معاون فنی مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی گفت:‌ اطلاعات سلامت 17 شهرستان استان های چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و خوزستان تا پایان سالجاری جمع آوری می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا جمع آوری این اطلاعات از فازهای طرح پزشك خانواده است كه این طرح، هم اكنون در 17 شهرستان سه استان یادشده به صورت آزمایشی (پایلوت) آغاز شده و مرحله به مرحله در حال پیاده سازی است.
دكتر ‌سید رضا مظهری   در حاشیه برگزاری سمینار یكروزه انفورماتیك پزشكی  گفت: با استقرار تیم های سلامت (تیم پزشك خانواده) در 17 شهرستان استانهای چهار محال و بختیاری ، سیستان و بلوچستان و خوزستان تمام شهروندان ساكن، در قالب اعضای خانوار مورد بررسی های جامع سلامتی قرار گرفته و اطلاعات پایه سلامت برای آنان تكمیل می شود.
مظهری، تولید اطلاعات سلامت 17 شهرستان استان های یاد شده را فاز سوم طرح پزشك خانواده بعد از اجرای دو فاز نخست یعنی سرشماری خانوار و ایجاد شناسنامه اماكن-مشاغل عنوان كرد .
مظهری گفت: در فاز نخست طرح پزشك خانواده سرشماری اطلاعات هویتی و شناسنامه ای هشت میلیون و دویست هزار نفر در شهر های زیر 50 هزار نفر كشور جمع آوری شد كه شامل 30 قلم اطلاعات پایه مورد نیاز برای هر نفر است .
وی تعداد شهر های زیر 50 هزار نفر كه فاز نخست طرح پزشك خانواده در آن اجرا شد را 210 شهر در سطح كشور عنوان كرد.
مظهری ، در خصوص فاز دوم این طرح گفت‌: فاز دوم نیز كه جمع آوری اماكن و مشاغل به شمار می آید نیز در حال انجام است اما در فاز سوم كه در زمان حاضر در 17 شهرستان سه استان یاد شده در حال اجرا است خانوارها به صورت رایگان و به نوبت تحت ویزیت پایه تیم پزشك خانواده قرار می گیرند.
وی افزود:‌ در زمان حاضر بسته های محتوای ویزیت پایه تولید شده است كه برای عملیاتی كردن این بسته ها در سه استان یاد شده نیز امكانات سخت افزاری در حال فراهم شدن است.
وی در ادامه گفت‌: ‌به همین منظور 510 لپ تاپ (رایانه قابل حمل) برای 42 مركز مجری طرح پزشك خانواده در استان های چهارمحال و بختیاری ، سیستان وبلوچستان و خوزستان ، به عنوان یكی از امور زیر ساختی در نظر گرفته شده و منابع مالی مورد نیاز نیز تامین شده است.
وی كه در پانل نخست سمینار امروز انفورماتیك پزشكی نیز سخن می گفت ، اظهارداشت:‌ ‌فاز سوم یا فاز جمع آوری اطلاعات سلامت و معاینات پایه، حداكثر تا یكسال پس از اجرای آن در سه استان پایلوت، برای تمام هشت میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت شهر های زیر 50 هزار نفر كشور اجرا می شود.
وی افزود: ‌در راستای اجرای فاز سوم ، تمام اعضای خانوارها به صورت رایگان و به نوبت و با هماهنگی بیمه ها تحت ویزیت تیم پزشك خانواده قرار می گیرند.
وی اظهارداشت‌: ویزیت هر فرد ، اختصاصی است و بر اساس سیستم طراحی شده هوشمند ، محتوای آن نیز برای هر فرد متفاوت خواهد بود به این ترتیب كه به عنوان مثال ویزیت یك فرد 65 ساله با یك كودك شش ساله تفاوت خواهد داشت.
معاون فنی مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی در ادامه گفت: ‌پس از اینكه افراد، دارای شناسنامه سلامت شدند ، جمعیت ها به گروه های مختلف به نام گروه های هدف تقسیم می شوند.
مظهری اظهارداشت: این گروه های جمعیتی می توانند به عنوان مثال به گروه های مبتلا به دیابت ، گروه های پرخطر برای بیماری های قلبی ، عروقی و یا گروه های پرخطر برای بارداری تقسیم شوند تا برای آنان خدمات مراقبتی بصورت فعال اجرا شود.
وی در خصوص فاز پنجم نیز گفت‌: در این فاز بخش خصوصی نیز با مشاركت سازمان های بیمه گر و سایر نهادهای مربوطه، وارد عملیات اجرایی طرح پزشك خانواده می شود.
مظهری با بیان اینكه اجرای برنامه پرونده الكترونیك سلامت در قالب استقرارطرح پزشك خانواده بخشی از طرح بزرگ سامانه خدمات سلامت ایرانیان است، طرح اصلی را ، دارای 10 فاز اجرایی دانست و گفت:‌ آغاز هر یك از فازهای 10 گانه مشروط به پایان مرحله قبل نبوده و هر فاز می تواند كمی پس از آغاز مرحله قبل خود شروع شود.
سمینار یك روزه انفورماتیك پزشكی امروز در دانشكده پیراپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha