دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 220450

سامانه سوابق بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی این امکان را برای بیمه‌شدگان این سازمان ایجاد کرده تا از وضعیت بیمه‌پردازی خویش مطلع شوند و درصورت واریزنشدن حقوق بیمه از سوی کارفرما، مطلع شوند و آن را پیگیری کنند.

قطع بیمه پیامک خواهد شد

سلامت نیوز: سامانه سوابق بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی این امکان را برای بیمه‌شدگان این سازمان ایجاد کرده تا از وضعیت بیمه‌پردازی خویش مطلع شوند و درصورت واریزنشدن حقوق بیمه از سوی کارفرما، مطلع شوند و آن را پیگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،با وجود این، به‌دلیل عدم‌دسترسی همه بیمه‌شدگان به اینترنت، فراموشی در پیگیری یا دشواری استفاده از خدمات سایت، گاهی برای بیمه‌شدگان دردسرهایی ایجاد می‌شود.این دردسرها وقتی بیشتر می‌شود كه برخی كارفرمایان فراموش می‌كنند حق‌بیمه كارگران را به موقع پرداخت یا اینكه حقوق و دستمزد واقعی كارگران را ملاك پرداخت حق‌بیمه لحاظ كنند. در این‌باره با مهندس بهروز كریمی، مدیركل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی گفت‌وگو كرده‌ایم.

    برای یك بیمه‌شده اطلاع مداوم از سوابق بیمه‌ای‌اش چقدر باید مهم باشد؟

اجازه بدهید اول درباره یك باور اشتباه توضیح بدهم كه تصور می‌كند كارگر باید90روز در كارگاهی كار كند تا بعد از آن بیمه شود؛ یعنی كارفرما مختار است تا 90روز كارگر را بیمه نكند. این قاعده در قانون كار آمده كه كارفرما می‌تواند فرد را به‌صورت موقت تا 90روز به‌كار گیرد تا تشخیص دهد كه از او راضی هست یا نه، ولی از نظر سازمان تأمین اجتماعی كسی كه در جایی شروع به‌كار می‌كند و رابطه كارگری و كارفرمایی ایجاد می‌شود از همان دقیقه اول باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

چون هر آن ممكن است حادثه‌ای رخ دهد و نیاز به استفاده از خدمات بیمه داشته باشد. پس درخصوص این باور اشتباه باید اطلاع‌رسانی تا اصلاح شود. بر همین اساس نیاز است كارگران از وضعیت بیمه‌ای خودشان مطلع شوند. قبلا این اطلاع‌رسانی به‌واسطه ضعف در زیرساخت‌ها امكان‌پذیر نبود اما الان حدود 8سال است كه بیمه‌شدگان می‌توانند از طریق اینترنت و ورود به سامانه مشاهده سوابق بیمه‌ای، ‌از وضعیت بیمه‌پردازی خود مطلع شوند.

به این ترتیب اگر اشكالی وجود دارد یا اینكه كارفرما حق‌بیمه را پرداخت نمی‌كند، بیمه‌شده به سازمان مراجعه كرده و موضوع را پیگیری می‌كند. به بیمه‌شدگان عزیز توصیه می‌كنم به‌صورت مرتب سوابق بیمه‌ای خود را در سامانه مشاهده سوابق بیمه‌ای بررسی و درصورت مشاهده ایراد و اشكال به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه كنند.

    موضوع این است كه خیلی‌ها شاید دسترسی یا توانایی استفاده از سایت را نداشته باشند. آیا نمی‌شود انتظار داشت تأمین اجتماعی درصورت واریزنشدن حق‌بیمه یا هر تغییر دیگری، به آنها هشدار بدهد؟

برنامه امسال ما این است كه لیست‌های پرداخت حق بیمه‌ای را كه دریافت می‌كنیم، به بیمه‌شدگان اطلاع‌رسانی كنیم، یعنی از طریق پیامك به آنها بگوییم كه حق‌بیمه این‌ماه شما دریافت شده، حقوق و دستمزد(مبنای حمایت‌های ما) و كاركرد شما این میزان است. همچنین طوری برنامه‌ریزی شده تا ان‌شاء‌الله امكانات و ابزار بهتری در اختیار بیمه‌شدگان عزیز قرار گیرد و بیمه‌شدگان با نصب برنامه‌ای روی تلفن همراه، به‌سادگی بتوانند از وضعیت سوابق بیمه‌ای خود مطلع شوند.

البته این كار نیاز به فراهم‌شدن زیرساخت دارد و در حال مذاكره با اپراتورهای تلفن همراه هستیم. همچنین محل تأمین منابع مالی این طرح نیز باید مشخص شود، زیرا ارسال 13میلیون پیامك در هر‌ماه برای بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی هزینه بالایی دارد و ما به‌دنبال اخذ مجوز از هیأت مدیره سازمان هستیم.

    منهای اصل قرار داشتن یا نداشتن در لیست بیمه، اطلاع از جزئیات چه اهمیتی دارد؟

این سامانه اطلاعات به‌روز را دراختیار كارگران قرار می‌دهد تا آنها بدانند آیا كارفرما در حال پرداخت حق بیمه هست یا نه. برای ما در سازمان تأمین اجتماعی كاركرد و دستمزد مهم است، اگر حق‌بیمه كارگری با دستمزد پایینی واریز می‌شود، به هر دلیلی نیاز به استفاده از حمایت‌ها و خدمات سازمان تأمین اجتماعی داشته باشد و حق بیمه واقعی او از سوی كارفرما واریز نشود، قطعا متضرر خواهدشد و از حمایت‌های كافی منتفع نمی‌شود.

    فرض كنید با استفاده از سایت فعلی یا سامانه پیامكی كه قرار است راه‌اندازی شود، بیمه‌شده‌ای كه در محل كارش حضور داشته متوجه شد برایش بیمه رد نشده باشد، چه باید بكند؟

اگر بیمه‌شده‌ای مطلع شد در یك‌ماه یا دوره‌ خاصی برایش حق بیمه لحاظ نشده باید به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه و ادعای اشتغال و پرداخت سوابق حق‌بیمه مطرح كند. فرم ویژه‌ای برای این كار وجود دارد كه باید آن را تكمیل كند و با مدارك و مستندات اشتغال مانند فیش حقوقی، حكم كارگزینی یا قرارداد كار خود را در ایام مورد نظر ضمیمه و تحویل ‌دهد. موضوع در كمیته مربوطه بررسی و درصورت تأیید، حق‌بیمه به كارفرما ابلاغ و سابقه برای بیمه‌شده ایجاد می‌شود.

    برخی كارفرما‌یان برای پرداخت كمتر حق‌بیمه، حقوق و دستمزد واقعی كارگران را در فهرست بیمه لحاظ نمی‌كنند و به روش‌های دیگری پرداختی دارند، آیا این كار به ضرر كارگران است؟

طبیعی است كه با اتخاذ این روش از سوی برخی كارفرمایان، كارگران متضرر می‌شوند. بخش اندكی از كارفرمایان با وجود پرداخت حقوق و دستمزد واقعی، در فهرست بیمه حداقل حقوق و دستمزد را لحاظ می‌كنند. برای مثال حقوق یك كارگر ماهر قطعا بیش از آن چیزی است كه شورای‌عالی كار تعیین و كارفرما هم آن را پرداخت می‌كند ولی برای اینكه حق‌بیمه كمتری بپردازد، مبلغ حقوق را 930هزار تومان رد می‌كند. این كار به ضرر كارگر است.

    شما سامانه‌ای برای بررسی وضعیت پرداخت حق‌بیمه از سوی كارفرمایان دارید؟

حدود یك میلیون و 200هزار كارگاه در كشور وجود دارد و ممكن است برخی كارفرمایان به هر دلیلی در واریز حق‌بیمه سهل‌انگاری كنند. ما برای دریافت حق‌بیمه بیمه‌شدگان سامانه بازرسی داریم. از سال گذشته هم تغییر و تحول بزرگی در شیوه بازرسی ما ایجاد شده و الان بازرسان سازمان به‌صورت دقیق و منظم به كارگاه‌هایی كه لازم باشد، مراجعه می‌كنند و افراد شاغل به لحاظ تعداد، حقوق و دستمزد و كاركردشان را فهرست‌برداری كرده و حقوق و دستمزد و ساعات كار آنها را بررسی می‌كنند. اگر كارفرمایی در پرداخت حق‌بیمه قصور داشته باشد، با آن برخورد قانونی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha