چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2203

بهره‌وری در سیستم سلامت از نظر حضور پرسنل بهداشتی ـ درمانی و ساعات كار آن‌ها طی یك سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

كامران باقری لنكرانی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: سال 85 سال پر فراز و نشیبی برای وزارت بهداشت و سیستم سلامت بود اما مهم‌ترین دستاورد این سال افزایش بهره‌وری 30 درصدی در سیستم سلامت است كه با تلاش مضاعف همكاران در بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی ـ درمانی حاصل شد.
وی گفت: در بسیاری از بیمارستان‌های كشور طی یك سال گذشته میزان خدمات‌رسانی به مردم نسبت به سال ماقبل آن بیش از 50 درصد افزایش یافته است.
وزیر بهداشت اضافه كرد: نكته قابل توجه دیگری كه در سال 85 وجود داشت موفقیت سیستم سلامت در پیشگیری و كنترل بیماری‌ها بود و با وجودی كه تهدیدات زیادی از نظر بیماری‌های عفونی در اطراف ما وجود داشت، خوشبختانه فضای آرام كشور را از این نظر حفظ كردیم علاوه بر آن از نظر بیماری وبا كه بیماری بومی ایران است سال گذشته كم‌ترین میزان ابتلا را در 40 سال گذشته داشتیم.
باقری لنكرانی گفت: از دیگر نكات پر افتخار سیستم سلامت در سال گذشته كاهش 17 درصدی مرگ و میر مادران باردار است كه نسبت به سال 84 حاصل شد.
وی افزود: دستاورد مهم دیگر سیستم سلامت در سال گذشته افزایش و تقویت سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بود و تعداد پایگاه‌های اورژانس كشور در این مدت تقریباً دو برابر شد و البته با همكاری دستگاه‌های دیگر به خصوص پلیس راهنمایی و رانندگی شاهد كاهش میزان تلفات ترافیكی در كشور بودیم.
به گفته وزیر بهداشت هر سال مرگ و میرهای ناشی از تصادفات حدود 11درصد افزایش می‌یافت در حالی كه سال گذشته نه تنها افزایش میزان تلفات رانندگی نسبت به سال 84 نداشتیم بلكه حتی یك درصد هم میزان این تلفات كاهش داشت كه می‌توان گفت با كاهش 12درصدی مرگ و میر ترافیكی در سال 85 مواجه بودیم.
پیش از این در آذر‌ سال گذشته حمید پور‌اصغر، مدیر كل دفتر سلامت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس گفته بود: یكی از شاخص‌های مهم ارزیابی بهره‌وری سیستم خدمات درمانی كشور، ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان‌هاست كه این شاخص در كشور ما بسیار متغیر و ناموزون است و در حالی كه در تعدادی از بیمارستان‌های بسیار مجهز دولتی تا 70 درصد تخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در برخی دیگر از بیمارستان‌ها این میزان حدود 30 درصد است.
از نظر وی از منظر كارشناسی بیمارستان‌های دولتی دو دسته هستند، دسته اول بیمارستان‌هایی هستند كه ایجاد آن‌ها وظیفه حاكمیتی است حتی اگر ضریب اشغال تخت‌های آن‌ها پایین باشد مانند بیمارستان‌های نظامی در مناطق مرزی‌ اما دسته دیگر بیمارستان‌هایی هستند كه در شهرها و مكان‌های مورد نیاز دائمی احداث می‌شوند و شاخص ضریب اشغال تخت و هزینه ـ اثربخشی فعالیت آن‌ها مهم است.
به گفته پوراصغر نگاهی به وضعیت بیمارستان‌های دولتی نشان می‌دهد كه 70 درصد بیماران بستری در این مراكز از درمانگاه‌های بیمارستان‌ها ارجاع می‌شوند و فقط 30 درصد از اورژانس بیمارستان برای بستری ارجاع می‌شوند اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد در حالی كه درمانگاه‌های بیمارستان‌ها بسیار شلوغ است، تخت‌های بستری بسیاری از این بیمارستان‌ها خالی است.
مدیر كل دفتر سلامت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی معتقد است: دلیل این مسئله این است كه اغلب پزشكان همزمان با كار در بخش دولتی در بیمارستان‌های خصوصی هم كار می‌كنند به همین خاطر وقت كمی را در بیمارستان‌های دولتی صرف می‌كنند و بیمارانشان را برای بستری از بخش دولتی به خصوصی می‌فرستند.
وی ادامه داد: این مسئله از دو طریق به بیمارستان‌های دولتی و نظام سلامت كشور ضربه می‌زند از یك طرف بهره‌وری این بیمارستان‌ها را پائین می‌آورد و از طرف دیگر هزینه‌های گزافی را به بیماران تحمیل می‌كند.
پور‌اصغر گفت: وزارت بهداشت و نظام سلامت كشور برای اصلاح این وضع در سال‌های گذشته با افزایش حقوق پزشكان متخصص عضو هیئت علمی و دو برابر كردن حقوق آن‌ها عملاً از فعالیت آن‌ها در ساعات كاری اداری در مراكز خصوصی جلوگیری كرد و به این ترتیب رضایت بیماران و بهره‌وری مراكزی كه این قانون را اجرا كردند مانند بیمارستان قلب تهران افزایش یافت.
مدیر كل دفتر سلامت سازمان مدیریت افزود: تعیین شاخص بهره‌وری بیمارستان‌ها به عوامل مختلفی از قبیل رضایتمندی بیماران، پاسخگویی به بیماران، میزان استفاده مناسب از منابع و اثربخشی خدمات بستگی دارد اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد شاخص بهره‌وری در بیمارستان‌های دولتی عدد بالایی نیست.
وی البته به رقم بهره‌وری بیمارستان‌های دولتی اشاره نكرد.
پور‌اصغر همچنین گفت: اگر چه بیمارستان‌های دولتی با بستری كردن 5/4 میلیون نفر از مجموع 6 میلیون بیمار بستری در هر سال حجم بالایی از خدمات بستری را در كشور پوشش می‌دهند اما بررسی فاكتورهای دیگر مانند رضایتمندی بیماران، اثربخشی خدمات و استفاده مناسب از منابع، بهره‌وری این مراكز را پائین آورده است.
وی در همان زمان اظهار امیداری كرد با هیئت امنایی شدن بیمارستان‌ها و استقلال آن‌ها رضایتمندی بیماران از خدمات این مراكز و بهره‌وری آن‌ها افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha