شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
کد خبر: 220821

در زمان انتخابات در مورد متوقف شدن فعالیت این کارخانه گمانه‌‌هایی زده شد ولی شهرداری برخی خبرنگاران را به یکی از این دو کارخانه تولید برق تحت نظر شهرداری برد و از آنجا عکس و گزارش تهیه کردند.

عزم شورای پنجم برای تولید برق از زباله

سلامت نیوز:اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری جمعه هشتم اردیبهشت ماه با محوریت مسائل اجتماعی و فرهنگی برگزار شد. قالیباف، شهردار تهران به عنوان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در پاسخ به اسحاق جهانگیری گفت: «با گذشت 12سال، شهرداری و مدیریت شهری هنوز در طرح تفکیک زباله ناکام است» ادعا کرد؛ «یکی از توفیقات این دوره مدیریت شهری پایتخت، تولید برق از زباله بوده است.» 


به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: این ادعا واکنش بسیاری را به همراه داشت. با وجود اینکه وزارت نیرو به این ادعا هیچ واکنشی نشان نداد، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در توئیتر خود به ادعای قالیباف واکنش نشان داده و نوشت: «‌در پسماند هم نکته آقای جهانگیری درست بود. تفکیک از مبدا در تهران پیش نرفته، زباله سوز فقط ٢٠٠تن را پردازش می‌کند یعنی فقط ۵درصد زباله تهران که ۷۰۰۰ تن است.»
شهرداری در منابع رسمی خود اعلام کرد که از اردیبهشت ماه سال گذشته کارخانه تولید برق در شمال شرق تهران راه‌اندازی شد و طبق اظهارنظر مسئولان، در همان زمان این کارخانه قادر به تولید دو مگاوات برق در هر ساعت بوده و می‌تواند برق ۳۰هزار لامپ ۱۰۰واتی را تامین کند که این معادل برق مصرفی ۵۰۰خانوار است. 


تولید برق چه فایده‌ای داشته؟


در زمان انتخابات در مورد متوقف شدن فعالیت این کارخانه گمانه‌‌هایی زده شد ولی شهرداری برخی خبرنگاران را به یکی از این دو کارخانه تولید برق تحت نظر شهرداری برد و از آنجا عکس و گزارش تهیه کردند. با این حال گفته می‌شد که هنوز هم فعالیت این دو کارخانه متوقف است و این یک نمایش تبلیغاتی برای شهردار و شهرداری بود.
محمدمهدی تندگویان در این مورد به روزنامه آفتاب یزد گفته بود: «اگر شهرداری از زباله‌ها توانسته برق تولید کند پس چرا ما آن را نمی‌بینیم؟ این تولید برق چه فایده‌ای برای شهرداری داشته است؟ شهرداری می‌توانست این برق را به دولت بفروشد. اگر ادعا می‌کند که دولت برق را از او نخریده می‌توانست تهاتر کند و به جای برقی که تولید می‌کند می‌توانست هزینه برق ساختمان‌های شهرداری را ندهد و در ازای هر وات برقی که برای دولت تولید می‌کند هزینه یک وات برق را به وزارت نیرو پرداخت نکند. می‌دانید اگر چنین تهاتری انجام می‌شد چقدر از هزینه‌های شهرداری کاسته می‌شد؟»


تولید برق گلخانه‌ای 


شنیده‌ها حاکی از آن است که منتخبین پنجمین دوره شورای شهر برای تولید برق به معنای واقعی اصرار دارند تا درآمدهای شهرداری افزایش یابد و سازمان پسماند بتواند هزینه‌های خود را با آن پوشش داده و حداقل ردیف بودجه ۱۴۰۰میلیارد تومانی سازمان پسماند حذف شود.
احمد مسجدجامعی نیز در مورد با تولید برق توسط شهرداری، به آفتاب یزد می‌گوید: «راستش را بخواهید در این مورد خیلی اغراق‌آمیز صحبت کردند. تولید برق بیشتر گلخانه‌ای بود و در حقیقت اقدامات اولیه بود. ولی این ایده‌ خوبی است و امیدواریم این فعالیت گلخانه‌ای، زمینه‌ساز فعالیت گسترده‌ای در شهرداری و شهر شود برای تولید برق تا از این ظرفیت‌های مغفول شهری استفاده بهتر و بهینه‌ای داشته باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha