چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی حال حاضر کشور است که نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده است.

افزایش ۲۲‌درصدی طلاق در تهران

سلامت نیوز:طلاق در تهران رکورد زد. آمار‌های جدید ثبت احوال نشان می‌دهد تعداد کل طلاق‌های ثبت‌شده در سال۹۵ برابر با ۳۹‌هزار و ۲۸۲مورد بود که نسبت به سال پیش از آن، بیش از ۲۲‌درصد افزایش داشت.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی حال حاضر کشور است که نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده است. عوامل مختلفی در بروز طلاق دخیل است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به عوامل اقتصادی، کاهش تاب‌آوری و نداشتن مهارت حل بحران اشاره کرد. کارشناسان بر این باورند که برای کنترل و کاهش طلاق باید آموزش‌های فراگیر به زوج‌های جوان، قبل و حین ازدواج ارائه شود.

در گذشته به طلاق به‌عنوان پایان کار زندگی دو زوج نگریسته می‌شد، اما هم‌اکنون در ابتدای کار، کارشناسان به موضوع ورود پیدا می‌کنند. در ضمن با اجباری شدن آموزش‌های پیش از ازدواج می‌توان ضمن ارتقای توانمندی‌های افراد، آنها را با مهارت‌های لازم زندگی تربیت کرد و به این ترتیب قدرت نقدپذیری را در بین افراد جامعه افزایش داد. در کشور در سال94 نرخ طلاق ۴.۳بود که این نرخ در سال95 به ۴.۱رسید. چندی‌پیش انوشیران محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، درباره اقدامات انجام‌شده برای کاهش طلاق به «آرمان» گفت: «اقدامات انجام‌شده در زمینه کاهش میزان طلاق اجباری کردن آموزش‌های پیش از ازدواج، اقدامات آموزشی در حوزه مدارس، همکاری سه‌هزار نخبه ازدواج با سازمان بهزیستی، گسترش خط تلفنی1480 که در تهران دو برابر ظرفیت‌های موجود فعالیت می‌کند و... است.»

سیر صعودی ازدواج و طلاق در استان تهران

آمارهای اداره ثبت احوال استان تهران درباره ازدواج و طلاق تهرانی‌ها نشان می‌دهد که میزان ازدواج و طلاق در سال گذشته افزایش پیدا کرده و طبق این آمارها پنج‌درصد از طلاق‌ها پس از 29سال زندگی و 40‌درصد در پنج سال نخست زندگی انجام می‌شود. آمارهای اداره ثبت احوال استان تهران در زمینه ازدواج و طلاق در سال95 نشان می‌دهد که سال گذشته، 97‌هزار و 591مورد ازدواج در استان تهران ثبت شده است. این در حالی است که در سال94 آمار ازدواج‌های ثبت‌شده برابر با 86‌هزار و 389مورد بوده است. مقایسه این دو آمار، نشان می‌دهد در سال95 آمار ازدواج با رشد ۱۱.۴درصدی همراه بوده است. بیشترین ازدواج‌ها، در شهرستان تهران ثبت شده که 62‌هزار و 338مورد را شامل می‌شود.

شهرستان‌های ری و شهریار به ترتیب با شش‌هزار و 678 و پنج‌هزار و 916مورد ثبت ازدواج در رده‌های بعدی قرار دارند. آمارها، همچنین از افزایش میزان ناخالص ازدواج حکایت دارد و بر این اساس ناخالص ازدواج در استان تهران در سال95 برابر ۷.۳ در ‌هزار بوده است. همچنین میانگین سنی مردان هنگام ازدواج، در سال گذشته 30 و زنان 26 سال بوده است. بررسی‌های دوره زمانی آمارهای مربوط به ازدواج نشان می‌دهد که تعداد کل ازدواج‌های ثبت‌شده از سال 89 تا 94، روند کاهشی داشته، اما در سال95 سیر صعودی داشته است. در سال89 تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده 101‌هزار و 488مورد بود. در ادامه این روند نزولی، سال94، 86‌هزار و 877مورد ازدواج ثبت شد. در سال 95، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده، پس از شش سال افزایش را تجربه کرد و به 97‌هزار و 591مورد رسید.

وقوع 39‌هزار طلاق در یک سال

در سال گذشته آمار طلاق استان تهران هم سیر صعودی داشت. تعداد کل طلاق‌های ثبت‌شده در سال95 برابر با 39‌هزار و 282مورد بود که نسبت به سال پیش از آن، بیش از 22‌درصد افزایش داشت. در سال94 طلاق‌های ثبت‌شده برابر با 30‌هزار و 575مورد بود. به‌طور میانگین مردانی که در سال گذشته طلاق گرفتند 38‌ساله و زنان 33‌ساله بودند. میانگین طول مدت زندگی زوج‌های تهرانی‌ هنگام طلاق، ۹.۹سال برای این دوره به‌ دست ‌آمده است. میزان ناخالص طلاق ثبت‌شده در استان تهران برابر با ۲.۹ در ‌هزار است که نسبت به سال گذشته که ۲.۴ در‌ هزار بود، افزایش داشته است. بیشترین طلاق‌های ثبت‌شده هم مربوط به شهرستان تهران با 26‌هزار و 381مورد بود و شهرستان‌های شهریار و ری با دو‌هزار 440 و دو‌هزار و 437مورد در رده‌های بعدی قرار دارند.

سیر سینوسی طلاق در استان تهران

آمار طلاق از سال89 تا 94 برخلاف ازدواج متغیر بوده است. در سال89 تعداد 30‌هزار و 403مورد طلاق ثبت شد و در سال90، این عدد به 31‌هزار و 640مورد افزایش پیدا کرد. روند افزایشی در سال91 هم ادامه داشت و 32‌هزار و 713مورد طلاق به ثبت رسید. این در حالی است که در سال92 تعداد طلاق‌های ثبت‌شده به 29‌هزار و 156مورد کاهش یافت، هرچند در سال93 دوباره با افزایش همراه بود و به 32‌هزار و 972مورد رسید. سال94 تعداد طلاق‌های ثبت‌شده 30‌هزار و 445مورد بود و در سال گذشته با افزایش حدود 9‌هزار مورد، به 39‌هزار و 282 رسید.

براساس آمارهای اداره ثبت احوال استان تهران، نسبت ازدواج به طلاق از سال89 تا 94 به ترتیب ۳.۲،۳.۳، ۲.۹، ۳.۱، ۲.۶ و ۲.۸ بود و این عدد در سال95 به ۲.۵ رسید. به گزارش ایسنا،‌ بررسی مدت زمان زندگی زوجین هنگام طلاق حاکی از این است که در سال گذشته 11‌درصد از طلاق‌ها در اولین سال زندگی مشترک و 40‌درصد دیگر حداکثر تا پنج سال پس از آغاز زندگی ثبت شده است. تعداد طلاق‌ها در 28سال زندگی، کمترین آمار را به خود اختصاص داده که شامل کمتر از یک‌درصد است. نکته قابل توجه این است که میزان طلاق‌ها پس از 29سال زندگی، دوباره با افزایش همراه شده و شامل پنج‌درصد است.

افراد از زندگی‌شان لذت نمی‌برند

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران درباره وضعیت طلاق در جامعه به «آرمان» می‌گوید: آمار پنج‌درصدی طلاق در بین زوج‌ها با سابقه زناشویی 29سال نشان‌دهنده نارضایتی از زندگی و تمایل به‌تنهایی در بین این افراد است. در اصل جامعه ما فاقد مهارت‌های لازم برای ایجاد احساس لذت در زندگی است. در جامعه ما احساس زندگی به مسائل مادی گره خورده است. کوروش محمدی می‌افزاید: افراد درخواست‌کننده طلاق در پنج سال نخست زندگی به‌دنبال خلق فرصت‌های نو هستند. این افراد با یک روند فاقد شناخت، شتابزده و احساسی ازدواج کرده و به‌زودی متوجه می‌شوند توانایی مواجهه با بحران‌های زندگی و تفاوت‌های دو‌نفره را ندارند. بنابراین گریز از زندگی را ترجیح می‌دهند.

او درباره دلایل بروز طلاق در بین میانسالان می‌افزاید: دلزدگی زناشویی، ناامنی روانی، افسردگی و گریز از اجتماع برای این افراد اتفاق می‌افتد. در ضمن اغلب این افراد به‌دنبال خلق فرصت جدید هم نیستند. محمدی تاکید می‌کند: باید برای سنین مختلف و بنیاد خانواده در جامعه برنامه‌ریزی کرد. افراد باید با کسب مهارت‌های زندگی بتوانند بحران‌ها را به فرصت تبدیل کنند. رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران می‌گوید: باید برای ارتقای نشاط و شادی در جامعه اقدامات لازم را انجام داد. خانواده‌ها می‌توانند با کسب مهارت‌های زندگی و ایجاد تفریح زندگی خود را به شکل مناسب مدیریت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha