کودکان خجالتی همواره از معاشرت یا وضعیت هایی که امکان خجالت زده شدن در آن ا وجود دارد ( مثلاً صحبت کردن در کلاس و جلوی بچه ها ).

چگونه با کم رویی کودکان برخورد کنیم؟

سلامت نیوز:حتما کودکانی را دیده‌اید که وقتی به آنها سلام می‌کنید خود را پشت والدین‌شان پنهان می‌کنند، کم حرفند و درخواست‌هایشان را نمی‌گویند.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: معمولا به این کودکان صفت خجالتی داده می‌شود. خوب است بدانید رفتار والدین تاثیر بسزایی روی شکل‌دهی رفتار کودکان دارد.با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در مورد چگونگی رفتار والدین با اینگونه کودکان با عاطفه کیانی نژاد ، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید :


وی در ابتدا گفت : کودکان خجالتی همواره از معاشرت یا وضعیت هایی که امکان خجالت زده شدن در آن ا وجود دارد ( مثلاً صحبت کردن در کلاس و جلوی بچه ها )می ترسند . آنها بیش از حد مراقب خودشان هستند و از خودشان خیلی ایراد می‌گیرند . افکار این کودکان پیوسته بر محور قضاوت های منفی دور می زند که گمان می کنند سایرین درباره آنها دارند این کودکان دوست دارند .

کیانی نژاد افزود : کودکان خجالتی دوست دارند که با سایرین ارتباط برقرار کنند اما به شدت می ترسند که خجالت زده شوند .این کودکان به این علت که در مهارت های اجتماعی ضعیف هستند در روابط به خوبی عمل نمی کنند و در نهایت خجالت زده شدن سرشان می آید .بهترین راه برای کمک به این کودکان آموزش مهارت های اجتماعی و روبرو شدن تدریجی با وضعیت های اجتماعی است . 


این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی درپایان توصیه کرد :

توصیه های زیر اغلب برای کودکان خجالتی و کمرو مفید واقع می شوند که عبارتند از :

1-‌فرزندتان را تشویق کنید که دوستان جدیدش را به منزل دعوت کند یا اجازه دهید فرزندتان به خانه آن ها برود . به این ترتیب امکان بیشتری دارد که هم بازی های زنگ تفریح ، به دوستان صمیمی تبدیل شوند .


2-‌خودتان می توانید سرمشق خوبی از یک فرد معاشرتی باشید . اگر معاشرت نکنید و برای دوستی ارزش قائل نباشید احتمال آنکه فرزندتان خلاف آن را یاد بگیرد کم است .


3-‌پس از آن که فرزندتان توانست بدون ناراحتی زیاد با چند کودک ارتباط برقرار کند ، او را تشویق کنید که دست کم در یک فعالیت نمایشی ، گروهی و یا ورزشی شرکت کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha