محیط زیست و منابع طبیعی کشور همزمان با فصل گرما، وقوع آتش سوزی‌‌های متعدد، در مراتع و جنگل‌های کشور است، این مساله تاکنون صدها هکتار از اراضی طبیعی و گونه‌های کمیاب جانوری را نابود کرده و علی‌رغم برخورد دستگاه قضایی با متخلفان، آتش سوزی‌های عامدانه جنگل هنوز هم ادامه دارد.

ردپای خرابکاران در آتش‌سوزی جنگل‌ها

سلامت نیوز:محیط زیست و منابع طبیعی کشور همزمان با فصل گرما، وقوع آتش سوزی‌‌های متعدد، در مراتع و جنگل‌های کشور است، این مساله تاکنون صدها هکتار از اراضی طبیعی و گونه‌های کمیاب جانوری را نابود کرده و علی‌رغم برخورد دستگاه قضایی با متخلفان، آتش سوزی‌های عامدانه جنگل هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، از آغاز سال تاکنون بسیاری از مناطق جنگلی و مراتع شمال و غرب کشور طعمه حریق شده است و هزاران هکتار از این مناطق دارای گونه‌های کمیاب و منحصربه فرد گیاهی و جانوری را به خاکستر تبدیل کرده است. به نظر بسیاری از مسئولان و کارشناسان حدود 90 تا 95 درصد آتش سوزی‌های جنگل ناشی از عامل انسانی بوده است و به گفته مراجع قضایی تاکنون برخی از افرادی که به عمد جنگل‌ها را به آتش می‌کشند، شناسایی و بازداشت شده‌اند.

به گفته برخی از مردم محلی و محیط بانان آتش سوزی جنگل‌های بلوط کردستان پس از 5 روز با کمک مردم و سازمان‌های مردم نهاد خاموش شد در حالی که بیش از 400 هکتار از سرمایه‌های ملی کشورمان در این حادثه از دست رفت، البته سرهنگ قاسم سبزعلی،‌ فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگل‌ها در این زمینه به خبرنگار آنا می‌گوید: این که برخی اطفاء حریق جنگل‌های بلوط کردستان را 5 روز اعلام می‌کنند باید بدانند که کشور ما مثل استرالیا نیست که یک حریق صدها هکتاری تا 5 روز ادامه داشته باشد بلکه در برخی مناطق حریق به دفعات اطفا می‌شود و یا باد شدید کنده سوخته‌ای را به قسمت دیگری انتقال می‌دهد که مجدد آتش را شعله ور می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان‌ جنگل‌ها در مورد آمار آتش‌سوزی‌های اخیر کشور ادامه می‌دهد: از ابتدای سال تاکنون به صورت میانگین بیش از سه هزار هکتار حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته که البته با اقدامات پیشگیرانه در اکثر استان‌های کشور به جز استان خوزستان بین 50 تا 70 درصد کاهش حریق داشتیم.

او علت عدم کاهش حریق در استان خوزستان را موقعیت جغرافیایی این استان می‌داند و معتقد است: امسال در استان خوزستان نزدیک 1500هکتار حریق داشتیم که تعدادی از افرادی که به عمد جنگل‌ را به آتش کشیده بودند، در این استان دستگیر و به مراجع قضایی تحویل دادیم بر همین اساس 10 نفر از استان خوزستان در زندان به سر می‌برند زیرا این افراد خسارات بسیاری به مراتع و جنگل‌های این منطقه وارد کرده‌اند.

سبزعلی با تاکید براینکه علل بروز حریق جنگل‌ها را در تمام مناطق کشور مورد بررسی قرار داده‌ایم، می‌افزاید: به طور متوسط حدود 25 نفر در سراسر کشور به جرم ایجاد حریق عمدی جنگل‌ شناسایی و بازداشت شدند و به طور مثال در استان فارس 10 نفر و 10 نفر از مسببان حریق جنگل‌های بلوط کردستان شناسایی و بازداشت شدند.

تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت آتش سوزی‌های گیلانغرب

‌یکی از آتش سوزی‌های اخیر در گیلانغرب به وقوع پیوسته است و این در شرایطی است که ‌محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در این باره می‌گوید: طبق نظرکارشناس اداره منابع طبیعی شهرستان گیلانغرب در آتش سوزی اخیر حدود ۱۲۰ هکتار از مراتع و پوشش‌های جنگلی دچار حریق شده است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و سرایت آتش به سایر مناطق، احتمال عمدی بودن حریق دور از ذهن نیست با تشکیل پرونده قضایی تحقیقات پیرامون موضوع در جریان است.

صادقی ‌اضافه می‌کند: در همین حین یک مورد آتش‌سوزی دیگر در4 کیلومتری پادگان آموزشی شهید ثابت‌خواه شروع شده که تا ساعت ۱۲ شب با تلاش نیرو‌های مذکور آتش مهار می‌شود، ‌به علت وزش شدید باد، تراکم انبوه جنگلی و شیب بسیار تند منطقه نیم ساعت بعد آتش به صورت بسیار گسترده مجدد‌ روشن شده و به‌رغم تلاش‌های پرسنل محیط زیست شهرستان و استان و مردم بومی منطقه تا صبح ادامه پیدا می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه تصریح می‌کند:‌ باعنایت به گزارش‌های واصله از اداره منابع طبیعی از آغاز سال جاری تاکنون فقط در حوزه شهرستان گیلانغرب ۱۹ مورد حریق مراتع و جنگل واقع شده که مجموعا حدود ۱۶۵ هکتار از منابع طبیعی (مراتع، جنگل) دچار حریق شده و کاملا از بین رفته است.

به گفته این مقام قضایی اتخاذ تمهیدات فوری برای جلوگیری از تکرار وقایع مشابه از طریق اطفاء و اختصاص نیرو و امکانات مورد لزوم و ایجاد پایگاه هوایی در حد فاصل شهرستان‌های غربی استان در محل ضرورتی انکار‌ناپذیر است.

مجازات آتش افروزان چیست؟

سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت حفاظت سازمان جنگل‌ها در مورد مجازات متخلفان آتش سوزی جنگل‌ها می‌گوید: براساس قانون با کسانی که به صورت عمدی جنگل‌ را به آتش می‌کشند برخورد می‌شود و حتی قانون گذار برای این افراد ضمن پرداخت جریمه نقدی بین 3 تا 10 سال حبس در نظر گرفته است که البته با توجه به وسعت و میزان حریق جریمه تعیین می‌شود، زیرا هم ارزش ریالی آن را مشخص می‌کنند و هم خسارت وارده به عرصه را تعیین می کنند که از تکرار جرم پیشگیری شود.

تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت آتشسوزی تالاب انزلی‌

یکی دیگر از پرونده‌های اخیر تشکیل شده در زمینه آتش‌سوزی جنگل‌ها مربوط به آتش‌سوزی در نیزارهای تالاب بینالمللی انزلی است. احمد سیاوشپور، رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به آتشسوزی در نیزارهای تالاب بینالمللی انزلی از تشکیل پرونده در دادسرای انزلی خبر می‌دهد و می‌گوید: یک نفر از مالکان همجوار در مظان اتهام و تحت بازجویی است تا عمدی بودن یا نبودن این موضوع مشخص شود. در اطراف تالاب انزلی اراضی زراعی وجود دارد که متعلق به مردم است و در بررسی‌های اولیه مشخص شد مالک همجوار برای سوزاندن علوفه و درختچههای خشک شده آتش روشن کرده و آتش به قسمت تالاب انزلی سرایت کرده است.

وی ادامه می‌دهد: کارشناسان به صورت تخمینی از آتش گرفتن بین 60 تا 70 هکتار از اراضی خبر دادهاند، به لحاظ کاهش عمق آب تالاب بیشتر نیزارهای تالاب انزلی آتش گرفته‌اند.

‌رییس کل دادگستری گیلان می‌گوید: تالاب انزلی بین‌المللی است و از لحاظ گردشگردی و تغذیه آبزیان بسیار مفید و مورد استفاده است مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار گرفته و برنامههای زیادی در این زمینه اجرا شده است و کارگروه‌های متعددی برای حفظ حریم این تالاب تشکیل شده که از تعرض اراضی در این قسمت جلوگیری شود.

وی اضافه می‌کند: ‌کارگروه حقوقی به تازگی تشکیل شده که در مورد پرونده‌های اراضی که مورد اختلاف است در وقت فوق‌العاده و شعب ویژه رسیدگی شود.

استان‌های موفق در مهار آتش

با توجه به اینکه برخی عدم آگاهی افراد نسبت به اهمیت جنگل‌ها را علت آتش‌سوزی‌ها می‌دانستند، سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت حفاظت سازمان جنگل‌ها، با بیان اینکه آموزش‌های جوامع محلی و آگاه سازی مردم نسبت به حفاظت از جنگل‌ها و مراتع باعث شد وقوع حریق جنگل‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یابد، می‌افزاید: بسیاری از آتش سوزی‌های جنگل‌های خوزستان ناشی از افزایش دما، سوزاندن مزارع و بی احتیاطی هموطنان و گردشگران بوده است.

او از استان‌های ایلام، کردستان، لرستان، گلستان و اصفهان را جزو استان‌های موفق در زمینه کاهش حریق جنگل یاد می‌کند و می‌گوید: حریق پراکنده در جنگل‌ها و مراتع استان‌های کرمان، اصفهان و کرمانشاه مهار شد و خسارات جدی وارد نیامد زیرا هم در زمان مقتضی عملیات اطفا صورت گرفت و هم تیم‌های اطفا حریق سازمان جنگل‌ها و مراتع به کمک بومیان منطقه و دستگاه‌های ذی ربط به سرعت نسبت به خاموش کردن آتش اقدام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha