مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه ۵ مرکز جامع انتقال خون به‌زودی به بهره‌برداری می رسد، گفت: مراکز اهدای خون باید قابلیت خونگیری در حجم بالا و جذب تعداد بیشتر اهدا کنندگان را داشته باشد.

مراکز اهدای خون باید در شأن اهدا کننده باشد/ 5 مرکز جامع انتقال خون به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد

سلامت نیوز:مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه ۵ مرکز جامع انتقال خون به‌زودی به بهره‌برداری می رسد، گفت: مراکز اهدای خون باید قابلیت خونگیری در حجم بالا و جذب تعداد بیشتر اهدا کنندگان را داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، علی اکبر پور فتح اله در حاشیه بازدید از پروژه های در دست احداث منطقه 4، منطقه 1 ومنطقه  5 جذب اهدا کنندگان خون را نیازمند نگاهی تازه دانست و گفت: مراکز اهدای خون باید بزرگ و مناسب باشد و قابلیت خونگیری در حجم بالا و جذب تعداد بیشتر اهدا کنندگان را داشته باشد.

وی قابلیت دسترسی بیشتر و امکان تکریم اهدا کنندگان را از ویژگی های این مراکز دانست که سبب افزایش کیفیت خون نیز می شود و بیان داشت: این پژوهش نشان می دهد که در کشورهای در حال توسعه مراکز با میزان اهدای خون در حد 3 تا 5 هزار واحد در سال فعال هستند در حالی که در کشورهای توسعه یافته و برخوردار هر مرکز 20 هزار واحد خون دریافت می کند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: با همت مجمع خیرین انتقال خون 5 مرکز جامع در استان تهران در حال ساخت است و بیش از 80 درصد پیشرفت داشته است که پیش از پایان سال آماده بهره برداری می شود.چهار مرکز به عنوان مرکز جامعه اهدای خون و یک مرکز نیز خاص فرآوری تعریف شده است.

وی ادامه داد: به زودی مراکز جدید در اختیار اداره کل انتقال خون استان تهران قرار می گیرد و این یک فرصت طلایی برای استان تهران است تا تغییر نگاه در مورد اهدای خون را نهادینه کند

پور فتح اله افزود: انتظار می رود این مراکز نیز مانند مرکز وصال مناسب و ضامن سلامت و کفایت خون باشند.

وی برنامه ریزی برای آموزش، حفظ و جذب اهدا کنندگان به شیوه های جدید را از اولویت های فرهنگ سازی برای این مراکز دانست و افزود: در این مراکز جامع اهدای گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما اهدا خواهد شد و با یک برنامه ریزی مناسب تا سال‌ها نیاز استان رفع خواهد شد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: چنین مراکزی باید در تمام کشور به عنوان بستر مناسبی برای تامین خون و فرآورده های دارویی افتتاح شود و طبعا با افتتاح این مراکز کانکس ها و مراکز کوچک تعطیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و آگاهی بخشی به اهدا کنندگان گفت: با جلب مشارکت این اهدا کنندگان برای فرهنگ سازی می توان سنگ بنای رسیدن به ریسک صفر آلودگی از طریق خون و فرآورده های آن را فراهم کرد.

پور فتح اله استفاده از مدلهای کاری جدید، آموزش چهره به چهره به اهدا کنندگان و مردم منطقه و تهیه بسته های آموزشی ترویجی در منطقه و ارسال به درب منازل را از جمله راهکارهایی دانست که به کمک آن می توان مردم را برای اهدای خون در مراکز جدید جذب کرد.

وی 500 هزار اهدا کننده را بهترین مروج برای اهدای خون و فرهنگ آن دانست و گفت: اگر اهدا کنندگان مستمر ما به خوبی تکریم شوند و آموزش ببینند، بعدی فرهنگ اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار می دهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha