با توجه به اینکه نقدهای فراوانی که از سوی جامعه پرستاری به عملکرد معاونت پرستاری وزارت بهداشت وارد است و از آنجا که معاون پرستاری حاضر به ارایه مصاحبه و شفاف سازی و دفاع از عملکردشان در مصاحبه با خبرنگار سلامت نیوز، نشد،در این گزارش به بررسی اجمالی عملکرد این معاونت و انتقادات وارده به آن می پردازیم.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت،فرصتی که به تهدید تبدیل شد

سلامت نیوز:هفته گذشته در مراسم تقدیر از خبرنگاران که از سوی وزارت بهداشت برگزار شد، با توجه به حضور معاونت پرستاری وزارت بهداشت در این مراسم از وی درخواست ارایه خلاصه ای از گزارش عملکردشان به عنوان معاونت پرستاری طی یک مصاحبه کردیم اما ایشان تنها به دادن کتابچه ای اکتفا کرد و حاضر به  انجام مصاحبه با سلامت نیوز نشد.

با توجه به اینکه نقدهای فراوانی که از سوی جامعه پرستاری به عملکرد معاونت پرستاری وزارت بهداشت وارد است و از آنجا که معاون پرستاری حاضر به ارایه مصاحبه و شفاف سازی و دفاع از عملکردشان در مصاحبه با خبرنگار سلامت نیوز، نشد،در این گزارش به بررسی اجمالی عملکرد این معاونت و انتقادات وارده به آن می پردازیم.

هرچند سلامت نیوز همچنان حاضر است گزارش عملکرد این معاونت را منتشر کند .

به گزارش سلامت نیوز معاونت پرستاری وزارت بهداشت، یک معاونت جدید و نوپایی است که در عمر چهارساله خود نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند و با اجرای هر طرح و تصمیمی با واکنش تند جامعه پرستاری مواجه شد.

این معاونت در اواخر دولت قبل راه اندازی شد اما متاسفانه در دولت یازدهم در حد یک اتاق و چند کارشناس باقی ماند و به عنوان بالاترین مقام اجرایی برای پرستاری، نه تنها نتوانست انتظارات جامعه پرستاری را برآورده کند بلکه به گفته بسیاری از منتقدان در مقابل جامعه پرستاری نیز ظاهر شد.


ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت هم فرصت بود و هم تهدیدی برای جامعه پرستاری.فرصت از این جهت که معاون پرستاری ارتباط نزدیکتری با وزیر و سایر معاونین داشته و می توانست مشکلات و موانع خدمتی پرستاران را به وزارت بهداشت منتقل کند.اما از آنجایی که این پست یک پست انتصابی بود و باید پاسخگوی مقام بالاتر خود باشد، این ترس وجود داشت آنطور که باید نتواند در قامت بالاترین مقام اجرایی برای پرستاری رخ نماید که البته چنین هم شد و حتی ‌پرستاران معتقدند در دولت یازدهم سخت ترین دوران در طول تاریخ پرستاری را به خود دیدند.


سیاست هایی که معاونت پرستاری وزارت بهداشت در قبال پرستاران در پیش گرفت بیشتر ساختگی بود لذا نه تنها مشکلی از جامعه پرستاری حل نشد بلکه هر چند وقت یک بار، طرح های ساختگی و بدون انجام کارشناسی این معاونت باعث التهاب و تنش در جامعه پرستاری میشد. پرستاران به مدت دو سال درگیر طرح کمک پرستاری و بهیاری یک ساله این معاونت بودند و دو سال هم درگیر‌ طرح پذیرش دانشجو از طریق بیمارستان ها یا همان پرستار بیمارستانی، طرح هایی که موجب اعتراضات و تجمعات گسترده پرستاران در سراسر کشور شد به دلیل اینکه اجرای این طرح ها به ضرر نظام سلامت کشور و جامعه پرستاری بوده و باعث تضعیف پرستاران می شد.


طرح های معاونت پرستاری و به دنبال آن تجمعات گسترده پرستاران موجب تیرگی رابطه جامعه پرستاری با وزارت بهداشت شد تا جایی که وزیر بهداشت در هیچ یک از جشن هایی که به مناسبت مراسم روز پرستار از سوی سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمان صنفی پرستاران گرفته شد، شرکت نکرد و با وجود پیگیری های فراوان نظام پرستاری رییس جمهور دکتر حسن روحانی هم که معتقد به فعالیت های صنفی است در این مراسم ها حضور پیدا نکرد این در حالی است که تعداد پرستاران شرکت کننده در مراسم روز پرستار سازمان نظام پرستاری چندبرابر تعداد شرکت کنندگان مراسم جشن پرستار بود که از سوی وزارت بهداشت برگزار شده بود.


از دیگر طرح های معاونت پرستاری وزارت بهداشت که منجر به نارضایتی جامعه پرستاری شد می توان به بحث صلاحیت حرفه ای پرستاران اشاره کرد. پروانه کار پزشکان از سوی سازمان نظام پزشکی صادر می شود یا به عنوان مثال پروانه روان شناسان را سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، صادر می کند این در حالی است که پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران به جای اینکه از سوی سازمان صنفی پرستاران که سازمان نظام پرستاری است صادر شود، از سوی معاونت پرستاری در وزارت بهداشت صادر می شود.


در حال حاضر در شورای سیاستگذاری اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران، ۱۱ نفر عضو هستند که از این تعداد تنها یک جایگاه به سازمان نظام پرستاری داده اند و بقیه اعضای این شورا پزشک یا دولتی هستند و عجیب اینکه نقش سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری در این شورا برای بررسی صلاحیت حرفه ای پرستاران برابر است! عجیب تر اینکه هنوز برای رییس کل سازمان پرستاری برای همین یک پست هم ابلاغی از سوی وزارت بهداشت صادر نشده است.


در حالی نقش سازمان صنفی پرستاران(سازمان نظام پرستاری کشور) در صدور صلاحیت حرفه ای پرستاران در کشورمان بسیار کمرنگ دیده شده که سازمان نظام پرستاری برای سازمان های بین المللی مرجع و منبع است یعنی این سازمان ها صلاحیت حرفه ای صادر شده از سوی وزارت بهداشت را اصلا قبول ندارند و لزوما هر پرستاری که می خواهد به خارج از کشور برود باید از سوی سازمان نظام پرستاری تایید صلاحیت حرفه ای شود.


ایجاد مراکز خدمات پرستاری مراقبت در منزل هم از جمله طرح هایی است که طرح اولیه آن در دوره وزارت دکتر فرهادی نوشته شده است و معاونت پرستاری با یک بازنگری در این طرح که محدودیت ها را بیشتر کرده آن را در دست اجرا دارد.


تعرفه های خدمات پرستاری از جمله قوانین مهم برای پرستاران است که حدود ۹ سال پیش در مجلس به تصویب رسید اما همچنان در دوره های مختلف از جمله در دولت یازدهم از اجرای آن به بهانه های مختلف سر باز زده شد، در حالی که گمان می رفت با ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت عزم راسخی برای اجرایی کردن این قانون وجود داشته باشد.


با بررسی چند مورد اشاره شده مشخص می شود اقدامات معاونت پرستاری وزارت بهداشت بیشتر در راستای تقابل با جامعه پرستاری کشور بوده و عملا در ۴ سال گذشته بیشترین مشکلات و تهدیدها و برخوردها با پرستاران اتفاق افتاده است که موجب نارضایتی گسترده در جامعه پرستاری شده است.


نارضایتی جامعه پرستاری از عملکرد معاونت پرستاری وزارت بهداشت به جایی رسید که در سال ۹۴ در یک نظرسنجی از پرستاران درباره میزان رضایت از عملکرد وزارت بهداشت در حوزه پرستاری، ۹۵ درصد از پرستاران، ابراز نارضایتی کرده بودند و به نظر می رسد این نارضایتی ها حتی در پایان دولت یازدهم بیشتر هم شده است.


انتظار می رود در دولت دوازدهم، سیاست وزارت بهداشت تغییر کرده و وزیر محترم بهداشت با انتخاب صحیح افرادیکه مورد وثوق جامعه پرستاری هستند تقابل ها را کاهش داده و در فضای تفاهم و توافق و مذاکره با سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمانی که بیش از ۱۸۰ هزار نفر عضو دارد از این ظرفیت بسیار بزرگ برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha