جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 220792

این روزها خیارهایی که در بازار میوه و تره‌بار به فروش می‌رسند دو نوع مزرعه‌ای و گلخانه‌ای هستند، اما چه نوع خیار و با چه ویژگی‌هایی برای مصرف روزانه مناسب‌تر است‌؟

خیار گلخانه ای بهتر است یا خیار مزرعه ای؟

سلامت نیوز: این روزها خیارهایی که در بازار میوه و تره‌بار به فروش می‌رسند دو نوع مزرعه‌ای و گلخانه‌ای هستند، اما چه نوع خیار و با چه ویژگی‌هایی برای مصرف روزانه مناسب‌تر است‌؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، اصلی‌ترین مشکل خیارهای گلخانه‌ای، سم‌های قوی است که در گلخانه به بوته‌های خیار زده می‌شود. در نتیجه تا زمانی که خیارهای مزرعه‌ای در بازار موجود است، از خرید خیارهای گلخانه‌ای خودداری کنید.

از نشانه‌های بارز تشخیص خیار مزرعه از انواع گلخانه‌ای، بذرهایی است که در گوشت میوه پراکنده است. اگر خیار گلخانه را از وسط نصف کنید، جای بذر را می‌بینید، اما خود بذر وجود ندارد. در خیارهای مزرعه بذر قابل مشاهده و زیر دندان احساس می‌شود.

خیارهای گلخانه‌ای ظاهری زیبا، کشیده، قلمی و پوست سبز پررنگ صاف دارند و بافت آنها ترد و آبکی است، اما برخلاف آب و رنگ وسوسه‌انگیزشان طعم دلچسبی ندارند و خیلی سریع پلاسیده می‌شوند .

خیارهای مزرعه قطور و کوتاه قد و ظاهری کج و کوله دارند و اغلب به رنگ سبز روشن‌اند، اما گوشتی و خوش عطر و طعم هستند و ماندگاری آنها زیادتر از خیارهای گلخانه‌ای است .

چون سموم مصرفی در خیارهای گلخانه‌ای می‌تواند وارد شیره گیاه و حتی گوشت آن شود، بهتر است از این نوع خیارها استفاده نکنید یا قبل از مصرف پوست بگیرید. با پوست کندن خیار، خطر ورود سم به بدن کاهش می‌یابد اما حذف
نمی‌شود.

خیارهای سالادی پرآب و حجیم هستند و مصرف نوع مزرعه‌ای آن در انواع سالادها و رنده‌شده آن در شربت سکنجبین بهترین رفع‌کننده تشنگی و تامین‌کننده آب بدن است.

خیارهای شکسته، ترک‌دار، لهیده و خراشیده محیط مساعدی برای تکثیر و تجمع میکروب‌ها هستند. از خرید خیارهای آسیب‌دیده اجتناب کنید و بدانید که چروکیدگی و زرد شدن خیار از علائم ماندگی آن است .

هنگام خرید خیار، انواعی را که رنگ سبز تیره و پوست درخشان و شفاف‌ دارند، انتخاب کنید.

مسمومیت ناشی از مصرف خیارهای گلخانه‌ای سمپاشی شده معمولا بلافاصله پس از خوردن اتفاق نمی‌افتد. این سم‌ به مرور زمان در بدن تجمع یافته و وقتی به دوز معینی رسید، فرد را به علائمی چون تهوع، سرگیجه و افزایش ضربان قلب دچار خواهد کرد.

خیارهای مزرعه در مقایسه با انواع گلخانه‌ای به دلیل تماس بیشتر با خاک، آلودگی زیادتری دارند، اما با شست‌وشوی مناسب، مشکلی برای مصرف‌کننده پیش نخواهد آمد.

خیارهای گلخانه و مزرعه از نظر میزان کالری و ارزش تغذیه‌ای تفاوتی با یکدیگر ندارند.

حداکثر زمان نگهداری خیار در یخچال یک هفته است، به شرطی که در قسمت پایینی یخچال و در شرایط خشک نگهداری شوند. نگهداری خیار در طبقات بالای یخچال منجر به کاهش ماندگاری میوه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha