عضو انجمن روانپزشكان ایران گفت: ازدواج به تنهایی نمی‌تواند علاج درمان اعتیاد باشد و این تصور كه فرزندم اگر ازدواج كند، ترك می‌كند، اشتباه است.

به گزارش سلامت نیوز علی فرهودیان  اظهار داشت: ازدواج به تنهایی نمی‌تواند علاج درمان اعتیاد باشد حتی در مواردی می‌تواند به دلیل ایجاد توقعات پس از ازدواج خودش عاملی برای لغزش، عود و مشكل در بهبودی بیمار باشد.

وی افزود: ازدواج از طرفی به دلیل حمایت‌هایی كه از طرف همسر و خانواده‌ای ایجاد می‌شود و همچنین به دلیل تثبیت نقش اجتماعی و نظارت‌های بیشتری كه روی معتاد صورت می‌گیرد و كانون آرامشی كه فرد پیدا می‌كند می‌تواند به درمان اعتیاد كمك كند.

فرهودیان با بیان اینكه ازدواج با این وجود می‌تواند هم آسیب‌رسان و هم كمك‌كننده و به نفع درمان باشد تصریح كرد: این تصمیم یك تصمیم‌گیری دقیق است و باید با توجه به شرایط با دقت بالا انجام شود.

این متخصص روانپزشكی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس تصریح كرد: ممكن است معتاد در انتخاب خود در ازدواج دچار گرفتاری شود و به خاطر سابقه اعتیادی كه داشته است اعتماد به نفس كافی نداشته باشد و نتواند فرد مناسبش را انتخاب كند یا ممكن است این انتخاب تحت فشارهای بیرونی مانند خانواده باشد كه فكر كنند به غلط اگر همسری برای فرزند خود انتخاب كنند به بهبودیش كمك خواهد كرد.

وی افزود: دومین مشكل در فرآیند ازدواج است كه فرد بتواند معیارهای خود را مطرح كند معیارهای همسرش را بشنود و این دو معیار را با هم تطبیق دهند. لذا فرد ممكن است هنوز در دنیای مصرف مواد مخدر خود باشد و در مقابل برخی معیارهای همسرش به غلط عقب‌نشینی كند و در واقع به نوعی باج دهد كه در آینده مشكل‌ساز خواهد شد.

فرهودیان گفت: قبول مسئولیت‌های جدید اجتماعی و خانوادگی در مقابل خانواده همسر و تطبیق با معیارهای آنها ممكن است استرسی در فرد ایجاد كند كه افرادی كه سابقه اعتیاد دارند به استرس حساسند و حتی استرس‌های كوچك می‌توانند موجب لغزش آنها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha