یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 220260

روز گذشته رییس گروه پیش‌بینی و هشدار اداره كل هواشناسی سیستان و بلوچستان به ایرنا گفت كه وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان‌های شمالی استان (زابل، هیرمند، زهك، نیمروز و هامون) را در شبانه روز گذشته به حدود پنج برابر حد مجاز رساند.

آلودگی هوا در سیستان به ٥ برابر حد مجاز رسید

سلامت نیوز:«وزش باد شدید همراه با گرد و خاك در سیستان با سرعت ٨٣ كیلومتر بر ساعت علاوه بر كاهش كیفیت هوا، میزان دید افقی را در زهك به چهار هزار متر و زابل پنج هزار متر كاهش داده است.» 

به روزگزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت:روز گذشته رییس گروه پیش‌بینی و هشدار اداره كل هواشناسی سیستان و بلوچستان به ایرنا گفت كه وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان‌های شمالی استان (زابل، هیرمند، زهك، نیمروز و هامون) را در شبانه روز گذشته به حدود پنج برابر حد مجاز رساند.
مدیركل اداره محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در خصوص علل این آلودگی به «اعتماد» گفت: «توفان‌های منطقه سیستان هر سال از حدود خرداد ماه شروع می‌شود و همیشه در طول فصل گرم این بخش از استان شاهد این آلودگی‌ها است. بادهای ١٢٠ روزه دلیل اصلی ایجاد این آلودگی هستند و هر بار با جهت وزش این بادها، منشا ایجاد گردوغبار هم تغییر می‌كند.» به گفته نیره پورملایی كانون ایجاد این گرد و غبار هم داخلی است و هم خارجی: «یكی از دلایل عمده ایجاد آلودگی، تالاب هامون است كه خشك شدنش سبب ایجاد چهار كانون گرد و غبار شد.

ما در سال گذشته توانستیم دو كانون عمده كه در اولویت ما قرار داشتند را مهار كنیم. دو كانون ایجاد ریزگرد دیگر مانده‌اند كه هنوز به مرحله آبگیری نرسیده‌اند. بخش دیگر ایجاد گرد و غبار مربوط می‌شود به كانون‌های ایجاد غبار در خارج از كشور كه یكی از عمده‌ترین آنها خاك افغانستان است.» به گفته پورملایی میزان آلودگی روز گذشته در بخش سیستان به ١٠٢٦ میكروگرم بر مكعب رسید اما در بعدازظهر میزان آلودگی كاهش داشت: «تا زمانی كه بادهای ١٢٠ روزه و توفان‌های شن ادامه داشته باشند وضعیت گرد و غبار در منطقه هم پابرجا است. ما به‌عنوان سازمان محیط زیست هر چه در توان داریم، انجام می‌دهیم تا آثار این آلودگی بر سلامت مردم كمتر شود. به عنوان مثال ایستگاه‌های سنجش آلودگی از وظایف ما است كه در مكان‌های مورد نظر نصب شده‌اند و گزارش‌های به دست آمده از آنها به صورت مرتب به ستاد مدیریت بحران استان ارسال می‌شود. از دیگر فعالیت‌های ما همان اقدام برای كنترل منشا ریزگردها است. ما موفق شدیم تا لایروبی مبادی ورودی آب به هامون را انجام دهیم تا از حجم غباری كه از این كانون عمده با توفان همراه می‌شود، بكاهیم.» در حال حاضر شهرستان هیرمند در نزدیكی مرز ایران و افغانستان بیشترین میزان آلودگی را متحمل شده است.


در پی شدت گرفتن آلودگی هوا در منطقه، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان گفت: «٦٧٥ عدد ماسك از ١٢ مرداد تاكنون میان مردم توفان‌زده شهرستان نیمروز در شمال استان توزیع شده است.» ایرنا از قول رسول راشكی نوشت: «از دوشنبه هفته گذشته همزمان با آغاز وزش شدید باد همراه با گرد و خاك و حركت شن‌های روان در شهرستان‌های شمالی استان، نیروهای عملیاتی هلال‌احمر در منطقه حاضر و خدمات رسانی به مردم را در دستور كار قرار دادند. با توجه به تداوم وزش باد شدید همراه با گرد و خاك امدادرسانی به مردم شمال استان همچنان ادامه دارد.» سیستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هامون، هیرمند و زهك در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است و در هنگام وزش بادهای ١٢٠ روزه این شهرستان‌ها تحت تاثیر توفان‌های شن و آلودگی هوا قرار می‌گیرند.


سال گذشته در بررسی سازمان جهانی بهداشت، زابل در سیستان و بلوچستان با میانگین آلایندگی ٢٧١ میكروگرم بر مترمكعب در سال به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان انتخاب شده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی با هشدار نسبت به افزایش هشت‌درصدی آلودگی هوا در فاصله سال‌های ٢٠٠٨ و ٢٠١٣ و مرگ سالانه هفت میلیون نفر بر اثر این آلودگی اعلام كرد زابل در ایران، آلوده‌ترین شهر جهان است كه در آن مردم ماه‌ها از وجود توفان‌های غباری در تابستان رنج می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha