امروزه خیلی از خانم‌های جوان قبل از بچه‌دار شدن، سال‌های زیادی از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند و بیشتر آنها بلافاصله پس از قطع مصرف قرص باردار می‌شوند، اما بعضی‌ها هم مدت طولانی‌تری را در انتظار بچه‌دار شدن می‌مانند. حتی ممکن است شروع قاعدگی آنها با تاخیر همراه باشد.

به گزارش سلامت نیوز خیلی از خانم‌های جوان نگران هستند که این قرص‌ها توانایی باروری‌شان را کم کند؛ در حالی‌ که همین قرص‌ها جلوی خیلی از قاعدگی‌های دردناک، بیماری‌های لگنی و بارداری‌های ناخواسته را می‌گیرد. تا به حال هیچ نشانه‌ای از این که قرص‌های ضدبارداری باعث ناباروری می شوند، پیدا نشده ‌است.
بیشتر خانم‌هایی که پیش از مصرف قرص، قاعدگی منظمی داشته‌اند، با قطع مصرف قرص، چرخه تخمک‌گذاری‌شان حداکثر تا 6 ماه بعد به حالت اول برمی‌گردد. قاعدگی نامنظم ممکن است به دلیل نشانگان تخمدانی پلی‌کیستیک (‌PCO) باشد که با مصرف قرص‌های ضدبارداری منظم می‌شوند. موارد دیگری مانند وزن بدن، استرس و تمرین‌های ورزشی هم می‌توانند بر نوع قاعدگی تاثیرگذار باشند.
خانم‌هایی که مبتلا به نشانگان PCO هستند، یک ناهماهنگی هورمونی دارند که باعث پریودهای نامنظم و افزایش وزن می‌شود. افزایش سطح تستوسترون خون هم می‌تواند باعث ایجاد جوش و پرمویی در بدن شود. زنان مبتلا به این عارضه می‌توانند با پیروی از یک رژیم غذایی کم‌چرب و انجام تمرین‌های ورزشی به وزن مطلوب برسند و عوارض نشانگان PCO را کمتر کنند. برای منظم کردن قاعدگی، پزشک ممکن است استفاده از قرص‌ها یا آمپول‌های مختلفی را توصیه کند.
تمرین‌های سنگین ورزشی و استرس زیاد هم که باعث پایین آمدن وزن می شوند، می‌توانند باعث اختلال در تخمک‌گذاری شوند. برای حل این مشکل با توصیه پزشک باید برنامه ورزشی را کم کرد و شروع به خوردن غذاهای پرکالری کرد. پس از این که فرد توانست به یک وزن مناسب برسد، پریودش منظم می شود و باردار می‌شود.
وقتی که شاخص توده بدنی (BMI) یک خانم بین 20 تا 25 باشد (یعنی وزن مناسب داشته باشد)، امکان باروری هم در او بیشتر است.
 
برای این که بچه دار شوید....
مراقبت‌های پیش از بارداری به اندازه مراقبت‌های پیش از زایمان مهم هستند. با رعایت نکات زیر می‌توانید شانس بارداری‌تان را بالا ببرید:
 
* سیگار نکشید: زمان باردار شدن سیگاری‌ها نسبت به افراد غیرسیگاری، دو برابر طولانی‌تر و نسبت سقط جنین نیز در آنها بیشتر است.
 
* مصرف قرص اسید فولیک را شروع کنید: اگر قاعدگی‌های سنگین دارید، قرص آهن هم بخورید و در صورتی که اهل مصرف میوه و سبزی تازه نیستید، مکمل ویتامین C مصرف کنید. از مصرف ویتامین A وD زیاد پرهیز کنید، چون برای جنین مضر است.
 
* در هوای تازه قدم بزنید و ورزش کنید: محیط‌های کاری بسته و ترافیک  مقدار اکسیژن خون را کاهش می‌دهد و قدرت باروری‌تان را کم می‌کند.
 
* استرس‌تان را کنترل کنید: فنونی مثل یوگا و مدیتیشن را به کار ببرید. استرس زیاد می‌تواند بر نحوه تخمک‌ گذاری موثر باشد و باردارشدن را سخت‌تر کند.
 
* سونا نروید: اگر احتمال می‌دهید باردارید، این توصیه را جدی بگیرید. محققان می‌گویند دمای بالا ضمن این که بارداری را با مشکل مواجه می‌کند، می‌تواند باعث سقط جنین شود.
 
* روابط زناشویی‌تان را بیشتر کنید: خیلی از زوج‌هایی که از جداول زمانی استفاده می‌کنند، شانس بچه‌دار شدنشان کم می‌شود. بهترین روش برای بچه‌دار شدن این است که از پایان یک قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی، سه بار در هفته رابطه زناشویی داشته باشید.
 
* بدن شوهرتان باید خنک باشد: اگر همسر شما توی وان داغ نشسته باشد، یا مسافتی طولانی را بدون توقف رانندگی کرده باشد یا لباس زیر تنگ پوشیده باشد، نمی‌تواند به خوبی اسپرم تولید کند.
 
* سعی کنید وزن‌تان را در حد مناسبی نگه دارید: رژیم‌ گرفتن‌های غیراصولی برای سلامتی‌ بدن خطرناکند، مخصوصا اگر بخواهید باردار شوید.
 
* وحشت نکنید: 90 درصد زوج‌ها، تا یک سال پس از اقدام به بچه‌دار شدن، باردار می‌شوند. اگر احتمال می‌دهید که مشکل باروری دارید (مثل پریودهای نامنظم، بیماری‌های لگنی و عفونت‌های ناشی از جراحی یا عفونت‌های دیگر) به پزشک متخصص مراجعه کنید.
ترجمه: سمیه وحدانی
منبع: msnbc

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha