آمار طلاق مددجویان كمیته امداد كمتر از یک درصد است.

پر دوام‌ترین خانواده‌ها در استان سیستان و بلوچستان هستند

سلامت نیوز:داستان وصال بعضی از عاشقان امروزی و هزینه‌های گزاف ازدواج را هم دیده و هم شنیده‌اید و البته به لطف فضای مجازی، بارها شاهد انعكاس حاشیه‌های این تشریفات هم بوده‌اید.

به گزارش سلامت نیوز،جوان نوشت: این روزها در شرایطی كه برخی به دنبال وام چند میلیونی ازدواج برای تهیه یك جهیزیه ساده و برگزاری مراسم سبك عروسی هستند، هزینه یك عروسی از قشر مرفهین بی‌درد، برابر با هزینه‌های یك تا چند سال زندگی همان زوج پس از ازدواج‌شان است. از یك‌سوی ماجرا در حالی كه همواره شرایط نامناسب اقتصادی و فقر ناشی از بحران‌هایی چون بیكاری یكی از دلایل مهم طلاق معرفی می‌شود، اما در نقطه مقابل، برخی آمارها حكایت از دوام خانواده و پایین بودن آمار طلاق در میان قشر غیرثروتمند دارد. این نشان می‌دهد هر چند كه مشكلات اقتصادی می‌تواند یكی از دلایل طلاق باشد، اما سطحی‌نگری برخاسته از یك انتخاب بر پایه تجملات و رفاه‌طلبی نیز بیشتر می‌تواند پایه‌های یك زندگی را سست كند.

 

 
عروسی در یك تالار شیك و مجلل با میزهای چیده شده، همراه گل و شیرینی، قسمتی مجزا برای انواع و اقسام تنقلات، آجیل، آبمیوه‌های طبیعی، برگه‌های آلو و زردآلو، چای به همراه قلیان و موسیقی سنتی، ماشین عروس و تزئین چند میلیونی آن، لباس عروس با سنگ‌های تزئینی خاص، شش ساقدوش هم قد و یك لباس، راهرویی با فرش قرمز و گل‌های رز پرپر‌شده به زیر پای عروس و داماد، میزی پر از انواع و اقسام غذاها، دسرها و نوشیدنی‌ها از بره بریان گرفته تا ماهی و خاویار  در پایان هم مراسم با چرخاندن یك عكس بزرگ زوج خوشبخت (ان‌شاء‌الله) و كلیپ مجزا در روزهای مختلف سرد و تابستانی سال به پایان می‌رسد كه البته از دیدن بخش بزرگ این تجملات در انتخاب منزل و وسایل آنچنانی زوجین نباید غافل شد. 
 
تمام مراسم این عروسی مثل یك رؤیای زیبا و باورنكردنی بود كه شاید برخی جوانان آرزوی اتفاق چنین روزی را برای خود می‌كردند. البته هستند كسانی كه حاضر به دریافت نیمی از این هزینه بودند تا تنها سرپناهی برای شروع زندگی خود رهن یا خریداری كنند، اما بررسی‌ها در مورد تعریف زوج خوشبخت خلاف تصورات موجود را می‌دهد كه البته تا حدی هم قابل باور شده است، اما متأسفانه تجملات و چشم‌و هم‌چشمی اجازه فاصله گرفتن و هدایت فكر به سمت تصمیم درست را برای جوانان نمی‌دهد.  كارشناسان انتخاب بر اساس ملاك‌های مادی را از جمله مواردی می‌دانند كه منتج به دوام پایه‌های زندگی نمی‌شود و بر عكس برای رسیدن به خوشبختی نیازی به صرف این هزینه‌ها نیست؛ چراكه با پیروی از فرمول‌های ساده‌تری می‌توان دوام زندگی مشترك را تضمین كرد.
  
آمار پایین طلاق میان قشر غیر‌ثروتمند

در حالی كه همواره شرایط نا‌مناسب اقتصادی و فقر ناشی از بحران‌هایی چون بیكاری یكی از دلایل مهم طلاق معرفی می‌شود، اما در نقطه مقابل، برخی آمارها حكایت از دوام خانواده و كاهش آمار پایین طلاق در میان قشر غیر‌ثروتمند دارد.  گواه این فرضیه نگاهی به ارائه برخی آمار و ارقام است. به گفته مدیر كل كمیته امداد استان تهران آمار طلاق در استان تهران به طور متوسط ۳۸ درصد است كه این آمار در میان مددجویان تحت حمایت كمیته امداد استان تهران به رقم كمتر از یك درصد می‌رسد كه نشان‌دهنده دوام خانواده در میان افراد تحت حمایت این نهاد است. پرویز فتاح نیز خود در این‌باره گفته بود: كمترین آمار طلاق را مددجویان كمیته امداد دارند؛ چراكه زندگی آنان بر پایه مادیات نیست. 

پیش از این نیز مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها اظهار داشت: آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی تنها ۲ درصد است.
 

این در حالی است كه حتی چند روز پیش نیز رئیس كل دادگستری سیستان و بلوچستان از آمار پایین طلاق این استان نسبت به سایر نقاط كشور خبر داد.  
 در جایی دیگر طی تحقیقات  انجام شده در شهر مشهد، در منطقه یك كه قشر مرفه جامعه هستند، آمار طلاق بیشتر از مناطق كم‌برخوردار بوده است. 
این نشان می‌دهد سطحی‌نگری در ازدواج و انتخاب ملاك مادی یكی از علل مهم بروز طلاق است. هر چند كه این آمارها بی‌شك نمی‌تواند به نتیجه‌ای صفر و صدی خلاصه شود، كما اینكه در میان اقشار مرفه نیز افرادی وجود دارند كه فارغ از تجمل‌گرایی‌های امروزی و با تكیه بر تلاش‌های مضاعف چندین ساله توانسته‌اند به رفاه قابل توجهی دست پیدا كنند، زندگی‌های با دوام و مستحكمی هم دارند. بر عكس آن نیز صدق می‌كند چنانچه هستند افرادی كه در میان طبقات پایین‌تر مادی جامعه بنا به هر دلیلی توانایی ساخت پایه مستحكم برای زندگی خود نداشتند و اتفاقاً بنا بر همین دلایل اقتصادی مفهوم خانواده دوام چندانی نیاورده است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha