محققان دانشگاه‌های نورث‌وسترن، النویز و پنسیلوانیا در آمریكا اعلام كردند كه برای نخستین بار تحول بزرگی را در سیلیكون‌های انعطاف‌پذیر دستگاه‌های الكترونیكی پزشكی به وجود آورده‌اند.

به گزارش  سلامت نیوز از فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، نتیجه تحقیقات این دانشمندان در آخرین شماره از نشریه "ترجمه علم پزشكی " طی هفته جاری منتشر شده است. این دستگاه جدید نه تنها خم و كشیده می‌شود؛ بلكه قادر است نقشه‌های مربوط فعالیت الكتریكی قلب را با چگالی عالی تولید كند.
به گفته محققان، این دستگاه باعث پیشرفت قابل ملاحظه در فناوری بازبینی فعالیت‌های قلب باشد و بی‌نظمی‌های قلب را درمان كند.
"یونگانگ هوانگ " یكی از پروفسورهای مهندس در "موسسه مهندسی و علوم كاربردی مك‌كورمیك " وابسته به دانشگاه نوثوسترن در این خصوص توضیح داد: قلب یك عضو پویا است كه فعالیت‌های آن به صورت غیریكنواخت انجام می‌شود. اما دستگاه‌های الكترونیكی كه هم‌اكنون برای بررسی قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند، یكنواخت و انعطاف‌ناپذیر هستند.
وی در ادامه گفت: دستگاه‌های الكترونیكی ما طراحی مشبك دارند و به همین خاطر می‌توانند اطراف جسمی مانند قلب در حال تپش كه ظاهر غیریكنواخت دارد، قرار گیرند و سطح آن را بپوشانند.
محققان دانشگاه پنسیلوانیا هم‌اكنون در حال آزمایش این دستگاه روی جانواران هستند. طول و عرضه این دستگاه به‌ترتیب 14.4 و 12.8 میلیمتر، به اندازه یك سوزن است. این دستگاه كه شامل بیش از 2 هزار ترانزیستور می‌شود، می‌تواند با 288 نقطه مجزا ارتباط برقرار كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha