است، اما به ساحت‌های سیاسی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی در این مدت توجه نمی‌شود. معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش می‌افزاید: در سه ماهه تابستان دانش‌آموز باید فراغتی داشته باشد و به ساحت‌های دیگر توجه شود و همانطور كه برنامه درسی و آموزشی در طول سال تحصیلی داریم، درست این است كه در تابستان نیز برای تعطیلات برنامه جامعی داشته باشیم. وی یادآوری می‌كند: برنامه‌ریزی اوقات فراغت را مكمل برنامه سال تحصیلی دانسته و به آن نگاه می‌كنیم و اینكه برخی خانواده‌ها اصرار دارند، دانش‌آموزان را به كلاس‌های تقویتی و آمادگی ببرند، این تربیت نامتوازنی را رقم زده است و آثار منفی به دنبال دارد.  وی با اشاره به تجارب بین‌المللی در خصوص اوقات فراغت تصریح می‌كند: اكثر قریب به اتفاق كشورها به این نتیجه رسیده‌اند كه بعد از 9 ماه یادگیری، باید یك دوره رسوب یادگیری باشد تا آنچه دانش‌آموزان آموخته‌اند، تثبیت شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha