دو روز دیگر مشخص می شود چه کسی کلید دار آینده پایتخت است، 5 گزینه منتخبان شورای پنجم برنامه های خود را ارائه می کنند و منتخبان گزینه نهایی را بر اساس شاخص هایی که تعریف کرده اند برمی گزینند.

یک گام تا انتخاب کلیدار خیابان بهشت/نجفی، محتمل‌ترین گزینه

سلامت نیوز:دو روز دیگر مشخص می شود چه کسی کلید دار آینده پایتخت است، 5 گزینه منتخبان شورای پنجم برنامه های خود را ارائه می کنند و منتخبان گزینه نهایی را بر اساس شاخص هایی که تعریف کرده اند برمی گزینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پانا، هرچند بسیاری معتقدند در انتخاب شهرداری کلان شهرها آن چه رای آور است لابی ها و سیاست های پشت پرده است و نه برنامه ها . شهردار آینده تهران چالش های اساسی پیش رو دارد از بدهی های چند هزار میلیاردی گرفته تا وضعیت نابسامان 70 هزار نیروی انسانی . شهری که منابع درآمدی اش رو پیش خور کرده است و برای اداره باید به دنبال کسب درامد های تازه باشد .

منتخابان پنجم شورای شهر تهران برای شهری که به گفته شهرداری که 12 سال بر آن مدیریت می کند همه زیر ساخت هایش تکمیل شده و به اعتقاد منتقدانش شهری سوخته است که نیاز به آوار برداری دارد 5 گزینه را برای رقابت انتخاب کرده اند . محمدعلی نجفی،محمدافشانی،الهه کولایی ،محسن مهرعلیزاده و حسین مرعشی 5 نامی هستند که روز 5 شنبه یکی از آنها برای شهرداری تهران نهایی می شود .

از این میان محمد علی نجفی اقبال بیشتری نسبت به رقبای خود دارد . او با 21 رای منتخبان به جمع گزینه های نهایی راه یافته است.

محمد على نجفى برنامه خود را با شعار"تهران شهر امید، مشاركت و شكوفایى"، به منتخبین مردم تهران در شوراى شهر پنجم ارائه كرده است واین برنامه با نگاهى به اسناد فرادست ملى و با هدف " ارتقاى كیفیت زندگى شهروندان" تهیه شده است.

در برنامه پیشنهادى نجفى، با نگاهى به مناسبات مدیریت شهرى با حاكمیت، حكمروایى خوب شهرى، مدیریت منابع و مصارف و هوشمندسازى شهر و شهردارى تهران، بعنوان موضوعات راهبردى اداره شهر تهران مطرح مدنظر قرار گرفته اند.

تقویت سرمایه اجتماعى و مشاركت عمومى، توسعه فرهنگى اجتماعى، عدالت در تامین تسهیلات و خدمات شهرى، محیط زیست، آب و فاضلاب، ایمنى تاب آورى و مقابله با مخاطرات، معمارى و شهرسازى، بازآفرینى شهرى پایدار، حمل و نقل و ترافیك و اقتصاد شهرى، موضوعات راهبردى شهر تهران هستند كه در برنامه ارائه شده از سوى نجفى به آنها پرداخته شده است.

او در برنامه خود بر دو دگرگونی مثبت در مجموعه شهرداری و شهر تهران تاکید کرده و هدف اصلی از ایجاد تغییر در هر دو بخش را از یکسو تغییر نقش شهرداری از تصدی‌گری به تسهیل‌گری و از سوی دیگر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اعلام کرده ‌است. در این صورت، مدیریت شهری با تغییر نقش خود طی چهار سال آینده فعالیت‌های نرم‌افزاری را بر فعالیت‌های سخت‌افزاری مقدم خواهد کرد تا در چشم‌انداز سال 1400، شهرداری تهران به مجموعه‌ای عاری از فساد، شفاف، کارآ و تسهیل‌گر و محله‌محور تبدیل شود و همچنین شهر تهران شهری مشارکت‌جو، ایمن، سرسبز و در تراز جهانی شود.

در این برنامه اصلاح سیاست‌های بودجه‌ای شهرداری، تدوین بسته‌های تشویقی و تنبیهی برای وصول عوارض پایدار، بهینه کردن نظام تشخیص و وصول درآمد، شناسایی و تدقیق نظام بازپرداخت بدهی و وصول مطالبات شهرداری از جمله راهکارهای مقابله با این چالش عنوان شده است.

در عین حال از دیدگاه این نامزد شهرداری تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌های وضع موجود شهر تهران را در حوزه فرهنگی و اجتماعی، نبود شادی و نشاط بین شهروندان تهرانی عنوان کرده‌ و در کنار ارائه راهکارهایی برای حل این چالش، پایش مستمر شاخص‌های روانی و توسعه سرانه فضاهای ورزشی در شهر را پیشنهاد داده است.

محسن مهرعلیزاده که گفته می شود هزینه بالایی صرف تهیه برنامه هایش کرده است   برنامه های خود  را با شعار اصلی «تهران؛ آرام و زیبا» ارائه کرده است . در توضیح این شعار گفته شده است :

«آرامش» و«زیبایی»، مفاهیمی گسترده هستند که در چهار رکن اصلی زندگی بشری یعنی «زیستی»، «روانی»، «اجتماعی» و «فرهنگی» مطرح می شود و رسیدن به آنها نیازمند تغییرات بنیادین در نگاهِ به زیست جهان، دگرگونی در سبک زندگیِ فردی و اصلاحات گسترده در روابط و نهادهای اجتماعی است.

"چشم انداز تهران" در برنامه های وی، تهران؛ شهری شایسته و لایق نام: «پایتخت تمدن ایرانی اسلامی» عنوان شده است.

در توضیح این چشم انداز آمده است: سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴، کشور را در افق چشم انداز، به عنوان جایگاه اول اقتصادی، علمی و فن آوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای های همسایه) که حوزه تمدنی و فرهنگی ایران به حساب می آید، معرفی کرده است و سند جامع شهر تهران نیز هفت چشم انداز بلند مدت برای تهران، در نظر گرفته است.

چشم انداز تهران، در برنامه مدیریت شهری مهرعلیزاده، شهری شایسته و لایق نام پایتخت تمدن ایران بزرگ فرهنگی باشد که ساکنان آن به زیستن در چنین شهری افتخار کنند.

"ماموریت اصلی" در برنامه های وی، «تهران نشینی: تراز جهانی؛ به رنگِ ایرانی»، در نظر گرفته شده و در توضیح این ماموریت  آمده است: ماموریت های مختلف و متنوعی در حوزه مدیریت شهرداری تهران وجود دارد که همگی بخش هایی از یک ماموریت محوری می باشند و با این هدف عملیاتی می گردند که در نهایت، سطح زندگی در شهر تهران را به تراز و استاندارهای جهانی رسانده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را به عنوان رنگ و تِم غالب زندگی در این شهر و به عنوان برندی جهانی، تثبیت نمایند.

همچنین در برنامه وی ۱۲۴ برنامه اجرایی درج شده است که ۳۵ اقدام آن، برای اجرا در ۱۰۰ روز ابتدای مسئولیت شهرداری تهران و بقیه در قالب برنامه های کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفته شده است.

محمدعلی افشانی کاندیدای ناشناس شهرداری تهران خبری برنامه‌های خود برای شهرداری را با «تهران شهر زیست‌پذیر» و «شهروند مشارکت‌پذیر» اعلام كرد: مشکل مالی، یکی از هزاران مشکل شهرداری تهران است. معضلات تهران بسیار زیاد بوده اما مسأله اصلی تهران مشکلات زیستی است. یکی از اصول زیست شهری حمل‌ونقل پایدار است و مهمترین بخش آن «ریل پایه» است. مشکلات تهران این‌قدر زیاد است که طی ۳ یا ۴‌سال نمی‌توان آن‌ را درست کرد و وعده حل مشکلات تهران در کوتاه‌مدت را نمی‌دهم.

او در توضیح برنامه هایش گفته است :شفافیت و پاكدستی محور هر برنامه‌ای خواهد بود، باید اموال عمومی به شهروندان بازگردانده شود.تعامل میان شورا و شهرداری باید بازتعریف شود، شهردار به مردم و نمایندگانشان پاسخ‌گو است.

او به مهم ترین پروژه شهردار کنونی که یکی از ابزار های تبلیغاتی وی در انتخابات دور گذشته بود هم تاخته و گفته است : به عنوان یك مهندس وقتی پل طبقاتی صدر ساخته می‌شد، رنج بسیاری بردم، چرا كه شاهد پایمال شدن حقوق شهروندانی بودم كه محیط زندگی‌شان را از دست دادند. چه كسی پاسخ‌گوی حقوق شهروندی است ؟

الهه كولایی كه تنها زن لیست گزینه‌های شهرداری است، نفر بعدی صف ارایه برنامه شهرداری است. مشارکت ٣٠درصدی زنان و جوانان در مدیریت شهری، كاهش هزینه‌های شهرداری از طریق کاهش تصدی‌گری شهرداری، افزایش مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مدیریت شهری، توجه به فرهنگ‌سازی و آموزش به‌عنوان راهکار اصلی حل معضلات شهری و ارتقای کیفیت زندگی، توجه به سیاست‌های محله‌محور و مدیریت غیرمتمرکز با رویکرد احیای نقش مردمی محلات در برنامه‌ریزی اجرا و نظارت بر فعالیت‌ها، ارتقای دیپلماسی شهری در جهت تحقق هدف شهر جهانی به‌طور جدی، توجه به شهر هوشمند به‌عنوان یک راهکار اساسی برای حل معضلات شهری و ارتقای خدمات شهری با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های جوان، شرکت‌های نوآور و خلاقیت‌محور، توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوای شهر تهران در برنامه‌ریزی‌های شهری و تدوین برنامه‌ها با رویکرد آینده‌محور، توجه به بازسازی هویت اسلامی - ایرانی در شهر و احیای هویت فرهنگی محلات تهران به‌عنوان الزام اساسی، ایجاد ساختارهای پایدار جلوگیری از فساد، افزایش اطلاع‌رسانی و شفافیت، افزایش کارایی شهرداری با سیاست تخصص‌محوری در جذب و توزیع نیروی انسانی، قرار گرفتن احقاق واقعی حق شهری و شهروندی مردم در اولویت فعالیت‌های شهرداری و توجه به حفاظت از محیط ‌زیست و منابع طبیعی محدود شهر تهران به‌عنوان اصل اساسی در برنامه‌ها و قوانین و نظارت بر فعالیت‌ها خلاصه محورهای سیزده‌گانه برنامه این كاندیدای شهرداری تهران است.

حسین مرعشی هم که قرار بود برنامه هایش را شفاهی در شورا ارائه کند در 6 صفحه کلیات فعالیت هایی که می خواهد برای شهر انجام دهد را به منتخبان ارائه کرده است . به نظر می رسد او بیش از این که تمایل داشته باشد نفر نخست شهرداری تهران باشد دوست دارد به نجفی یاری رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha