یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 220263

طی چند ماه گذشته و با ورود به فصل تابستان و افزایش بی‌سابقه دمای هوا، شبکه‌های مجازی مملو از اخبار و تصاویر مربوط به کمبود آب است.

کم‌آبی؛ روستاهای اردبیل را خالی می‌کند

سلامت نیوز:کم‌آبی در روستاها و حتی برخی مناطق شهری اردبیل با افزایش دمای هوا و تداوم خشکسالی تشدید شده و موجی از نارضایتی و انتقاد شهروندان و روستاییان را به‌دنبال داشته است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: طی چند ماه گذشته و با ورود به فصل تابستان و افزایش بی‌سابقه دمای هوا، شبکه‌های مجازی مملو از اخبار و تصاویر مربوط به کمبود آب است. در این تصاویر روستاییان عکس‌هایی از صف‌ تانکرهای آب، کمبود آب شرب و غیر‌شرب، رودخانه‌ها و چشمه‌های خشک‌شده، خشکسالی و... را ارسال کرده و تلاش می‌کنند صدای خود را به گوش مسئولان متولی برسانند.

علاوه بر کمبود یا حتی نبود آب در برخی روستاهای استان که به معضل بزرگ تبدیل شده و اکثر ساکنان این روستاها را برای تأمین آب شرب خود وابسته به تانکرهای آب‌رسانی کرده است، شهروندان برخی مناطق اردبیل نیز به‌ویژه در شهرک‌های تازه‌تأسیس از کمبود آب، قطعی آن در ساعات روز و افت فشار ابراز نارضایتی می‌کنند. 


لبه تیز پیکان رفع فرسودگی شبکه به‌سوی شهروندان


یکی از مشکلات عمده در این بخش، فرسودگی شبکه‌های آب‌رسانی در اردبیل است. فرسودگی موجب شده که به طور مرتب هزینه‌هایی برای ترمیم صرف شود اما درنهایت نیز راه به جایی نبرده و بخشی از آب تولیدی توسط زیرساخت خود به هدر می‌رود. مطابق اظهارات مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان اردبیل، کاهش هدررفت آب در این استان یک ضرورت جدی و در اولویت برنامه پنج‌ساله ششم این دستگاه اجرایی است. برخی روستاها و شهرها به‌دلیل سوءمدیریت منابع و نه کمبود آن، گرفتار بی‌آبی شده‌اند.

علی خاک‌نژاد در تشریح مهم‌ترین اهداف و سیاست‌های برنامه پنج‌ساله ششم تصریح کرد: 22,83 درصد از آب تولیدشده، آب بدون درآمد یا همان هدر رفت است. وی افزود: ما در نظر داریم با اجرای برنامه‌های گسترده مدیریت منابع آبی تا پایان سال جاری، این درصد به ۲۲ و تا پایان سال ۱۴۰۵ به ۱۵ کاهش یابد. مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان گفت: طول شبکه آب‌رسانی استان دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که با اعتبارات محدود اختصاص‌یافته نمی‌توان اصلاح شبکه را در کوتاه‌مدت انجام داد.

وی افزود: این درحالی است که قدمت شبکه به ۴۰ سال و در خود شهر اردبیل به بیش از ۵۵ سال می‌رسد و نیازمند اصلاح شبکه هستیم. مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان متذکر شد: با تصویب قانون ایجاد تسهیلات اصلاح شبکه آب شوراهای شهر می‌توانند از مردم هزینه اصلاح و بازسازی دریافت کنند. به گفته خاک‌نژاد، در ۱۹ شهر استان مساعدت مردم در‌این‌راستا جلب شده و مردم برای اصلاح شبکه خودیاری می‌کنند. این اظهارات درحالی است که خود شهروندان اعتقاد دارند بهسازی شبکه، وظیفه آب و فاضلاب شهری است و زمانی که هزینه برای انشعابات و مصرف آب دریافت می‌شود، نباید برای بهسازی شبکه نیز هزینه‌ای مطالبه کرد. از سویی، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان نیز علت اصلی هدررفت آب در بخش روستایی را ضعف تأسیسات ساختمان‌ها می‌داند و معتقد است خود ساکنان باید برای اصلاح آن اقدام کنند.

محسن قنبری با بیان اینکه به‌دلیل اجرای تأسیسات نامناسب از سوی شهروندان، شیرآلات نشتی آب دارند، افزود: علاوه‌براین ترکیدگی در شبکه و به کار نبستن شیرآلات استاندارد موجب شده که هدررفت آب از شبکه قابل‌توجه باشد. مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان متذکر شد: باتوجه به هزینه قابل‌توجه تأمین و توزیع آب، انتظار می‌رود مشترکان به اصلاح تأسیسات فرسوده و غیراستاندارد خود اقدام کنند. وی تأکید کرد: تنها با اصلاح تجهیزات و استفاده از تجهیزات کاهنده می‌توان تا ۵۰ درصد مصرف خانگی را کاهش داد و انتظار می‌رود به‌دلیل هزینه تمام‌شده تأمین و توزیع آب، مشترکان به این مهم توجه نشان دهند. 


آب‌رسانی سیار به ۷۰ روستای شمال استان اردبیل


درحال‌حاضر مطابق اعلام آب و فاضلاب روستایی استان، در خود شهرستان اردبیل تنها ۷۸ درصد از مناطق روستایی از آب شرب پایدار برخوردار هستند. پیش از این، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان عمده آب‌رسانی سیار را مختص روستاهای شمال استان عنوان کرده بود؛ به‌طوری‌که تأکید کرده بود که آب‌رسانی سیار به ۷۰ روستا در شهرهای گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد در شمال این استان انجام می‌شود. قنبری با اشاره به کمبود شدید آب در این مناطق، به‌ویژه در تابستان تصریح کرد: در این شهرستان‌ها مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی اجرا می‌شود که بعد از تکمیل و بهره‌برداری می‌توان نسبت به آب‌رسانی دائمی اقدام کرده و آب‌رسانی سیار را متوقف کرد. این درحالی است که اخبار متعددی از آب‌رسانی سیار در روستاهای مشگین‌شهر، سرعین، خلخال و کوثر نیز به گوش می‌رسد. کمبود آب در بخش شرب روستاها، موجب تهدید بهداشت در روستاها شده است.

مشکل کمبود آب در شهرهای جنوبی استان اردبیل کمتر به چشم می‌خورد، به‌طوری‌که نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی به این نکته اشاره کرده که هرچند این دو شهرستان کمبود آبی دارند اما کمبودها با منابع بومی موجود در خود منطقه قابل جبران است. هرچند دو شهرستان خلخال و کوثر کمبود آبی دارند اما کمبودها با منابع بومی موجود در خود منطقه قابل جبران است. بشیر خالقی تصریح کرد: به‌لحاظ وجود منابع آبی، خلخال و کوثر مناسب‌ترین رودخانه‌های فصلی و دائمی را دارند و نه‌تنها کمبود منابع آبی نداریم بلکه مازاد نیز داریم. وی افزود: درحال‌حاضر ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه‌های فصلی و دائمی خلخال و کوثر به قزل‌اوزن می‌ریزد و قزل‌اوزن در عمق ۷۰۰ متری واقع شده که رودخانه بزرگی محسوب می‌شود. خالقی متذکر شد: بسیاری از پروژه‌های آبی این دو شهرستان مدت‌ها است به اتمام نرسیده و با وجود برخورداری منطقه از منابع مطلوب، استفاده بهینه را با مشکل مواجه کرده است. نه‌تنها شبکه‌های فعلی پاسخگوی رشد جمعیت، توسعه شهرها و افزایش مصارف نیست، بلکه پروژه‌های آبی موجود نیز مطابق اظهارات این نماینده با سرعت لاک‌پشتی اجرا می‌شود. 


کمبود آبی به رشد مهاجرت روستاییان دامن می‌زند


به گفته مدیران آب و فاضلاب شهری استان اردبیل درحال‌حاضر، 99,97 درصد از جمعیت استان تحت پوشش آب شرب بوده و تعداد ۲۳ شهر تحت پوشش تأسیسات آب شرب است. از سویی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان نیز با بیان اینکه کل روستاهای استان هزار و ۷۱۲ مورد بوده و جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، افزود: درحال‌حاضر هزار و ۲۹ روستا با ۴۳۵ هزار نفر جمعیت تحت پوشش آب‌رسانی است که شامل ۷۵ درصد روستاها می‌شود و این درحالی بوده که میانگین کشوری پوشش آب‌رسانی ۷۴ درصد است. محسن قنبری با اشاره به اولویت آب‌رسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت اضافه کرد: به‌لحاظ تعداد روستا ۷۰ درصد و به‌لحاظ جمعیت ۸۰ درصد تحت پوشش آب‌رسانی است اما خارج از این آمارها، عملکرد آب‌رسانی به روستاها و حاشیه شهرها را باید در مقایسه با رشد شهرنشینی، افزایش جمعیت و افزایش نیازهای آبی در آینده سنجید.

موضوعی که به عقیده کارشناسان افق چندان روشنی را برای اردبیل دربر ندارد و نشان می‌دهد که باید طرح‌های جامع‌تری در حوزه آبی به مرحله اجرا درآید. کم‌آبی، شغل و معیشت روستاییان را تهدید کرده و خیل عظیمی از ساکنان این مناطق را به حاشیه شهرها به‌ویژه شهرهای اردبیل و پارس‌آباد می‌کشاند. امروزه کم‌آبی شغل و معیشت روستاییان را به شدت تهدید می‌کند، چنانچه روستاهای اردبیل شاهد مهاجرت‌های گسترده به‌دلیل کم‌آبی هستند. اکثر این مهاجرت به حاشیه شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ نظیر اردبیل و پارس‌آباد صورت می‌گیرد. ناگفته پیداست پدیده حاشیه‌نشینی منجر به افزایش انشعابات غیرمجاز آب شده تا جایی که به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان، 6 هزار انشعاب غیرمجاز آب شناسایی شده است. اگر از مشکلات اجتماعی و فرهنگی معضلات حاشیه‌نشینی چشم بپوشیم، باید به این نکته توجه شود که رشد شهرنشینی با مهاجرت از روستاها به شهرها، رشد مصرف به‌ویژه شیوه‌های جدید مصرف آب را ایجاد می‌کند که درواقع مخرب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha