تفاوتی که بین آمار تولید و عرضه گوشت قرمز در سطح بازار مشاهده شد و اختلاف فاحش قیمتی که بین یک کیلو گوشت قرمز با یک کیلو سوسیس و کالباس 40 تا 60 درصد گوشت قرمز که به دست مصرف کننده می‌رسید، سبب ایجاد حساسیت کارشناسان معاونت غذا و داروی وازرت بهداشت بر نحوه تولید سوسیس و کالباس شد.

 به گزارش سلامت نیوز، در یک بررسی ساده اگربخواهیم ارزان ترین گوشت که گوشت قرمزهندی وارداتی است و قیمت هرکیلوی آن تقریبا 5000 تا 45000 تومان است را در نظر بگیریم، قیمت یک کیلو سوسیس و کالباس 40 درصدگوشت قرمز تولید شده با این گوشت بدون احتساب دیگر هزینه های تولید نزدیک به 2000-1800 تومان است اما این در حالی است که هزینه یک کیلو فراورده‌ گوشتی با40 درصد گوشت قرمز که در بازار عرضه می‌شود بین 1600 تا 1200 تومان است و این مسئله چیزی جز استفاده از اسکلت وضایعات مرغ وگوشت در تولید سوسیس و کالباس های با این قیمت های نازل را اثبات نمی‌کند.

همچنین دستگاه‌های بادری که در ایران ساخته می‌شد به دلیل اینکه پیچ تنظیم سفت کردن خروجی ضایعات مرغ را در اختیار تولید کننده قرار داده به گونه‌ای که تولید کننده این پیچ را تا سر حد امکان فیلترینگ، تنگ‌تر می‌کند تا بهره‌برداری بالا رود، سبب باز شدن مسیر استفاده از ضایعات مرغ در تولید فراورده‌های گوشتی شد.
به دنبال تحقیقات گسترده میدانی که به مدت دو سال توسط کارشناسان معاونت غذا وداروی استان اصفهان انجام شد و جلسات متعددکارشناسی که از سال گذشته به منظوربررسی روند تولید سوسیس و کالباس در اداره کل نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی ،آرایشی وبهداشتی با حضور نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور و انجمن تولید کنندکان فرآورده های گوشتی کشور صورت گرفت منجر به تصویب ضابطه 29 بندی در وزارت بهداشت و درمان شد که طبق این ضابطه از 10 خرداد ماه سال جاری فقط کارخانجات صنایع غذایی، مجاز به استفاده از خمیر مرغ هستند که تمام شرایط بنده‌های ضابطه ابلاغی را احراز کنند.

یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود در خصوص تصویب ضابطه با عنوان دستورالعمل اعطای مجوز تولید با خمیر مرغ گفت: در این ضابطه هیچ گاه خمیر مرغ حذف نشد اما این در حالی بود که به علت سخت شدن شرایط تولید خمیر مرغ، نزدیک به 95 درصد از کارخانجات سوسیس و کالباس کشور شرایط احراز آن را ندارد. این منبع اعلام کرد: با توجه به تحقیقات انجام گرفته از سوی اداره کل استاندارد کشور که در اوایل سال 88 در زمینه فراورده‌های گوشتی انجام گرفت موجب ابلاغ اصلاحیه‌ای بر ضابطه‌ای مذکور شد که طبق آن، خمیرمرغ را در تولید سوسیس و کالباس از 15 شهریور ماه سال جاری به طور کامل حذف کرد.
بر اساس مصوبه اخیر اداره کل استاندارد کشور ، اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور در حالی دستور پلمپ دستگاه‌های بادر را از کارخانجات تحت پوشش خود را داد که معتقد است تضمینی وجود ندارد که از مواد اولیه مرغوب به منظور تولید خمیر مرغ استفاده کنند، اما این در حالی است که مسئولان سازمان‌های دامپزشکی کشور مشکل اصلی تولید فراورده‌های گوشتی نامرغوب را دستگاههای بادر و خمیر مرغ نمی‌دانند و مواد اولیه‌ای نامرغوب را سبب تولید فراوده‌های گوشتی بی کیفیت و ناسالم اعلام کردند و به همین جهت حاضر به جمع‌آوری و پلمپ دستگاه‌های بادر نشدند.
 این تضادی که در عملکرد دستگاه‌های مربوطه صورت گرفت سبب رشد کارگاه‌های زیرزمینی و غیر قانونی برای تولید خمیر مرغ شد. این منبع با اشاره به اینکه اطلاعی از مصرف خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس ندارم، خاطرنشان کرد: استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس برای تعداد زیادی از افراد منفعت داشته است که این مسئله باعث شده به راحتی زیر بار اجرایی کردن آن نروند.
این منبع موثق اضافه کرد: بر اساس مکاتبات صورت گرفته با سازمان دامپزشکی که تمام نامه‌های آن موجود است، تمام واحدهای تولید خمیر مرغ از این کار منع شده‌اند و از 15 خردادماه اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گزارش مردمی و از ارگان‌های دیگر که وجود خمیر مرغ را در سوسیس وکالباس را اثبات کند، وجود ندارد ، ادامه داد: در قانون روال قضایی خاصی برای کارخانجات و افرادی که در این راستا متخلف شناخته شدند، تعریف شده که بعد از چند مرتبه اخطار پلمپ و افراد خاطی روانه زندان می‌شوند.
وی ادامه داد: گزارشاتی که به دروغ مبنی بر استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس است صرفا به علت ایجاد جو و تشویش است و برای لغو ابلاغ دستورالعمل حذف خمیر مرغ است که به علت رقابت بالا بین واحدهای تولید کننده است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از خمیر مرغ عوارض درازمدت بر سلامتی افراد دارد و بیان داشت: ضایعات و قسمت‌های غیر قابل استفاده از مرغ که در دستگاه بادر تبدیل به خمیر می‌شود سبب رشد باکتری و تولد توکسین‌ها در درازمدت می‌شود که روی سلامتی اثرات نامطلوبی دارد.

مرغ صنعتی در کشتارگاه‌های اصفهان استخوان‌گیری می شود
 مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی اصفهان گفت: مرغ مادر وتخم‌گذاری با مرغ صنعتی در کشتارگاه‌ها استخوان‌گیری می‌شود و به عنوان شینسل مرغ به دست مردم می‌رسد.
سید رضا موسوی اظهار داشت: اگر یک فرد خاطی در یک مرکز غیر مجازی تخلفی انجام دهد نمی‌توان موارد موردی را با بردن به روی آنتن رسانه ها و تامین به کل مجموعه تمام صنعت سوسیس و کالباس را متخلف نامید.
وی بااشاره به اینکه دستگاه‌های بادر مشکلی ندارد و نباید به خاطر عدم مصرف خمیر مرغ در صنایع، تمام دستگاه‌ها جمع‌آوری شود، بیان داشت: اینکه طرحی برود مجلس ویک یاچند نماینده به آن رای مثبت بدهد و به تصویب برسد نباید بر این اساس ریشه فلان قضیه را خشکاند.
مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی رسالت تمام مسئولان کشوری است که باید به آن پرداخته شود و مباحث به شکل فرهنگ‌سازی حل شود.
 وی ادامه داد: گردن مرع نزدیک به 70 درصد گوشت دارد و به خاطر اینکه دستگاهی خاصی برای جدا کردن گوشت از استخوان وجود ندارد، برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد و این در حالی که می توان از این میزان گوشت خیلی خوب استفاده کرد.
موسوی افزود: گزارشاتی که طی چند ماه اخیر مبنی بر استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس در اصفهان است، غیر موثق و غیر استناد است. وی اضافه کرد : سازمان دامپزشکی بر فراورده‌های خام دامی نظارت دارند و این در حالی که بعد از فراوری گوشت، معاونت غذا و داروی اصفهان ناظر بر آن است.
وی بیان داشت: لوکس‌ترین گوشت‌هایی که در تهیه فست و فودها استفاده می شود، گوشت دام پیر است و به خاطر همین مصرف بالایی غذاهای آماده مورد تذکر قرار گرفته است.
مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی اصفهان گفت: با صنعت قرار نیست بجنگیم و مشکلی با دستگاه های بادر نداریم و صرفا با تهیه مواد اولیه با کیفیت می توان سوسیس و کالباس با کیفیت تولید کرد .

 هیچ واحد مجاز صنعتی در اصفهان از خمیر مرغ استفاده نمی‌کند
 رئیس نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: در حال حاضر هیچ واحد مجازی از صنایع غذایی و کارخانجات دراصفهان خمیر مرغ استفاده نمی‌کند.
محمد بدیعی اظهار داشت: اصفهان به عنوان نخستین استان مجری طرح حذف خمیر مرغ از کارخانه‌جات سوسیس و کالباس است و هم‌اکنون به طور کامل حذف شده است.
وی بیان داشت: خمیر مرغ که با تمام امحاء و احشاء مرغ درست می‌شود علاوه بر اینکه اثرات جبران‌ناپذیری برسلامتی مصرف کنندگان می‌گذاشت تقلب اقتصادی هم بود.
 رئیس نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان خاطرنشان کرد: در برخی از مواقع از خمیر مرغ به عنوان گوشت قرمز به فروش می‌رسید و قیمت هر کیلوگوشت قرمز معادل 8 تا 9 هزار تومان است و این در حالی که گوشت سفید بین 2 تا 3 هزار تومان است.
وی ادامه داد: معاونت غذا و داروی و سازمان دامپزشکی اصفهان، مرغ مستقیم به کارخانجات نمی‌رود و بعد از خارج کردن کامل امحاء و احشاء مرغ، به صورت قطعه‌بندی و تحت نظارت دامپزشکی وارد کارخانجات می‌شود.
بدیعی تصریح کرد: در گذشته کارخانجات مجهز به واحد قصابی بودند که کارقطعه بندی در این واحدها انجام می‌گرفت که بر اساس دستور العمل جدید، مرغ قطعه بندی شده با نظارت کامل دامپزشکی وارد کارخانجات شود.
وی افزود: در قالب یک طرح تحقیقاتی باید عوارض ناشی از خمیر مرغ بر سلامتی را استخراج کرد و حتی از نظر ضررهای اقتصادی آن به صورت علمی کار کرد.
بدیعی اضافه کرد : استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس غیر مجاز است و بر اساس بخش‌نامه‌ای که خرداد ماه سال جاری از سوی وزارت بهداشت آمد، هیج کارخانجاتی حق استفاده از خمیر مرغ را ندارد و تاکنون گزارشی مستند بر اینکه هم‌اکنون در حال استفاده است وجود ندارد.
 وی گفت: اختلاف نظری بین سازمان دامپزشکی ومعاونت غذا و داروی اصفهان مبنی بر حذف خمیر مرغ وجود ندارد و هر دو ارگان در راستای یکدیگر عمل می‌کنند.

اخبار مرتبط :
به نام سوسیس و کالباس ، چه می خوریم؟؟
خمیر ناسالم پیروز میدان سلامتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha