كلانشهر تهران، با بیش از 4 میلیون خودرو و 2 میلیون دستگاه موتورسیكلت، بیش از چهار برابر ظرفیت واقعی خود پذیرای خودروها شده است و سالانه نیز بیش از 400هزار دستگاه بر این میزان افزوده میشود. این درحالی است كه روند خروج خودرو‌های فرسوده به كندی صورت می‌گیرد و براساس مصوبه جدید دولت قرار است در سال جاری 700 هزار خودرو فرسوده اسقاط شود.

پایتخت 4 برابر ظرفیت خود موتورسیکلت و خودرو ‌دارد

سلامت نیوز: كلانشهر تهران، با بیش از 4 میلیون خودرو و 2 میلیون دستگاه موتورسیكلت، بیش از چهار برابر ظرفیت واقعی خود پذیرای خودروها شده است و سالانه نیز بیش از 400هزار دستگاه بر این میزان افزوده میشود. این درحالی است كه روند خروج خودرو‌های فرسوده به كندی صورت می‌گیرد و براساس مصوبه جدید دولت قرار است در سال جاری 700 هزار خودرو فرسوده اسقاط شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینكه امروزه تهران با 8 میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین كلانشهر پرجمعیت جهان است، گفت: تهران همچنین در رده سی‌و‌ششمین شهر آلوده جهان قرار دارد.
 
این استاد دانشگاه ترافیك را یكی دیگر از معضلات پیش‌روی تهران خواند و بیان كرد: كلانشهر 8 میلیونی تهران، با بیش از 4‌میلیون خودرو و 2  میلیون دستگاه موتورسیكلت، بیش از چهار برابر ظرفیت واقعی خود پذیرای خودروها شده است و سالانه نیز بیش از 400هزار دستگاه بر این میزان افزوده میشود.
 
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: این میزان خودرو، سالانه بیش از 5 میلیارد لیتر بنزین مصرف میكنند و در واقع كلانشهر تهران تقریباً یك پنجم كل بنزین مصرفی كشور را به خود اختصاص می‌دهد.  طباطبایی افزود: از طرفی دیگر، كمبود پاركینگ سبب شده است كه خیابانها، نقش پاركینگ را ایفا كرده و سرعت را بیش از پیش كند كنند و بر معضل ترافیك بیفزایند. بررسی‌ها نشان میدهند برای روانسازی ترافیك پایتخت به بودجه 20هزار میلیاردی نیاز است كه به هیچ وجه در توان مالی شهرداری تهران نیست و برای تأمین این بودجه بیش از 40 سال زمان نیاز است.
  
اسقاط ۷۰۰هزار خودروی فرسوده در سال ۹۶
معاون حمل و نقل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور نیز با اشاره به اینكه پارسال ۲۴۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد، گفت: با توجه به مصوبه جدید، امسال حدود ۷۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شود.
 
علیرضا احمدی درباره تفاوت مصوبه جدید هیئت دولت در خصوص نحوه اسقاط خودروهای فرسوده با مصوبه پیشین افزود: تفاوت اصلی در این است كه تمركز این مصوبه روی كاهش مصرف سوخت و كاهش آلودگی هواست، به این ترتیب كه سعی شده به ازای خودروهایی كه مصرف سوخت آنها كمتر است تعداد كمتری خودرو اسقاط شود و در ازای خودروهایی كه مصرف سوخت آنها بیشتر است و تأثیر بیشتری در افزایش آلودگی دارند خودروهای بیشتری اسقاط شوند.  وی با اشاره به اینكه در ازای خودروهای وارداتی در سال گذشته 240 هزار خودرو را اسقاط كردیم، ادامه داد: اگر مصوبه جدید اجرایی شود این تعداد به حدود 400 هزار خودرو در سال می‌رسد.  احمدی گفت: در خودروهای داخلی هم برای تشویق خودروسازان داخلی بر اساس میزان مصرف سوخت از هشت و نیم لیتر به بالا از ابتدای ابلاغ این مصوبه و از هشت لیتر به بالا از ابتدای سال آینده امیدواریم بتوانیم به ازای هرخودرو یك خودرو اسقاط كنیم.  وی افزود: برای كاهش آلودگی هوا و بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی برنامه‌ریزی داریم اما برنامه‌ریزی ما وابسته به خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی است.
 
احمدی با بیان اینكه در سال حدود 160 هزار خودروی متفرقه اسقاط می‌شوند، افزود: بنابراین امسال در مجموع 700 هزار گواهی اسقاط خودرو انجام می‌شود یعنی تعداد خودروهای اسقاطی حدود سه برابر افزایش می‌یابد.  وی افزود: پارسال 240 هزار خودرو فرسوده به ازای خودروهای وارداتی از رده خارج شد.  احمدی با اشاره به اینكه اكنون حدود یك میلیون و 250 هزار خودروی فرسوده داریم كه باید اسقاط شوند، گفت: هر سال این رقم افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha