چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 220720

بیشتر افرادی که به ترک سیگار اقدام کرده اند، از روزهایی ابتدایی آن به عنوان سخت ترین دوره یاد می کنند. در ادامه به ذکر ۱۰ نکته کلیدی می پردازیم که به این افراد کمک زیادی در جهت فائق آمدن بر کشیدن سیگار می کند.

سلامت نیوز: بیشتر افرادی که به ترک سیگار اقدام کرده اند، از روزهایی ابتدایی آن به عنوان سخت ترین دوره یاد می کنند. در ادامه به ذکر ۱۰ نکته کلیدی می پردازیم که به این افراد کمک زیادی در جهت فائق آمدن بر کشیدن سیگار می کند.

 
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرادید، بیشتر افرادی که به ترک سیگار اقدام کرده اند، از روزهایی ابتدایی آن به عنوان سخت ترین دوره یاد می کنند. در ادامه به ذکر ۱۰ نکته کلیدی می پردازیم که به این افراد کمک زیادی در جهت فائق آمدن بر کشیدن سیگار می کند.
 

۱. بخورید و بیاشامید
به گزارش وب ام دی، نوشیدن آب خنک از طریق یک نی، می‌تواند به شما در ترک عادت سیگار کشیدن کمک کند. همچنین اینکار، سبب آزادسازی دوپامین می‌شود که موجبات کاهش استرس و اضطراب شما را فراهم می‌آورد.
 
جدا از صبحانه، ناهار، و شام، خوردن غذاهای مختصر در طول روز نیز باعث کم کردن اشتیاق شما برای سیگار کشیدن می‌شود. بدین منظور سعی کنید که از غذاهای کم چرب و سلامت استفاده کنید تا از افزایش وزن خود جلوگیری نمایید.
 

۲. یادداشت کردن تاثیرات مثبت ترک سیگار بر زندگی روزمره خود
پس از ترک سیگار، شما به سرعت می‌توانید که فواید یک زندگی عاری از سیگار را حس کنید. بدین منظور لیستی از تغییرات مفیدی که با ترک سیگار نصیب شما شده اند را یادداشت کنید. این‌ها می‌توانند شامل پس انداز پول بیشتر، گرفتن بوی بهتر، حس کردن بهتر مزه مواد خوراکی، و هر چیز مفید دیگری در زندگی شما باشند. پس از مدتی که عطش شما به سیگار خوابید، نگاهی به لیست خود بیاندازید تا متوجه شوید که چه چیزهایی را بدست آورده اید.


۳. دندان هایتان را مرتب مسواک بزنید
یکی از مزایای ترک سیگار این است که دهانتان مزه بهتری می‌گیرد و نفستان نیز بوی بهتری می‌دهد. سعی کنید که مرتب مسواک بزنید. این کار باعث بهبود بهداشت دهان و دندان شما می‌شود و از لحاظ روانی مانعی می‌شود که به سمت سیگار بروید.


۴. از نوشیدن الکل دوری کنید
نوشیدن الکل از عمده‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود افراد مجددا به سمت سیگار بازگردند. الکل مقاومت و خودداری شما را در هم می‌شکند و این خود یک عامل مهم در بازگشت شما به سیگار است. همچنین بسیاری از افراد نیز تمایل زیادی دارند که پس از مصرف الکل سیگار بکشند، پس با دوری کردن از مصرف الکل، احتمال بازگشت به سیگار را کم کنید.


۵. به جاهایی بروید که کشیدن سیگار ممنوع هستند
هنگامیکه میل شدید به کشیدن سیگار در خود حس می‌کنید، به مکان هایی بروید که کشیدن سیگار در آن‌ها ممنوع هستند، مانند سینما، کتابخانه، فروشگاه. هر چقدر که آن مکان سرگرمی بیشتری برای شما فراهم آورد، بهتر می‌توانید که فکر سیگار را از سر خود بیرون کنید.


۶. دلایل خود برای ترک سیگار را به یاد بیاورید
دلایل خود برای ترک سیگار را یادداشت کنید. آنرا در کنار مکان هایی که در طی روز به آن‌ها رفت و آمد می‌کنید مانند آشپزخانه، محل کار، یا کنار آینه دستشویی بچسبانید. سعی کنید که آنرا در جاهایی بزنید که به آسانی قابل مشاهده باشند. بعضی از افرادی که بطور کامل موفق به ترک سیگار شده اند، بیان می‌دارند که آن‌ها از عکس‌های عزیزان خود نیز در کنار این یادداشت استفاده می‌کرده اند.


۷. روزانه ورزش کنید
ورزش کردن، فعالیتی بسیار مفید در جهت کاهش عطش شما به سیگار است. در حین ورزش، در بدن شما فرآیند‌های شیمیایی اتفاق می‌افتد که باعث کاهش استرس و داشتن حسی بهتر برای شما می‌شود. پیاده روی، یکی از آسان‌ترین فعالیت‌های بدنی است. سعی کنید که فعالیت‌های ورزشی مختلفی را برای یک هفته خود در نظر بگیرید. این را هم در نظر داشته باشید که به خصوص در ماه اول ترک سیگار، انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی کمک بزرگی به شما در ترک کردن سیگار می‌کنند.


۸. برنامه هفتگی خود را پر کنید
در هفته‌های اول ترک سیگار، سعی کنید که مدام برای خود برنامه بچینید. مثلا سعی کنید که با دوستان غیر سیگاری یا خانواده خود به رستوران بروید، یا به مهمانی‌های خانوادگی بروید و سعی خود را بر آن دارید که به سمت سیگار نروید. هر چقدر که بیشتر مشغول باشید، کمتر به فکر سیگار می‌افتید.


۹. یک نفر را به عنوان مراقب خود انتخاب کنید
از یکی از نزدیکان خود درخواست کنید که مراقب شما باشد. بهترین انتخاب در این زمینه می‌تواند فردی باشد که خود قبلا موفق به ترک کامل سیگار شده است، هر چند هر کسی که به فکر سلامتی شما بوده و خواهان ترک سیگار شماست، می‌تواند گزینه خوبی در این زمینه باشد.


۱۰. احساسات منفی را از خود دور کنید
احساسات منفی نظیر استرس، خشم، خستگی از دیگر دلایل رایجی هستند که باعث می‌شوند شخص دوباره به کشیدن سیگار اقدام کند. این حالات و عواطف منفی برای همه کس پیش می‌آیند، هر چند که ممکن است در هفته‌های اول ترک سیگار بیشتر آن‌ها را احساس کنید. به محض احساس چنین حالاتی، سعی کنید که حواس خود را پرت کنید. با دوستان خود قرار بگذارید یا کارهایی را که لذت می‌برید، انجام دهید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha