دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 22077

محققان تركیبی را در آب انار كشف كرده اند كه می تواند مانع از گسترش سرطان شود.

به گزارش سلامت نیوز از  ایرنا ، محققان دانشگاه كالیفرنیا در آزمایشگاه تاثیر آب انار را بر سلولهای سرطانی پروستات كه در مقابل تستوسترون مقاومند، مورد بررسی قرار دادند.
به گفته آنها، هرچه سلول سرطانی در برابر تستوسترون مقاوم تر باشد، بیشتر مستعد متاستاز یا گسترش سرطان در بدن است.
محققان دریافتند سلول های سرطانی كه با آب انار درمان شدند، از بین نرفتند، چسبندگی سلولی آنها بیشتر شد (یعنی سلول های كمتری تجزیه شدند) و مهاجرت سلول ها به سایر نقاط بدن نیز كاهش یافت.
در مرحله بعدی، محققان دسته عناصر فعالی را در آب انار شناسایی كردند كه بر روی چسبندگی و مهاجرت سلولی در سلول های سرطانی متاستاز داده پروستات تاثیر می گذارد.
این مواد شامل فنیل پروپانوئید ها، اسیدهای هیدروبنزوئیك، فلاون ها و اسیدهای چرب جفت شده است.
محققان با شناسایی این عناصر اكنون می توانند با تغییر در تركیبات ضد سرطان موجود در آب انار، عملكرد آنها را در پیشگیری از متاستاز سرطان پروستات بهبود بخشیده و آنها را به درمانهای دارویی موثرتر تبدیل كنند.
محققان دریافتند ژن ها و پروتیین‌هایی كه در حركت سلول های سرطانی پروستات دخالت دارند، دقیقا همان هایی هستند كه در حركت دیگر انواع سلول های سرطانی نیز نقش دارند. از این رو تركیبات اصلاح شده آب انار می تواند تاثیر موثرتری بر درمان سرطان داشته باشد.
این محققان می گویند پروتئین مهمی كه در مغز استخوان تولید می شود سلول های سرطانی را به حركت به سوی استخوان وامی دارد كه در آنجا می توانند تومورهای جدیدی ایجاد كنند.
این دانشمندان نشان دادند آب انار عملكرد این پروتیین را متوقف می كند و از این رو می تواند از متاستاز سلول های سرطانی پروستات به استخوانها پیشگیری كند.
این یافته ها می تواند به ارائه درمانهای دارویی جدیدی در مبارزه با سرطان منجر شود.
محققان قصد دارند با انجام آزمایش های بیشتر بر روی مدل های زنده مشخص كنند كه آیا همین تركیب ضد سرطانی كه برروی سلول های كشت شده آزمایشگاهی كارا است، می تواند بدون عوارض جانبی از متاستاز سرطان در موجود زنده نیز پیشگیری كند یا خیر.
سرطان پروستات دومین سرطان مرگبار در بین مردان آمریكایی است و تاكنون درمانی برای آن ارائه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha