معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت 22 خانه امن در کشور گفت: در نظر است تا آخر امسال تعداد خانه های امن را به 30 باب افزایش دهیم.

تعداد خانه های امن به 30 باب افزایش می یابد

سلامت نیوز:  معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت 22 خانه امن در کشور گفت: در نظر است تا آخر امسال تعداد خانه های امن را به 30 باب افزایش دهیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،خانه های امن، اماکنی هستند که برای حمایت از زنان و دختران خشونت دیده یا در معرض خشونت از جمله موارد همسرآزاری در سراسر کشور ، ایجاد شده و زنان و دختران در معرض خشونت می توانند در این محیط های امن، اقامت کنند.


حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه خاطرنشان کرد: سال گذشته خانه امن به مفهوم واقعی از پنج باب بیشتر نبود اما امسال به 22 باب رسید و امسال از موسسات کلینیک های مددکاری بخش غیردولتی و خیریه ها برای راه اندازی و ارائه خدمات خانه های امن استفاده کردیم.
وی یادآور شد: اکنون برخی استان ها درخواست داده اند تا خانه های امن جدیدی راه اندازی شود.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: علاوه بر خانه های امن فعلی، تمام مراکز اورژانس اجتماعی نیز در کل کشور، آمادگی پذیرش و راهنمایی زنان در معرض خشونت را در مراکز خود دارند و اینطور نیست که بگوییم که فقط 22 خانه امن برای زنان در معرض خشونت در کشور وجود دارد.
به گفته وی، اکنون بالغ بر 240 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد که تعداد 40 مرکز آن در سال جاری راه اندازی شده است.
مسعودی فرید اظهار داشت: اگر بعد از اسکان دختران و زنان خشونت دیده در خانه های امن، فردی بخواهد به هر طریقی آدرس آنجا را پیدا کند و در این خانه ها ، دوباره خشونت اعمال کند با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی، برخورد قاطعی با این فرد انجام می شود.


وی تاکید کرد: خانه های امن نام و نشان ندارند ، هیچ آدرسی ندارند و به هرحال نیروی انتظامی نیز از امنیت این خانه ها ، حمایت می کند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره چگونگی اسکان زنان و دختران خشونت دیده یا در معرض خشونت در این خانه ها ، گفت: نحوه تماس با خانه های امن از طریق تلفن 123 است یعنی اگر با سامانه 123 تماس گرفته شود، کارشناسان مستقر در آنجا ، این زن را راهنمایی می کنند که اگر زنان می توانند خودشان به خانه های امن بروند یا اینکه خودرو اورژانس اجتماعی هر جایی که باشند، دنبال آنان می آید و آنان را به مراکز اورژانس اجتماعی راهنمایی می کنند و در اورژانس اجتماعی نیز این زنان به خانه های امن راهنمایی می شوند.


وی با اشاره به فعالیت 22 خانه امن در کشور ، ادامه داد: در مجموع پنج نفر در خانه های امن حضور دارند به آن معنا که ظرفیت نهایی خانه های امن پنج نفر است ؛ نمی خواهیم خانه ها زیاد شلوغ باشند تا اولا احساس محیط خانه برای زنان فراهم شود و احساس امنیت روانی داشته باشند و دوما کارشناسان بهزیستی بتوانند به بهترین وجه، برنامه های توانمندسازانه روانی اجتماعی خود را ارائه دهد.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: وجود یک خانه امن برای کلانشهرهایی مانند تهران ، شیراز و اصفهان کفایت نمی کند و اگر نیاز باشد خانه امن دیگری، راه اندازی خواهد شد اما ظرفیت هر خانه امنی، پنج نفر است اما قابل افزایش بوده و هیچ محدودیتی برای افزایش آنها وجود ندارد.
مسعودی فرید افزود: سیاست بهزیستی بازگشت زنان به خانواده است و طی مدت اقامت زنان در خانه های امن ، خدمات مشاوره ای و حمایتی گوناگون برای بازگشت آنان به خانواده فراهم می شود اما اگر افرادی وارد سیستم خانه های امن شوند و بعد از آن، دو تا چهار ماه به دلیل شرایط نامناسب خانه، نتوانند به خانواده بازگردند یا نزد والدین یا خواهر و برادر خود زندگی کنند ، بهزیستی طی هشت ماه خدمات حرفه آموزی را به آنان ارائه می دهد تا به استقلال اقتصادی این افراد کمک کند.


وی اضافه کرد: بهزیستی حامی این زنان و دختران در معرض خشونت است و حتی ودیعه مسکن این افراد را پرداخت می کند تا آنان در جای مناسبی ، اسکان یابند و خودشان و فرزندانشان بتوانند آنجا زندگی کنند.
وی تاکید کرد: حمایت های بهزیستی از زنان در خانه های امن تا به سرانجام رسیدن وضعیت آنان ادامه دارد و اینگونه نیست که بعد از چهار ماه آنان را رها کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha