اگر یك فرد مبتلا به ایدز با خانواده خود زندگی كند، آنان از او نترسند و با بیمار،عادی رفتار كنند، شخص بیمار می‌تواند با مراجعه به مراكز مشاوره و پزشك، دریافت دارو و برخورداری از استراحت و غذای مناسب، زندگی نسبتا خوبی داشته باشد.

سلامت نیوز:عضو كمیته مراقبت و درمان ایدز كشوری گفت: اگر اطرافیان مبتلا به ایدز با او تماس جنسی برقرار نكنند این بیماری به آنان منتقل نمی‌شود بنابراین نباید این گونه بیماران را از خانواده و جامعه طرد كرد.

دكتر مهرناز رسولی نژاد در گفت وگو با  ایسنا اظهار كرد: ایدز از طریق صحبت كردن،‌غذا خوردن با فرد مبتلا، استفاده از حمام و دستشویی مشترك منتقل نمی‌شود. البته اگر خون مبتلایان به ایدز در مكانی ریخته باشد و زخم بدن فرد سالمی با آن تماس پیدا كند، این بیماری منتقل می‌شود اما این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.

وی اضافه كرد: اگر یك فرد مبتلا به ایدز با خانواده خود زندگی كند، آنان از او نترسند و با بیمار،عادی رفتار كنند، شخص بیمار می‌تواند با مراجعه به مراكز مشاوره و پزشك، دریافت دارو و برخورداری از استراحت و غذای مناسب، زندگی نسبتا خوبی داشته باشد.

مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه اظهار كرد: یك فرد به محض آگاه شدن از ابتلای خود به بیماری ایدز تلاش می‌كند این مساله را از خانواده خود پنهان كند چون به دنبال اطلاع خانواده از آن، جامعه نیز به این نكته پی می‌برد. در این شرایط به این فرد انگ زده و با او تبعیض آمیز رفتار می‌شود و هیچ كس از بیمار حمایت نمی‌كند.

وی با بیان اینكه HIV ایدز یك بیماری مزمن است، گفت: اوایل ابتلای افراد به ایدز، وضعیت این بیماران خوب است. جامعه نیز باید نگاه مثبتی به مبتلایان به ایدز داشته باشد و مانند یك بیمار به آنان بنگرد، به این افراد انگ نزند و بین آنان و دیگران تبعیض قایل نشود.


این متخصص بیماری‌های عفونی درباره مسئولیت مدیران بخش بهداشت و درمان كشور در قبال مبتلایان به ایدز گفت: مراكز مشاوره در شهرهای بزرگ مراكز استانها به مبتلایان به ایدز خدمات ارایه می‌دهند علاوه بر آن بسیاری از آزمایش‌های این بیماران و امور تشخیصی و داروهای مبتلایان به ایدز رایگان است.

رسولی نژاد در پایان تاكید كرد: اگر از مبتلایان به ایدز به اندازه كافی حمایت شود و این بیماران بتوانند كار و فعالیت كنند، آنان در زمینه كاهش انتقال این بیماری همكاری می‌كنند اما در صورت طرد شدن از سوی جامعه ممكن است این افراد در صدد انتقام برآیند و تا زمانی كه علایم بیماری در آنان ظاهر نشده است، افراد دیگر را آلوده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha