یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: دریافت ویتامین C در روز، اثرات جانبی مضری مانند ایجاد سنگ کلیه، تهوع و اسهال دارد.

مصرف بیش از حد ویتامین C، سنگ کلیه می‌آورد

سلامت نیوز:یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: دریافت ویتامین C در روز، اثرات جانبی مضری مانند ایجاد سنگ کلیه، تهوع و اسهال دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مهیار منصوری ، با بیان اینکه پیشگیری از سرطان به مجموعه اعمالی گفته می‌شود که می‌توانند احتمال بروز بیماری سرطان را کاهش دهند، افزود: بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری است و چنانچه بیماری‌های سرطان به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان است.

وی ادامه داد: از آنجاکه امروزه بسیاری از سرطان‌ها زود تشخیص داده می‌شوند، می‌توان بیمار را تا حد زیادی زنده نگهداشت و بیمار می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. این کار با انجام خودآزمایی و غربالگری امکان‌پذیر است.

منصوری با بیان اینکه آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند، اضافه کرد: آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها جلوگیری می‌کنند و از اثرات رادیکال‌های آزاد می‌کاهند.

وی با اشاره به اینکه از آنتی اکسیدان‌های مهم بدن می‌توان ویتامین E را نام برد، اظهار کرد: اگر چه سیستم‌های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود دارد، ولی آنتی اکسیدان‌های اصلی ویتامین‌های E ، C و بتاکاروتن هستند. سلنیوم نیز بعنوان یک ماده معدنی نقش آنتی اکسیدانی مهمی دارد که بدن قادر به تولید این ویتامین‌ها و ماده معدنی نیست؛ بنابراین باید از طریق غذا آنها را دریافت کرد.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون  با تاکید بر اینکه  اکسیدکننده‌ها به اشکال مختلفی وجود دارند که معروف‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌ها رادیکال‌های آزاد هستند، افزود: مهم‌ترین آنتی‌اکسیدها شامل لوتوین و زیگانتین
است که در تخم‌مرغ وجود دارند و این مواد علاوه بر جلوگیری از سرطان، باعث پیشگیری از بروز آب مروارید نیز می‌شوند.

وی، دومین آنتی اکسیدان را ویتامین C عنوان کرد و گفت: نام دیگر این ویتامین، اسید اسکوربیک بوده که محلول در آب است و در تمامی مایعات بدن وجود دارد. به همین دلیل یکی از اولین خطوط دفاعی بدن محسوب می‌شود، اما نمی‌تواند در بدن ذخیره شود. برای دریافت این ویتامین باید به طور منظم و پیوسته میوه و سبزی مصرف کرد و نیاز روزانه آن ۶۰ میلی‌گرم است.

منصوری، دریافت ویتامین C به مقدار بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز در بعضی افراد، اثرات جانبی مضری مثل ایجاد سنگ کلیه، تهوع و اسهال دارد، گفت: مهم‌ترین منابع تامین ویتامین C مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، سبزیجات برگی شکل سبز، کیوی، کلم، طالبی، توت فرنگی، اسفناج و سیب زمینی هستند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha