مدیركل اداره تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نصب هولوگرام بر روی وسایل و تجهیزات پزشكی برای تشخیص كالاهای غیر مجاز از مجاز خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز بهنقل از روابط عمومی وزارت بهداشت  از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مهندس شاهمرادی که در نخستین همایش كشوری و كارگاه آموزشی مبارزه با قاچاق تجهیزات پزشكی در دانشگاه علوم پزشكی شیراز سخن می گفت، افزود: نصب هولوگرام بر تجهیزات پزشكی موجب می شود كه مصرف كنندگان به سادگی تشخیص دهند كه كالای مورد نیازشان مجاز یا غیر مجاز است.
وی اظهار داشت: هولوگرام ها به عنوان علامت مشخصه ای كه غیر قابل جعل هستند بر روی تجهیزات پزشكی نصب می شوند كه تاكنون حدود 4 میلیون هولوگرام با شماره سریال و سایر مشخصات مورد نیاز كالا ثبت شده است.
وی با اعلام این که تجهیزات دندانپزشكی اولین كالاهایی بودند كه دارای هولوگرام شدند، بیان كرد: كالاهایی دیگری كه در زمینه سلامت مردم حساس هستند مانند لنزهای داخل چشمی و كیت های تشخیص HIV نیز موظف به نصب هولوگرام شده اند.
وی گفت: هولوگرام باید در مبدا تولید روی كالا چسبانده شود كه متاسفانه در حال حاضر نصب نشدن در مبدا از مشكلات آن است.
شاهمرادی افزود: 3 هزار و 600 شركت فعال در زمینه تجهیزات پزشكی با دریافت اطلاعات مورد نیاز شناسنامه دار شده اند.
وی افزود: با شناسنامه دار شدن شركتهای تولید و عرضه كننده تجهیزات پزشكی امكان ردیابی كالاهای بی كیفیت و قاچاق میسر گردیده است.
وی تصریح كرد: با انجام این اقدامات سعی شده است كه فضا برای قاچاقچیان تجهیزات پزشكی ناامن و مشكل شود.
مدیركل اداره تجهیزات پزشكی گفت: بهترین شیوه مبارزه با قاچاق نخریدن كالاهایی است كه مورد تایید نیستند، كه متاسفانه برخی مراكز درمانی فقط به دلیل ارزان قیمت بودن برخی كالاها اقدام به خرید آنها می كنند.
مهندس شاهمرادی با اشاره به اینكه مراكز درمانی با استعلام، می توانند از اصالت كالاها مطلع شوند، گفت: از صنوف فعال در عرصه تجهیزات پزشكی نیز تقاضا داریم كه كالاها را از مراجع ذیربط تهیه كنند.
مدیر كل ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز نیز در این همایش گفت: زیان ناشی از قاچاق تجهیزات پزشكی تنها اقتصادی نیست بلكه خطرهای دیگری از جمله اختلال در پروسه درمان و بالاتر از آن به خطر افتادن جان انسان ها دارد.
سلطانی افزود: قاچاق هر كالایی چهار فرآیند ورود ، حمل و نقل ، نگهداری و عرضه را طی می كند كه به منظور جلوگیری از قاچاق باید برای هر كدام از این فرآیندها برنامه خاصی داشت.
وی اظهار داشت: ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز با توجه به این فرآیندها دستورالعمل مبارزه با قاچاق در 7 فصل تنظیم كرده است.
سلطانی گفت: در این دستورالعمل برای تمامی دستگاههایی كه در این زمینه می توانند موثر باشند نقش تعریف شده است.
وی تاكید كرد: در صورت اجرای مناسب این دستورالعمل تا 4 سال آینده می توان جشن پایان قاچاق تجهیزات پزشكی را در كشور برگزار كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha