85 درصد کمردردها بدون علت زمینه ای خاصی بروز می کنند و تنها در 15 درصد کمردرد ها بدنبال یک علت خاص هستند.

سلامت نیوز:یک متخصص ارتوپدی با بیان این 85 درصد کمردردهای حاد به دلایل ژنتیکی، فیزیولوژی و فعالیت های شغلی بروز می کنند گفت: با توجه به دلیل بروز کمر درد از روش های درمانی به غیر از جراحی استفاده مانند تجویز مسکن های خوراکی یا موضعی، کمپرس آب گرم، استراحت و آموزش اصلاح حرکات استفاده می کنیم.

دکتر محمدرضا گل بخش عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با  ایسنا  گفت: 85 درصد کمردردها بدون علت زمینه ای خاصی بروز می کنند و تنها در 15 درصد کمردرد ها بدنبال یک علت خاص هستند.

وی افزود: در برخورد با افراد مبتلا به کمر درد آن چه اهمیت دارد وجود علت زمینه ای و یا علائم خطر است. و در صورتی که کمردرد علل خاص و زمینه ای نداشته باشد استفاده از مسکن را برای کاهش درد بیمار تجویز می کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در تشریح علت‌های کمردرد گفت: علل ژنتیکی، وضعیت فیزیولوژی و نوع فعالیت های روزمره از جمله عوامل بروز کمردرد هستند. که در علل ژنتیکی از حیطه اختیار افراد خارج است اما در کمردرد هایی با عامل وضعیت فیزیولوژی که به قد، وزن و نوع تغذیه بستگی دارد افراد با کنترل این مولفه ها می توانند از بروز کمردرد پیشگیری و یا در صورت ابتلا آن را درمان کنند.

وی با بیان این که بسیاری از افراد گمان می کنند که فعالیت های شغلی علت عمده کمردردها است گفت: اما بسیاری از اوقات علت کمردرد به علت کارهایی که خارج از محل کار مانند نحوه ی بغل کردن بچه، نشستن و... است.

این متخصص ارتوپدی فقرات با بیان اینکه در کشورهای مختلف راهنماهای مختلف برای فعالیت‌های منزل یا محل کار وجود دارد گفت: حتی گاهی در برخی کارخانه ها کارگران فعالیتهای خاصی دارند راهنمایی هایی در مورد نحوه نشستن، نحوه بلند کردن اجسام ، نحوه جابجا کردن وسایل، نحوه چرخش که هنگامی فرد می خواهد وسیله ای را بردارد، وجود دارد که این راهنمایی ها از حیطه درمان پزشکی خارج است.

دکتر گل بخش با اشاره به اینکه در کمردردهای حاد استراحت توصیه نمی شود گفت: استراحت در این بیماران به این معنی نیست که مطلقا استراحت کنند بلکه تنها باید کارهای سنگین را کنار بگذارد و به کارهای روزانه ادامه می دهد.

این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: درمان افرادی که کمردردشان علت زمینه ای خاصی ندارد از روش های درمانی به غیر از جراحی استفاده می کنیم که تجویز مسکن(خوراکی یا موضعی)، کمپرس گرم، استراحت و تقویت عضلات اطراف ستون فقرات از آن جمله است.

وی اضافه کرد: هنگامیکه که کمردرد به صورت مزمن در می آید کار پزشکان شروع می‌شود و اولین کار بررسی و ارزیابی عملیاتی است که قابل دفع و درمان باشد.

دکتر گل بخش همچنین در مورد کمردردهای مزمن گفت: عفونت ها، تومورها، آسیبهای لیگامانی و یا حتی شکستگی ها مثل آسیب های دیسک بین مهره ای و یا سر خوردن مهره ها روی هم از علتهای کمردردهای مزمن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha