یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 220333

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی، خواص برخی مواد غذایی و نقش آنها در پیشگیری از بروز سرطان‌ها را تشریح کرد.

از مصرف این مواد غذایی غافل نشوید

سلامت نیوز:یک فوق تخصص خون و آنکولوژی، خواص برخی مواد غذایی و نقش آنها در پیشگیری از بروز سرطان‌ها را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مهیار منصوری  ویتامین E را از آنتی اکسیدان‌ها خواند و گفت: ویتامین E، ویتامینی محلول در چربی است که همراه با چربی‌ها در کبد و سایر بافت‌های بدن ذخیره می‌شود و تاثیر مولکول‌های رادیکال آزاد را خنثی می‌کند.

وی اضافه کرد: ویتامین E اثرات مهمی در بدن دارد مانند تاخیر در پیری سلول‌ها و درمان آفتاب سوختگی که نیاز روزانه آن در مردان ۱۵ واحد بین‌المللی و در زنان ۱۲ واحد بین‌المللی است. منابع غذایی مهم این ویتامین روغن‌های گیاهی، جوانه گندم، آجیل، دانه‌ها، غلات سبوس دار و سبزیجات برگی شکل سبز است.

وی با بیان اینکه بتا کاروتن از دیگر آنتی اکسیدان‌هاست که پیش‌ساز ویتامین A بوده و در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود، افزود: بررسی بیش از ۶۰۰ کاروتنوئید مختلف نشان داده‌ که بتاکاروتن (یکی از کاروتنوئیدهای مهم) سبزی‌ها و میوه‌های سبز، زرد و نارنجی را از تخریب ناشی از اشعه خورشید حفظ می‌کند؛ بنابراین تصور می‌شود چنین اثری را نیز در بدن داشته باشد. هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم مثل کلم بروکلی، طالبی، هلو و زردآلو منابع غنی بتاکاروتن هستند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه  سلنیوم یک نوع  ماده معدنی است که مانع تخریب سلول‌های بدن توسط مواد اکسیژن‌دار شده و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند، یادآور شد: بهتر است سلنیوم لازم را از طریق مواد غذایی دریافت کنید، زیرا دریافت مقادیر بالای سلنیوم از طریق مکمل‌ها برای بدن سمی و خطرناک است و بهترین منابع غذایی آن  ماهی، گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم مرغ، مرغ و سیر است. همچنین سبزی‌هایی که در خاک‌های غنی از سلنیوم رشد می‌کنند منبع خوبی از سلنیوم هستند.

وی گفت: با قراردادن مواد غذایی نظیر سیر کلم، کلم بروکلی، آجیل و خشکبار، مرکبات، زغال اخته، ماهی، کیوی، پیازچه و کلم در برنامه غذایی خود می‌توانید از سرطان جلوگیری کنید.

منصوری با بیان اینکه  اثر انگور بر پیشگیری از سرطان هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده اما موادی در انگور وجود دارند که می‌توانند در بهبود انواع سرطان مؤثر باشند، افزود: مصرف روزانه ۲۵۰ گرم آب انار، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. همچنین پیاز می‌تواند خطر سرطان پروستات در مردان را تا ۵۰ در صد کاهش دهد.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با اشاره به اینکه سیر حاوی ترکیبات گوگرد است و دستگاه ایمنی بدن را تحریک می‌کند و از عوامل مؤثر در پیشگیری از سرطان معده است، ادامه داد: همچنین کلم بروکلی از جمله گیاهان ضد سرطان است و مصرف آن بیشتر به صورت خام توصیه می‌شود و گرما و امواج مایکروویو می‌تواند خاصیت ضد سرطانی آن را تا ۹۷ درصد کاهش دهد.

منصوری با تاکید بر اینکه چای هم از نوع قرمز و هم از نوع سبز دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان است، افزود: همچنین آجیل و خشکبار سرشار از سلنیوم است و سلول‌های سرطانی را وادار به خودکشی می‌کند و همچنین به سلول‌های جهش یافته کمک می‌کند که DNA خود را ویرایش کنند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه مصرف مرکبات خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو و معده را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، گفت: زغال اخته بیشترین میزان آنتی اکسیدان را در بین میوه‌ها به خود اختصاص داده است. همچنین گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است و مصرف آن به خصوص به حالت پخته در کاهش انواع سرطان به خصوص سرطان سینه، پروستات، ریه و معده نقش به سزایی دارد.

وی بر مصرف ماهی در رژیم غذایی افراد تاکید کرد و با بیان اینکه مصرف ماهی به خصوص ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، تن و میگو با کاهش سرطان اندومتر در خانم‌ها نسبت مستقیم دارد، افزود: مصرف میوه‌هایی نظیر کیوی که دارای میزان زیادی ویتامین C، ویتامین E، لوتئین، مس و خاصیت آنتی اکسیدانی است نیز توصیه می‌شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha