داستان تکراری بدهی بیمه‌ها این روزها در حال نگارش سناریوی اتفاق بزرگی در صنعت دارویی کشور است، به‌طوری که شاهد باز شدن حلقه‌های زنجیره تامین داروی کشور هستیم

چه کسی مقصر گسسته شدن زنجیره تامین دارو است؟

سلامت نیوز:هر چند این روزها مسئولان تامین داروی کشور سعی می‌کند در و تخته تولید و توزیع را با هم جور کند، مدتی است بیماری افتاده به جان زنجیره تامین دارو، بیماران هموفیلی را با درد و خونریزی آشناتر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: داستان تکراری بدهی بیمه‌ها این روزها در حال نگارش سناریوی اتفاق بزرگی در صنعت دارویی کشور است، به‌طوری که شاهد باز شدن حلقه‌های زنجیره تامین داروی کشور هستیم. طلعت قانع رئیسی، رئیس نظارت بر زنجیره تامین داروی وزارت بهداشت ماجرا را این‌گونه شرح می‌دهد:

«اختلاف پیدا کرده و ممکن است کلا این تامین قطع شود. تعداد خیلی زیادی از داروهایمان اصلا تولید نمی‌شوند. وقتی پولی ندارد که مواد اولیه بخرد، ماده بسته‌بندی بخرد، یکی یکی داروهایش را از چرخه تولید خارج می‌کند. دارویی که الان شاید ده‌ها سال است در ایران تولید می‌شود، کارگرش هم بیکار می‌نشیند و می‌رود والیبال بازی می‌کند.»

هشدار رئیس اداره نظارت بر زنجیره تامین داروی وزارت بهداشت، به تولید‌کنندگان داخلی منحصر نمی‌شود و وارد‌کنندگان را هم شامل آن می‌داند:

«چندین شرکت وارد‌کننده‌ هم ورشکست شده‌اند و اگر با همین قیمت ادامه دهند تا سه ماه دیگر همه‌ شرکت‌های واردکننده ورشکست می‌شوند.»

هر چند این روزها مسئولان تامین داروی کشور سعی می‌کند در و تخته تولید و توزیع را با هم جور کند، مدتی است بیماری افتاده به جان زنجیره تامین دارو، بیماران هموفیلی را با درد و خونریزی آشناتر کرده است. هموفیلی یا خون‌تَراوی دسته‌ای از بیماری‌های ارثی هستند که در آنها توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل شده است.

«فرهیختگان» به یکی از بیمارستان‌های خدمات‌دهنده به بیماران هموفیلی مراجعه کرده و جویای احوال دو نفر از مراجعه‌کنندگان این بیمارستان شده است.

« - مدتی است که فاکتور ۹ کم شده است. ما را در نوبت گذاشته‌اند و هموفیلی من شدیدتر شده است. الان خونریزی مفاصل پیدا کرده‌ام و فاکتور هم نیست که تزریق کنم. خدا و ائمه را صدا کردم تا بتوانم کار انجام دهم.»

«-پسر من خونریزی دارد. دائم باید یخ رویش بگذارم یا قرص مسکن بخورد که دردش ساکت شود. سهمیه پسرم در ماه ۲۲ تاست، ولی به او نمی‌دهند؛ البته نیست که بدهند.»

اقدامی که به گفته قویدل، رئیس انجمن هموفیلی به علت حبس کردن دارو در شرکت‌های پخش رخ داده است.

«بعد از 15 روز نبود دارو، دارو را به هلال‌احمر بردند. آن شرکت باید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد، چون داروی حیاتی بیماران را حبس کرده است. دانشگاه علوم پزشکی هم بعد از 15 روز دستور به ارسال به هلال‌احمر داده است.»

شرکت پخش اعلام می‌کند نگهداری و اعلام محل توزیع داروی بیماران هموفیلی با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی بوده است و نباید مشکلی ایجاد می‌شد:

«وقتی که هماهنگی با دانشگاه می‌شود، نسخه آن در سیستم بیمه تعریف می‌شود. فقط جابه‌جایی داروخانه صورت گرفته است.»

بیماران هموفیلی سه نوبت از سال قبل با عدم دارو در بازار دست و پنجه نرم کرده‌اند. رئیس اداره نظارت بر زنجیره تامین داروی وزارت بهداشت می‌گوید کار زیادی از دست ما برنمی‌آید.

«کاری که از دست‌مان برمی‌آید این است که برای یک مدت داروخانه‌های دیگر را جایگزین کنیم، چون ما نمی‌توانیم بار مالی داروخانه‌ها را هم به دوش بگیریم. داروخانه‌های قبلی خیلی با داروخانه‌های جدید همکاری نداشتند، چون بیماران در این داروخانه‌ها پرونده‌های الکترونیک دارند. این پرونده‌ها باید در اختیار داروخانه‌های جدید قرار بگیرد که یک مقدار با وقفه و مقاومت همراه شد. پخش‌های ما هم الان خیلی مشکل پیدا کرده‌اند و عملا اکثرشان در ورطه تعطیلی هستند و اینکه بدهی‌های بسیار بالایی به آنهاست و پخش‌ها هم بدهی‌های بسیار بالا به تامین‌کنندگان دارند.»

وزارت رفاه هم که متولی صنعت بیمه است، مشکل اصلی را هزینه‌تراشی برای بیمه می‌داند و هر روز خواهان پایین آوردن تعرفه‌ها می‌شود؛ تعرفه‌هایی که گفته می‌شود با آغاز طرح تحول سلامت، افزایش یافته است؛ اما آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت می‌گوید که فقط به قانون عمل شده است و پیش از این به شرکت‌های بیمه سود کلانی می‌دادند و خدماتی به مردم ارائه نمی‌کردند:

«این را فراموش می‌کنند که قبل از طرح تحول سلامت، بسیاری از خدمات را مردم از جیب پرداخت می‌کردند. دارو، لوازم پزشکی و بهداشتی، خدمات درمانی، دستمزد جراح یعنی اینکه تمام خدمات با انضباط مالی که ایجاد شده است داخل پرونده می‌رود، بالطبع هزینه بیمه افزایش پیدا می‌کند ولی این مطابق قانون است.»

چه کسی مقصر گسسته شدن زنجیره تامین دارو است؟ بیمه‌هایی که هزاران میلیارد بدهی دارند یا وزارت بهداشت که هزینه‌های طرح تحول سلامت را پیش‌بینی نکرده است. اعلام کردن مقصر دردی را از بیماران هموفیلی و دیگر بیماران دوا نمی‌کند که هیچ، نمکی بر زخم این بیماران است. در این شرایط بیمه‌ها در عمل یک نام خوش‌ آب و رنگ هستند و تنها تحولی که انتظار می‌رفت هم در نظام سلامت ایجاد نشد جز تحول در بدهی‌های بیمه‌ای. هر کسی دنبال مقصر است و کاهش هزینه‌ها و بازستاندن پول از دست رفته خودشان، و مردم ماندند و دفترچه‌های بی‌پشتوانه و کوه هزینه‌ها و خدماتی که هر روز بیم از دست رفتن‌شان وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha