یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 22055

مصرف دارو در كنار تولید و عرضه دارو، در كشور غیرمنطقی است و در كشور مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها بسیار نابجاست .

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دكتر احمد شیبانی معاون غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: از میان 10 قلم داروی پرمصرف در كشور از میان آنتی‌بیوتیك‌ها، آموكسی‌سیلین و از میان مسكن‌ها، استامینوفن و برخی داروهای كورتن مطرح هستند و متأسفانه مصرف آنتی‌بیوتیك بسیار نادرست بوده كه این امر سبب ایجاد مقاومت میكروبی حتی در نسل‌های جدید آنتی‌بیوتیك‌ها در بدن می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 160قلم داروی بدون نسخه در كشور وجود دارد كه بدون نسخه توسط داروخانه‌ها ارائه می‌شود و عرضه داروهایی غیر از این داروها بدون نسخه مشكل دارد و داروخانه‌ها در قبال آن مسئول هستند.
دكتر شیبانی به پزشكان توصیه كرد: در مواقع سرماخوردگی برای بیماران داروی آنتی‌بیوتیك تجویز نكنند و مردم نیز باید هوشیار باشند و به محض عطسه، سرفه و آبریزش بینی بلافاصله به سراغ آنتی‌بیوتیك‌ها نروند.
وی با اشاره به تأثیر قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در قیمت داروها گفت: این موضوع در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست. برخی داروها تحت عنوان داروهای خاص یارانه دریافت می‌كنند كه مصوب مجلس است و تصور بر این است كه هدفمند شدن یارانه‌ها تأثیر زیادی در قیمت آنها نخواهد داشت. هر زمان كه هدفمند كردن یارانه‌ها اتفاق افتد، بررسی می‌كنیم و اگر در مواردی نیاز به اصلاح بود، اصلاحات صورت می‌گیرد.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درباره واردات محصولات آرایشی بهداشتی و چگونگی نظارت بر آنها، خاطرنشان كرد: واردات این محصولات باعث شده تا حجم كار و تنوع محصولات زیاد شود كه این امر نظارت خاصی را می‌طلبد، ضمن این كه اعتقاد داریم محصولات آرایشی بهداشتی داخلی، محصولاتی بسیار مناسب و با كیفیت خوبی هستند و طبیعتاً وقتی واردات مدیریت نشود و نامنظم باشد ممكن است عوارضی در جامعه، در این زمینه داشته باشیم.
وی در پایان تصریح كرد: برای نظارت بر محصولات آرایشی بهداشتی تفویض اختیار كردیم و این كار را برعهده بازرسان قرار دادیم به این ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشكی كار بازرسی و نظارت را انجام می‌دهند و با موارد غیرمجاز برخورد می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha