در زمان طراحی ایستگاه پایانی خط دوی قطار شهری، به‌دلیل بی‌توجهی مشاور، 6 هزار اصله درخت جابه‌جا و قطع شده است، درحالی‌که با یک اصلاح هندسی و انتقال ایستگاه از سمت شرق به غرب می‌شد جلوی این ضایعه بزرگ زیست‌محیطی را گرفت.

درختان، اولین قربانی مترو

سلامت نیوز:روز گذشته خبری مبنی‌بر قطع 6 هزار اصله درخت در شیراز به‌دلیل جانمایی غیر‌اصولی قطار شهری منتشر شد؛ خبری که نشان می‌داد پیمانکار پروژه در زمان طراحی هیچ توجهی به این منطقه نداشته و برای انجام آن، هیچ راهی جز قطع‌کردن درختان وجود نداشت.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: مسئولان شهرداری اما چند سال پیش و در آغاز طرح گفته بودند یک درخت هم به‌دلیل افتتاح یک پروژه عمرانی قطع نخواهد شد و تمامی درخت‌ها در مسیر پروژه‌ها جابه‌جا خواهند شد. وعده‌ای که عملی نشد و با توجه به قدمت درختانی که در مسیر این طرح قرار دارند، جابه‌جایی آنها نیز امکان‌پذیر نیست. نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز دراین‌باره می‌گوید: 6 هزار اصله درخت به‌دلیل جانمایی اشتباه یک پروژه شهری در این کلانشهر قطع شد و در‌این‌زمینه مسئولان اجرای طرح باید پاسخگو باشند.

محمد حق‌نگر در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با دستور کار بررسی آیین‌نامه رعایت الزامات زیست‌محیطی پروژه‌های عمرانی شهرداری این کلانشهر افزود: در زمان طراحی ایستگاه پایانی خط دوی قطار شهری، به‌دلیل بی‌توجهی مشاور، 6 هزار اصله درخت جابه‌جا و قطع شده است، درحالی‌که با یک اصلاح هندسی و انتقال ایستگاه از سمت شرق به غرب می‌شد جلوی این ضایعه بزرگ زیست‌محیطی را گرفت. عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: میانگین سنی درختان قطع‌شده برای پروژه‌های عمرانی، 20 سال است که علاوه بر ایجاد هزینه‌های سنگین مادی برای شهر، شهر شیراز را از یک سرمایه بزرگ زیست‌محیطی محروم کرده است و از این منظر، هزینه‌های معنوی این اقدام غیرقابل جبران است.

حق‌نگر بیان کرد: اگر مشاور غیربومی این پروژه مانند اعضای کمیسوین ماده «٧»، بررسی‌های لازم را انجام داده بود، می‌شد ایستگاه مترو را در نقطه‌ای که درخت نیست، اجرا کرد و طرح نیز بدون اشکال اجرا می‌شد. عضو شورای شهر شیراز با تأکید بر اینکه بعضی از درختان قابل جابه‌جایی نیستند و باید برای اجرای پروژه‌ها قطع شوند، گفت: فقط بخشی از درختان پارک میانرود که به‌دلیل ایستگاه مترو قطع شدند، قابل جابه‌جایی نبودند. حق‌نگر با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته جز درختان این پارک، سه هزار درخت دیگر به‌دلیل اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر شیراز جابه‌جا و قطع شده‌اند، عنوان کرد: مشاوران باید الزامات زیست‌محیطی را در پروژه‌ها رعایت کنند. وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری شیراز، توسعه فضای سبز است و در چهار سال فعالیت شورای چهارم، دست‌کم دو میلیون اصله درخت در شهر شیراز کاشته شده است، گفت: با توجه به بحران آب و حفظ محیط‌زیست، حفظ درختان مهم‌ترین اولویت در اجرای پروژه‌هاست. چند ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که رئیس شورای شهر شیراز، خبر قطع 6 هزار اصله درخت را تکذیب کرد.

غلام‌مهدی حقدل، رئیس شورای شهر شیراز درباره قطع درختان در این شهر اظهار داشت: برای ایجاد ایستگاه مترو، 6 هزار اصله درخت قطع نشده اما به‌دلیل نبود تجهیزات، تعداد اندکی از درختان به اجبار قطع شدند. روز گذشته یکی از اعضای شورا درباره قطع به اجبار درختان برای ایجاد ایستگاه مترو، موضوعی را مطرح کرد که بحث آن به سال‌های قبل مربوط می‌شود. او افزود: زمانی که ایستگاه پایانی خط 2 قطار شهری طراحی شد، شهرداری شیراز فاقد دستگاه جابه‌جایی درخت بوده و علاوه‌براین، هیچ مسیری برای اینکه ایستگاه در جای دیگری ساخته شود، وجود نداشت و شهرداری خواه یا ناخواه برای ایجاد ایستگاه مجبور به قطع تعداد اندکی از درختان آن منطقه شد و خبرهایی مبنی‌بر قطع 6 هزار اصله درخت در این منطقه صحت ندارد.

رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: تمام تلاش شهرداری و شورای شهر شیراز در دوره چهارم شورا‌ها افزایش فضای سبز بوده است که خوشبختانه سرانه فضای سبز شهر شیراز از 5/15 کیلومتر به 23 کیلومتر رسیده است. دو سال پیش و با آغاز عملیات عمرانی در شهرهای شیراز بود که معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز گفته بود که در مسیر اجرای طرح‌های عمرانی در این کلانشهر، هیچ درختی قطع نمی‌شود، بلکه از محلی به محل دیگر جابه‌جا خواهد شد. رمضان امینی گفته بود: حفظ و نگهداری از فضای سبز موجود و توسعه این فضا، از مهم‌ترین اولویت‌های مدیران در مجموعه شهرداری شیراز برشمرد و گفت: سال‌های ۹۲ و ۹۳ از قطع و نابودی هزار و ۹۷۳ اصله انواع درخت در شیراز جلوگیری شد.

او گفت: در سال ۹۲ تعداد هزار و ۵۹۲ اصله درخت از محل سایت دپوی قطار شهری، به بلوار طلاییه تا کمربندی خلیج‌فارس و ابتدای کتس‌، منتقل و در این منطقه غرس شد. امینی با بیان اینکه طی این سال‌ها علی‌رغم گسترش فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای در شیراز، تلاش شد از قطع و نابودی درختان مورد مسیر جلوگیری شود، گفت: در پروژه‌های مختلف که در سال ۹۳ اجرایی یا تکمیل شد، با فراهم‌شدن زمینه انتقال درختان، از قطع و ازبین‌رفتن تعداد ۳۸۱ اصله درخت با سن و انواع مختلف جلوگیری شد. امینی با ذکر این مطلب که شهر به طوردائم در حال تغییر و دگرگونی است و زیرساخت‌های عمرانی و خدمات شهری باید مهیا و آماده شود، گفت: در شیراز اصل بر این است که هیچ درختی قطع نشود اما نیاز‌ها، ضرورت‌ها و احتیاجات شهری ایجاب می‌کند که پروژه‌های عمرانی در نقاط مختلف اجرا شود و در محل اجرای برخی از پروژه‌ها، به ناچار باید درختان مورد مسیر برداشته شود.

وی ادامه داد: از آنجا که نقش و کارکرد درختان در تولید هوای پاک، جذب آلودگی‌ها و در نهایت سلامت و بهداشت محیط شهری بسیار تأثیر‌گذار است، شهرداری و حوزه معاونت اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز، تمام تلاش خود را به‌کار بسته تا کمترین خسارت به‌واسطه اجرای طرح‌های توسعه‌ای به فضای سبز شهر وارد شود. امینی گفت: در این راستا با استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن، درختان مورد مسیر در طرح‌های عمرانی درآورده شده و با رعایت تمام شرایط لازم،  در نقاط پیش‌بینی‌شده، کاشته می‌شوند. معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: برای تسریع در اجرای پروژه‌ها و استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و به‌روز، دو دستگاه خودرو ویژه نهال‌درآور و درختکن با اعتباری بالغ ‌بر ۲۰ میلیارد ریال خریداری‌شده که یک دستگاه آن تا پایان شهریور و یک دستگاه دیگر تا پایان آذر تحویل گرفته خواهد شد که استفاده از این ماشین‌آلات، به حفظ و نگهداری فضای سبز و به‌ویژه درختانی که در طرح‌های عمرانی قرار می‌گیرند، کمک شایانی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha