کم‌کاری تیروئید در کودکان از بیماری‌هایی است که اگر سریع تشخیص داده نشود، صدمات جسمی جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند.

همه آنچه که باید از کم کاری تیروئید در کودکان بدانیم

سلامت نیوز:یکی از عارضه هایی که والدین را نگران می کند، تیروئید در کودکشان می باشد. اگر چه کم کاری تیروئید اغلب بر زنان میانسال و مسن اثر می گذارد ولی هر شخصی می تواند بدین عارضه مبتلا شود، از جمله کودکان و نوجوانان. کم‌کاری تیروئید در کودکان از بیماری‌هایی است که اگر سریع تشخیص داده نشود، صدمات جسمی جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینیاره با دکتر محمدرضا مسرور، پزشک عمومی به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید .


به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: وی در ابتدا گفت : کم کاری تیروئید در ابتدایی ترین دوران زندگی، یکی از عوامل ابتلای کودکان به عقب ماندگی ذهنی می‌باشد. این مشکل با بررسی و معاینه متخصص اطفال قابل پیشگیری و درمان می‌باشد، کم کاری تیروئید اگر به صورت مادرزادی به نوزاد منتقل شود بر اثر کم بودن هورمون تیروئید در بدن مادر به وجود می‌آید.


این پزشک عمومی ادامه داد: کاهش ترشح هورمون تیروکسین باعث می‌شود تا کم کاری تیروئید در فرد ایجاد شود. در واقع اگر هورمون تیروکسین کم ترشح شود سبب کم کاری تیروئید می‌شود، در نتیجه بعد از تولد و یا پس از تولد، کودک با این بیماری روبه رو می‌شود.
مسرور در مورد ارتباط کم کاری تیروئید با عقب ماندگی ذهنی کودک ، خاطرنشان کرد : برای پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی در کودکان باید به متخصص اطفال مراجعه کنید و در ابتدایی ترین دوران زندگی کودک را تحت مراقبت قرار دهید، در سال‌های اولیه تولد این مسئله حساس تر است زیرا هورمون‌های مغز که به تیروئید وابسته است تشکیل می‌شوند و در واقع رشد مغزی کودک سریع است.


وی اظهار کرد : با توجه به تحقیقات آمده کم کاری تیروئید در کودکان دختر بیشتر از پسران دیده می‌شود و این آمار دو برابر تلقی شده است.
این پزشک عمومی در پاسخ به این پرسش که علایم شایع کم کاری تیروئید کودکان چیست، خاطرنشان کرد :با شناخت کم کاری تیروئید می‌توانید از مشکلات ناشی از آن جلوگیری نمایید. برخی از علایم شایع کم کاری تیروئید کودکان عبارتند از : ورم نواحی اطراف چشم ، خواب آلودگی کودک، زردی طولانی مدت پوست در کودک، بزرگ و متورم شدن زبان، تورم صورت.مسرور ادامه داد : ممکن است در صورت زیاد شدن بیماری کم کاری تیروئید کودک در غذا خوردن دچار مشکلاتی شود و رشد و نمود طبیعی او دچار خلل شود. در پی افزایش علایم و شدت بیماری ممکن است کودک دچار موارد دیگری شود که برخی از آنها عبارتند از :یبوست ،نیروی عضلانی کم، خواب آلودگی بیش از حد.


وی در پایان گفت: توصیه می‌شود تا معاینه کودک به صورت مرتب انجام شود، زیرا کم کاری تیروئید بدو تولد در 95 درصد مواقع بدون علامت بوده و تنها با تشخیص پزشک و انجام آزمایشات لازم است که مشخص می‌گردد. کم کاری تیروئید می‌تواند در رشد قدی کودک و همچنین در رشد دندان‌ها تاثیر داشته باشد و منجر به بلوغ دیرس در کودکان شود.به علاوه بروز اختلالات شدید و روند رشد مغزی از آسیب‌های جدی این بیماری در کودکان محسوب می‌شود. توجه به علایم و نشانه‌های این بیماری در کودکان امری ضروری است که والدین باید به آن دقت کافی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha