چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2207

مدیر سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان اعلام كرد، موارد ابتلا به سرطان به ویژه در كشورهای فقیر طی سالهای ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪ ۱۳۷۹) ۲۰۳۰‬تا ‪ (۱۴۰۹‬بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از سازمان ملل، دكتر پیتر بویله، رشد جمعیت، افزایش امید به زندگی و انتقال عوامل سرطانزا همچون سیگار از كشورهای توسعه یافته به كشورهای فقیر در كنار خطرهای موجود نظیر بیماریهای واگیردار و نبود امكانات بهداشتی را علت افزایش میزان ابتلا به سرطان اعلام كرد.

این سازمان موارد جدید تشخیص سرطان در سال ‪ ۲۰۰۰‬در سراسر جهان را ‪۱۱‬ میلیون مورد، تلفات ناشی از سرطان را ‪ ۷‬میلیون مورد و شمار مبتلایان به سرطان را ‪ ۲۵‬میلیون تن برآورد كرده است.

بویله می‌گوید طی سالهای ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪ ۲۰۳۰‬موارد جدید ابتلا به سرطان هر سال دو برابر افزایش می‌یابد. بیشتر موارد بروز سرطان مربوط به كشورهایی است كه منابع اندك یا متوسط دارند.

این سازمان پیش بینی كرد طی سالهای ‪ ۲۰۰۰‬تا‪ ،۲۰۳۰‬شمار موارد جدید تشخیص سرطان برابر ‪ ۲۷‬میلیون مورد خواهد بود، ‪ ۱۷‬میلیون تن از این بیماری خواهند مرد و تعداد بیماران مبتلا به این بیماری به ‪ ۷۵‬میلیون نفر خواهد رسید.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد با گذشت زمان، میزان ابتلا به سرطان در كشورهای فقیر افزایش بیشتری یافته است.

تا ‪ ۲۳‬سال آینده جمعیت جهان از ‪ ۶/۵‬میلیارد نفر به ‪ ۸‬میلیارد نفر خواهد رسید. بااین حساب حتی اگر عوامل خطرزا تغییری نكند به خاطر افزایش جمعیت میزان ابتلا به سرطان بیشتر خواهد شد.

افزایش امید به زندگی نیز در بالا رفتن موارد ابتلا به سرطان نقش دارد كه در این میان كشورهای ایدز زده در آفریقا استثنا است.

شمار افرادی كه در چین و هند به سن پیری می‌رسند به طور مداوم روبه افزایش است. اگر عوامل موثر در بروز سرطان در سالمندان نظیر جوانان باشد با توجه افزایش شمار سالمندان موارد بروز این بیماری نیز بیشتر خواهد شد.

بویله یكی از توفیقات شوم كشورهای توسعه یافته طی ‪ ۴۰‬سال اخیر را صدور عوامل خطرزای سرطان مانند سیگار و الكل به كشورهای فقیر دانست.

به گفته بویله این سه عامل میزان ابتلا به سرطان را طی این دوره ‪۳۰‬ ساله افزایش خواهد داد.

‪ ۲۵‬سال پیش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهان، حنجره و مری در انگلیس و آمریكا مشابه كشورهای اروپای مركزی بود.

امروزه میزان بروز این بیماری در اروپای مركزی ‪ ۱۰‬برابر آمریكا، انگلیس، و اروپای غربی است.

بویله مصرف انفجارگونه الكل در اروپای مركزی را ناشی از تحولات اقتصادی اواخر دهه ‪ ۱۹۸۰‬بیان كرد.

بویله می‌گوید كارهای اساسی زیادی باید در سطح جهانی و نه در كشورهای مجزا انجام شود.

یك راه كاهش آمار سرطان منع استعمال دخانیات است. این سازمان به تازگی برآوردی از موارد ابتلا و مرگ ناشی از سرطان در تمام دفاتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت انجام داده است كه نشان داد سرطان سینه شایعترین یا دومین سرطان شایع در تمام جهان است.

شایعترین نوع سرطان در مردان آفریقایی كاپوسی ساركوما است كه با همه‌گیری ایدز ارتباط مستقیم دارد.

از آنجا كه پرتودرمانی درمان اصلی سرطان است، مسائل پیچیده‌تر می‌شود.

بیش از نیمی از بیماران سرطانی در غرب تحت یك دوره پرتودرمانی قرار می‌گیرند و برای یك چهارم بیماران دو دوره درمان انجام می‌شود.

اما در ‪ ۳۰‬كشور جهان حتی یك دستگاه پرتودرمانی هم وجود ندارد. تعداد دستگاههای پرتودرمانی در آفریقا فقط برای یك پنجم نیازها كافی است.

داروهای درمان سرطان مانند واكسن‌های جدید پاپیلوما ویروس كه در آمریكا ‪ ۳۵۰‬دلار و در اروپا دو برابر این رقم است باید به قیمتهای پایین‌تر در كشورهای فقیر عرضه شود.

این سازمان همچنین دریافت میزان مرگ و میر ناشی از سرطان از مجموع تلفات سل، ایدز و مالاریا بیشتر است.

سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان كه مقر آن در لیون فرانسه است در سال ‪ ۱۹۶۵‬با قطعنامه مجمع بهداشت جهانی برای شناسایی علل سرطان و اقدامات پیشگیرانه ایجاد شد. این سازمان سالیانه بیش از ‪ ۳۰۰‬گزارش در مورد مطالعات سرطان ارایه می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha