یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 22042

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی گفت: بیماری و استرس می‌تواند چرخه قاعدگی زنان را تغییر دهد.

به گزارش سلامت نیوز مریم كاشانیان ، افزود: اصولاً سندروم پیش از قاعدگی (PMS) به این دلیل رخ می‌دهد كه بدن به تغییرات هورمونی، حساس می‌شود.

وی گفت: قبل از شروع قاعدگی، سطح هورمون‌هایی مثل پروژسترون و استروژن به سرعت تغییر می‌كنند و این تغییر سبب بروز علائمی مثل نفخ، تغییرات خلق و خو، سردرد، حساسیت سینه‌ها و خستگی می‌شود.

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: نزدیك به 90 درصد از زنان قبل از قاعدگی‌ این نشانه‌ها را تجربه می‌كنند و برخی از زنان دچار علائم شدیدتری می‌شوند كه بر فعالیت‌های طبیعی‌ زندگیشان و حتی بر روابط فردی آنها تأثیر می‌گذارد.

كاشانیان اضافه كرد: بعضی از زنان كه تخمك گذاری منظمی ندارند، قاعدگی نامنظمی خواهند داشت. بیماری و استرس می‌تواند چرخه را قاعدگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: بسیاری از زنان تعریف صحیح از قاعدگی منظم ندارند و آنچه بعضی از زنان قاعدگی منظم می‌نامند ، ممكن است صحیح نباشد.

رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی افزود: قاعدگی منظم یعنی دامنه زمانی بین 25 تا 35 روز، كه از اولین روز قاعدگی شروع می‌شود و تا شروع قاعدگی بعدی محاسبه می‌شود. بعضی زنان فكر می‌كنند كه چون هر ماه، در روز معینی قاعدگی اتفاق نمی‌افتد پس جزء دسته افراد با قاعدگی نامنظم هستند.

كاشانیان اضافه كرد: این تفكر صحیح نیست. بعضی دیگر از زنان نیز در محاسبه زمان وقوع این سیكل دچار اشتباه می‌شوند كه در این مورد توصیه می‌شود زمان دقیق را یادداشت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha