خانم ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو در پیامی به مناسبت روز حقوق بشر، 10 دسامبر 2010 گفت بعنوان سازمانی که عهده دار بزرگداشت سال بین المللی تقارب فرهنگ ها است، یونسکو تنوع فرهنگی را به عنوان راهی برای ایجاد تحمل و تعامل و غلبه بر تبعیض، ارتقا می دهد.

به گزارش سلاتم نیوز متن کامل پیام ایشان به شرح زیر است:
در دنیایی پر از ابهام، ما باید به یک نظم اخلاقی پایبند بمانیم. کرامت ذاتی و حقوق هر فرد باید نقطه شروع تمامی اعمال ما و معیار سنجش موفقیت های ما باشد. پیچیدگی فزاینده جهان نباید ما را از این واقعیت دور کند. این اساس جوامع سالم و کشورهای قوی است که پایه یک نظام بین المللی با تساوی و ثبات بیشتر را میسر می سازد.
روزحقوق بشر فرصت مناسبی است برای یادآوری اهمیت بیانیه جهانی حقوق بشر به عنوان آرمان مشترک ،  برای دستیابی تمامی انسانها و کشورها.
 بیانیه جهانی در قلب یک نظم بین المللی ارزش محور قرار دارد که از ارزش ذاتی هر فرد، بدون هیچگونه تبعیض، نشات می گیرد. این بیانیه همانند یک آینه برای دنیا عمل کرده و دست یافته هایمان را منعکس و مشکلات پیش رو را نمایان می سازد. حقوق بشر جهانی است ولی همیشه به صورت یکسان  مورد قبول واقع نمی شود. وظیفه ما این است که همه جوامع و کشورها را متقاعد نموده و آنها را در این راه راهنمایی کنیم. هر قدم به جلو یک قدم ما را به سمت کرامت فردی بیشتر و به سوی هدف مشترک همه جوامع نزدیک ترمی کند. هیچ چیز به اندازه حقوق و آزادای های بنیادین انسان ها را به هم نزدیک نمی کند.
امسال، روز حقوق بشر به تبعیض و نقش مدافعان حقوق بشر در مبارزه با این تبعیض اختصاص داده شده است. تبعیض بر حقوق و آزادی های بنیادین پا گذاشته و کرامت انسانی را نقض می کند. تار و پود جوامع شکننده ما را تهدید کرده و به تنفر و جهل دامن می زند. تبعیض ممکن است دارای اشکال بسیاری باشد ولی شکل ظاهری آن همیشه تعصب است.
ارتقا حقوق بشر و مبارزه بر علیه تبعیض پایه و اساس فعالیت های یونسکو است.  این اهداف، ما را در راستای حذف تعصبات نژادی و کلیشه ای هدایت می کنند و محور فعالیت های  ما را در زمینه های حمایت از آموزش کیفی برای هر کودک و هر بزرگسال، بررسی سوالات اخلاقی برگرفته از توسعه های جهانی، مهار قدرت علم در جهت ایجاد منافع مشترک و دفاع از آزادی بیان و اطلاعات ، تبیین   می کند.
بعنوان سازمانی که عهده دار بزرگداشت سال بین المللی تقارب فرهنگ ها است،  یونسکو تنوع فرهنگی را به عنوان راهی برای ایجاد تحمل و تعامل و غلبه بر تبعیض، ارتقا می دهد. گفتگوی فرهنگ ها بهترین راه برای ایجاد  تفاهم و احترام بین انسانهاست. فرهنگ ها متفاوتند ولی هنگامی که صحبت از حقوق بشر و آزادی های اساسی است، جامعه انسانی به عنوان یک جامعه واحد ظاهر می گردد.
از حقوق بشر باید هر روز دفاع کرد. به مناسبت این روز، من به خانواده سازمان ملل می پیوندم تا از مدافعان حقوق بشر در سراسر دنیا قدردانی نمایم؛ که با شهامتشان از طرف همگی ما صحبت و عمل می کنند و خود را در معرض خطرات شخصی و جدی قرار می دهند. صدا و عمل آنها باید شنیده شود و از آنها بعنوان وارث حقوق بشر و آزادی های اساسی دفاع شود. یونسکو در کنار آنها برای مبارزه با تبعیض ایستاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha