یک متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به این که تومور کلیه بی سر و صدا ظاهر می شوند، در مورد سن ابتلا به تومور، فاکتورهای ابتلا، علائم بالینی، نحوه تشخیص و درمان آن ها توضیحاتی داد.

مراقب باشید! تومورهای کلیه بی‌سر و صدا می‌آیند

سلامت نیوز: یک متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به این که تومور کلیه بی سر و صدا ظاهر می شوند، در مورد سن ابتلا به تومور، فاکتورهای ابتلا، علائم بالینی، نحوه تشخیص و درمان آن ها توضیحاتی داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر اسعد مرادی در گفتگو با سلامت آنلاین با بیان این که کلیه ها دو عضو لوبیایی شکل در حدود ۱۵۰ گرمی هستند که در دو طرف ستون فقرات و پشت روده ها قرار گرفته اند، افزود: کار اصلی کلیه ها، گرفتن مواد زائد از خون و ترشح آن ها به داخل ادرار است. هر چند با وجود دو کلیه کار دفع سموم بدن بهتر انجام می شود، اما همه افراد با داشتن یک کلیه نیز می توانند «هموستاز» یا تعادل مایعات بدن و سموم را حفظ کنند.

وی با بیان این که تومورها یکی از مشکلاتی است که کلیه را درگیر می کند، اظهار داشت: هر چند کلیه ها در محل حفاظت شده ای قرار دارند، اما در صورتی که توموری در کلیه تشکیل شود به دلیل این که فضای کافی برای گسترش آن وجود دارد، بسیار دیر تشخیص داده شده و همین مساله باعث بروز مشکلات متعددی در روند درمان بیمار می شود.

این ارولوژیست با دسته بندی تومورهای کلیه به دو دسته خوش خیم و بدخیم عنوان کرد: تومورهای خوش خیم ممکن است ظاهری توپر یا کیست مانند داشته باشند و درمان آن ها معمولا ساده تر است، اما کیست ها جز شایع ترین توده های کلیوی هستند که جدار نازکی دارند. داخل آن ها پر از مایع شفاف و زرد رنگی است و عموما نیز بدخیم نمی شوند.

۳۰ تا ۶۰ ساله ها گوش به زنگ باشند

این متخصص، جراح کلیه و مجاری ادرار در مورد سن ابتلا به تومور کلیه اظهار داشت: امکان این که یک نفر در طول عمرش درگیر تومور کلیه شود، حدود یک و نیم درصد است و تقریبا از هر ۶۳ نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می شود. تومورهای بدخیم کلیوی معمولا در آقایان شایع تر و در سنین بالا بیشتر مشاهده می شود، اما آن ها در سنین پایین مثلا ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی نیز ممکن است دیده شوند، ولی در اغلب موارد افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می کند.

سیگاری ها در صف اول ابتلا به تومور کلیه

دکتر مرادی در مورد افراد در معرض خطر ابتلا به تومور کلیه عنوان کرد: سیگاری ها، افراد چاق و مبتلا به فشار خون بالا، بیمارانی که کلیه شان از کار افتاده و دیالیز می شوند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به تومور کلیه قرار دارند.

وی با اشاره به این که سابقه خانوادگی و ارث نیز عامل موثری در ابتلا به تومور کلیه به شمار می رود، افزود: چنین افرادی حتما باید در سنین پایین از نظر ابتلا به تومور مورد بررسی های دقیق پزشکی قرار گیرند.
 

با این نشانه ها به تومور کلیه شک کنید

این ارولوژیست در مورد عوامل شایع ابتلا به تومور کلیه عنوان کرد: وجود خون در ادرار،احساس درد در پهلو و لمس توده یا سفتی در پهلوها در چپ و راست محل کلیه ها از جمله عواملی است که شک به وجود تومور را در بیماران تقویت می کند.

این متخصص و جراح کلیه با بیان این مطلب که تومور کلیه به دلیل ترشح برخی مواد، یکسری علائم آزمایشگاهی و بالینی از خود نشان می دهد، خاطرنشان کرد: با ترشح این مواد، میزان کلسیم خون افزایش پیدا کرده یا با کم و زیاد شدن میزان گلبول های قرمز خون، باعث ایجاد کم خونی یا افزایش غلضت خون در بیمار می شود. بنابراین گاهی به واسطه برخی علائم آزمایشگاهی بیمار شک می کند که مبتلا به تومور است.

به گفته دکتر مرادی با توجه به قرار گرفتن محل کلیه ها، امکان دارد زمانی علائم بالینی توده ها خود را نشان دهند که تومور پیشرفت کرده باشدو در ٣٠٪ درصد موارد بیماران با علایم انتشار تومور مراجعه میکنند

وی با اشاره به این که پس از انتشار تومور، علائم دیگری نیز بروز می کند، ادامه داد: در صورت انتشار تومور به مهره ها، کبد، ریه و مغز، بیمار به ترتیب دچار کمردرد، زردی، تنگی نفس و سرفه و  تشنج می شود.

راه های تشخیص تومورکلیه

دکتر مرادی در خصوص راه تشخیص تومور کلیه خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راه های تشخیص تومور در کلیه سونوگرافی است و پس از آن می توان از سی تی اسکن و تست های تشخیصی دیگر نیز استفاده کرد.

این ارولوژیست با بیان این که تومورهای کلیه معمولا در نقاط شایعی از بدن مثل استخوان، ریه، کبد و مغز منتشر می شوند، بیان کرد: پس از تشخیص تومور، باید بیمار از نظر ابتلاء سایر قسمت های بدن نیز بررسی شوند که آیا درگیر تومور شده اند یا خیر.

جراحی تومور کلیه گاهی شدنی، گاهی نشدنی!

این متخصص، جراح کلیه و مجاری ادرار در مورد درمان تومور کلیه گفت: در تورموهای خوش خیم قسمتی از کلیه طی عمل جراحی برداشته شده و بیمار بهبود پیدا می کند، اما در تومورهای بدخیم بستگی به اندازه و پیشرفت تومور دارد. اگر اندازه آن  کوچک باشد، می توان همان قسمت را جدا و کل کلیه را خارج نکرد تا بیمار علمکرد کلیه اش را از دست ندهد، اما وقتی تومور بزرگ و منتشراست، باید کل کلیه را خارج کرد. در هر صورت بهترین درمان  تومور کلیه جراحی است.

دکتر مرادی با اشاره به این که اگر تومور در وسعت بیشتری منتشر شده باشد، جراحی  بسیار سخت است و امکان دارد نتوان بیمار را تحت عمل جراحی قرار داد، وی افزود: از ویژگیهای تومور کلیه این است که ممکن است با خارج کردن تومور اولیه، تومورهای موجود در نقاط دیگر بدن پسرفت کنند و از بین بروند که خیلی خوب است. البته این پدیده در موارد زیادی دیده نمی شود ، اما نکته مهمی است و به همین علت هرگز نباید شانس درمان را از بیمار سلب کرد.

درمان های خوراکی تومور کلیه

وی درمورد نوع دیگری از درمان تومور کلیه که در چند سال اخیر وارد بازار شده است، خاطرنشان کرد: تومورهای کلیه به شیمی درمانی و رادیوتراپی حساس نیستند و پاسخ مناسبی به این درمان ها نمی دهند، اما خوشبختانه در سال های اخیر، داروهایی وارد بازار شده که  اغلب خوراکی بوده و سلول های تومورها را مورد تهاجم قرار می دهند. مصرف این داروها بخصوص در کسانی که تومورمنتشر دارند، باعث افزایش طول عمر شده یا علائم بالینی آنان را کاهش می دهد.

پس از درمان، بی خیال تومور کلیه نشوید

دکتر مرادی در مورد مراقبت های پس از درمان تومور کلیه عنوان کرد: با خارج شدن قسمتی از کلیه یا کل آن، بیمار باید  به طور مداوم تحت انجام سونوگرافی، سی تی اسکن و آزمایش های مختلف قرار گیرد تا در صورت عود مجدد، تومور در همان مراحل اولیه که اندازه اش کوچک است، جراحی شود تا انتشار وسیع پیدا نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha