رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال تملك سازمان حفاظت محیط زیست بر خجیر و سرخه‌حصار اعتراض كارشناسان و صاحب‌نظران محیط زیست را برانگیخت

اعتراض كارشناسان محیط زیست به تصمیم دیوان عدالت اداری

به گزارش سلامت نیوز مدیرعامل جبهه سبز ایران ضمن ابراز تأسف از صدور این رأی به همشهری گفت: این رأی پیش از هر چیزی این سؤال را مطرح می‌سازد كه اگر سازمان حفاظت محیط زیست از هیچ‌گونه حق قانونی برای حفاظت و نگهداری اراضی سرخه‌حصار و خجیر برخوردار نیست پس طی سال‌های گذشته این اراضی در دست چه نهادی بوده است.

از سوی دیگر، در سال‌های گذشته چند بار شاهد آن بوده‌ایم كه محاكم قضایی، تنها به‌دلیل آن‌كه این اراضی در شمار مناطق حفاظت شده قرار دارند مانع از ساخت‌وساز در این اراضی شده است.

این نشان می‌دهد كه سازمان حفاظت محیط زیست متولی این اراضی بوده است. ضمن آن‌كه در هر كجای دنیا وقتی واژه حفاظت مطرح می‌شود این واژه مساوی است با مشروعیت سازمان حفاظت محیط زیست یا جنگل‌ها برای حفاظت از اراضی یا مناطق مورد نظر.

بر این اساس پارك‌های ملی متعلق به مردم است و سازمان حفاظت محیط زیست نباید در این خصوص كوتاه بیاید.

معینی افزود: آنچه مورد سؤال است این‌كه چه كسانی و با چه مجوزی توانسته‌اند چنین املاكی را كه متعلق به عموم است بذل و بخشش كنند. بنابراین باید این افراد پاسخگو باشند. با این همه می‌بینم متأسفانه به‌دلیل اهمال سازمان حفاظت محیط زیست طی سال‌های گذشته همواره بخش‌هایی از این پارك تحت عناوین مختلف تصرف شده به‌طوری‌كه در حال حاضر نیمی از مساحت پارك سرخه‌حصار تخریب یا تصرف شده و نیم باقی‌مانده آن هم چندان از كیفیت مطلوب برخوردار نیست.

ضرورت مقابله شدیدتر

دكتر برهان ریاضی استاد دانشگاه و كارشناس محیط زیست نیز با تأكید بر این‌كه مسئله سرخه‌حصار را نباید با بخشی‌نگری بررسی كنیم، گفت: این پارك پس از پیروزی انقلاب در شمار اراضی ملی درآمد و تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت اما پس از آن به‌دلیل عملكرد بسیار بد و نامطلوب این سازمان، همواره اراضی این پارك و پارك همجوار آن یعنی پارك خجیر مورد تجاوز و تخریب بوده و تحت عناوین مختلف و اغلب به‌صورت خزنده اراضی این دو پارك ملی كه درواقع ریه تنفسی تهران محسوب می‌شوند از سوی نهادهای مختلف تصرف شده است.

این استاد دانشگاه كه طی سال‌های 62 و 63 با همكاری دكتر كریم جوانشیر مطالعات پوشش گیاهی این پارك را انجام داده است با اشاره به تنوع حیرت‌انگیز گیاهی این پارك تصریح می‌كند: 760 گونه گیاهی در پارك سرخه‌حصار شناسایی شده كه از این نظر، این پارك در جهان منطقه‌ای بی‌نظیر محسوب می‌شود چراكه این تعداد گونه گیاهی را می‌توان در منطقه‌ای به وسعت استان خراسان – آن هم پیش از تقسیم شدن – یافت.

وی با اظهار تأسف از وضعیت اسفبار اراضی حفاظت شده و محیط‌زیست كشور گفت: اگر همین رویه مدیریت بر مناطق حفاظت شده ادامه یابد و بخواهیم این‌گونه از مناطق حفاظت شده نظیر پارك ملی سرخه‌حصار، خجیر، لار و گلستان حفاظت كنیم به‌زودی از این اراضی چیزی باقی نخواهد ماند.

بنابراین هرچند تغییر كاربری 240 هكتار از اراضی ارزشمند پارك سرخه‌حصار و تبدیل آن برای ساخت‌وساز اقدامی نامطلوب و منفی است اما نباید از تهدیدهای جدی‌تری نظیر احداث جاده، تجاوز واحدهای صنعتی به این اراضی، چرای بی‌رویه دام و تجاوز به بهانه توسعه فضای سبز غافل شویم چراكه فعالیت‌هایی از این دست تنوع زیستی این مناطق را به‌شدت تهدید می‌كند.

بنابراین باید در این پارك‌ها با هرگونه فعالیتی كه مغایر با مقررات و استانداردهای جهانی محیط‌زیست است به‌شدت مقابله كرد و مانع از انجام آن شد تا این مناطق كه برای كشور و به‌ویژه پایتخت حكم حیاتی دارند، حفظ شوند.

گزارش خبرنگار همشهری در این‌باره حاكی است كه اواخر اسفند ماه گذشته سرانجام پس از 21 سال كشمكش میان سازمان حفاظت محیط زیست و تعاونی مسكن زیتون وابسته به جهاد كشاورزی، شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، تملك سازمان حفاظت محیط زیست بر پارك ملی سرخه‌حصار و خجیر را فاقد وجاهت قانونی دانست و به ابطال تملك این سازمان حكم داد و با اعلام اینكه این رأی قطعی است آگهی تملك سازمان حفاظت محیط زیست بر زمین‌های سرخه‌حصار را باطل كرد.

براساس این رأی، زمین‌های این منطقه به وسعت 240 هكتار كه توسط شركت تعاونی مسكن زیتون برای چهار هزار عضو این تعاونی خریداری شده متعلق به این افراد است و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ ادعایی درخصوص این زمین‌ها ندارد.

این درحالی است كه مدیركل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از این رأی تأكید كرده است كه «اراضی سرخه‌حصار پارك ملی محسوب می‌شود و طبق قانون هیچ‌كس حق ساخت‌وساز در اراضی ملی را ندارد.»

پارك سرخه‌حصار، با بیش از 200 سال قدمت كه زمانی قرقگاه اختصاصی قاجار و پس از آن شكارگاه سلطنتی محسوب می‌شد قدیمی‌ترین منطقه حفاظت شده جهان و پارك ملی كشور محسوب می‌شود كه در سال 58 به‌موجب یك لایحه قانونی در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت و درپی آن، در سال 1361 به‌عنوان پارك ملی در شبكه مناطق حفاظت شده ایران به ثبت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha