دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 221092

یكی از دلایل بروز سردردهای عصبی، فشارهای ناشی از صنعتی شدن جوامع امروزی است که از ما می‌خواهد همیشه در حالت «آماده باش» و یا به اصطلاح «كشیك» به سر بریم و همیشه در دسترس باشیم.

چه افرادی مستعد میگرن هستند؟

سلامت نیوز: یكی از دلایل بروز سردردهای عصبی، فشارهای ناشی از صنعتی شدن جوامع امروزی است که از ما می‌خواهد همیشه در حالت «آماده باش» و یا به اصطلاح «كشیك» به سر بریم و همیشه در دسترس باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، طبق آمار منتشره از سوی سازمان بهداشت جهانی بیش از ده درصد جمعیت اروپا از میگرن رنج می‌برند.

میگرن در هر سنی ممكن است بروز كند (اگرچه اغلب در سنین نوجوانی شروع می‌شود).

طبق آمار، زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار حملات میگرنی می‌شوند؛ از این رو به نظر می‌رسد رابطه‌ای بین این سردردها و دوره قاعدگی در زنان وجود داشته باشد.

60 تا 70 درصد از زنان مبتلا به میگرن اظهار می‌دارند، هنگام شروع دوره قاعدگی، میگرن در آنها تشدید می‌شود.

نوسانات و تغییراتی كه در سطح هورمون‌های زنانه، به‌ویژه استروژن رخ می‌دهد، می‌تواند علت بروز سردرد در این دوره باشد.

قبل از شروع قاعدگی، سطح هورمون استروژن به طور ناگهانی در بدن به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد.

در برخی زنان، سردردهای میگرنی در دوره بارداری متوقف می‌شود.

در پژوهش‌های انجام‌شده، 64 درصد از زنان اظهار داشتند كه در دوران بارداری سردردهای میگرنی را تجربه نكردند.

در برخی زنان، قرص‌های جلوگیری از بارداری و یا قرص‌هایی كه در دوران یائسگی به عنوان هورمون درمانی استفاده می‌شود، می‌تواند از عوامل تحریك‌كننده میگرن باشد.

برای جلوگیری از سردردهای میگرنی در دوره قاعدگی، مصرف داروهای ضد میگرن را باید 2 الی 3 روز قبل از آغاز دوره قاعدگی شروع کرد و تا آخرین روز قاعدگی ادامه داد.

عوامل متعدد دیگری نیز می‌توانند سبب بروز میگرن شوند.

این عوامل عبارتند از: فشار زیاد به چشم، گرفتگی سینوس‌ها، كشیدگی عضلات، خستگی بیش از حد، کمبود اكسیژن و هوای تازه، بی‌تحركی، فعالیت بیش از اندازه، گرسنگی، كم‌آبی بدن، استرس، احساسات و هیجانات سركوب شده، تغییر شرایط آب و هوا (مانند گرما یا سرمای زیاد و میزان رطوبت هوا).

در بعضی مواقع نیز سردردها با درد پشت و گردن همراه است كه می‌تواند در اثر بد نشستن و یا بد ایستادن باشد.

افرادی كه اغلب دچار میگرن یا سردردهای شدید می‌شوند، معمولاً می‌توانند حدس بزنند كه چه عامل یا عوامل ویژهای سبب بروز سردرد آنها شده است.

کسانی هم كه نمی‌توانند این عوامل را به خوبی شناسایی كنند، این كتاب به آنها كمك می‌كند تا شرایط و عوامل تحریك‌كننده را در زندگی خود بیابند.

این عوامل ممکن است یك موقعیت نگران‌كننده، فشار عصبی، یك غذای خاص و یا شرایط ویژه بیرونی، مثل چراغ‌های چشمك‌زن، سر و صدا یا آلودگی هوا باشد. در مواردی كه سردردهای میگرنی با حالت تهوع و استفراغ همراه است، امكان دارد دلیل آن مصرف غذاهای پرچرب و سنگین باشد كه روی كبد و كیسه صفرا تأثیر می‌گذارد.

پژوهش‌های اخیر حاكی است تعداد افرادی كه از میگرن رنج می‌برند، در حال افزایش می‌باشد؛ به گونه‌ای كه این بیماری از سوی سازمان بهداشت جهانی در فهرست بیست‌گانه بیماری‌های صعب‌العلاج قرار گرفته است.

امروزه افزایش مبتلایان به میگرن در جهان نشان می‌دهد این بیماری با زندگی‌های پراسترس، پرمشغله و پرفشار كه در جوامع امروزی وجود دارد، در ارتباط است.

متأسفانه بیشتر افراد به طور ناخودآگاه از طبیعت و سرشت خود دور شده‌اند و از طرفی هماهنگی و سازگار شدن جسم با این محیط ساخته دست بشر مشکل است و می‌تواند به سلامت و تعادل روحی- روانی افراد آسیب برساند.

هیچ زنگ تفریحی برای كار مداوم و پراسترس روزانه، چه در محیط كار و چه محیط خانه وجود ندارد و اوقات فراغت افراد تنها به نشستن پای تلویزیون یا كامپیوتر خلاصه می‌شود.

حتی ورزش كردن نیز در محیط‌های كاملاً بسته و كنترل‌شده و غیرطبیعی و با دستگاه‌های الكترونیكی و در زیر نورهای مصنوعی و دستگاه‌های تهویه هوا و ... صورت می‌گیرد.

چنین محیط‌ها و محرك‌های مصنوعی كه پیوسته در اطراف ما هستند، می‌توانند منجر به ایجاد استرس و فشار و به نوبه خود سبب بروز علائمی مانند میگرن و یا سردردها شوند.

یكی دیگر از دلایل بروز سردردهای عصبی، فشارهای ناشی از صنعتی شدن جوامع امروزی است که از ما می‌خواهد همیشه در حالت «آماده باش» و یا به اصطلاح «كشیك» به سر بریم و همیشه در دسترس باشیم؛ در حالی که انسان موجودی است با غرایز و نیازهای مخصوص به خود كه اگر این نیازها و خواسته‌ها نادیده گرفته شود، سلامتی و بهداشت روحی و روانی او به خطر خواهد افتاد.

این نیازها و خواسته‌های طبیعی عبارتند از: داشتن یك رژیم غذایی سالم و متعادل، استراحت، آرامش و تمدد اعصاب كه همگی به احساس خوشی و رضایت از زندگی منجر می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha