رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی و عمرانی شورای شهر همدان پیاده‌راه بوعلی را به عنوان نخستین تجربه پیاده‌راه موفق در کشور معرفی کرد و گفت: هدف از اجرای پروژه پیاده‌راه، توسعه گردشگری و رفاه عمومی شهروندان بوده است.

همدان از افسرده‌ترین شهرهای کشور

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی و عمرانی شورای شهر همدان پیاده‌راه بوعلی را به عنوان نخستین تجربه پیاده‌راه موفق در کشور معرفی کرد و گفت: هدف از اجرای پروژه پیاده‌راه، توسعه گردشگری و رفاه عمومی شهروندان بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، حمیدرضا طبی‌مسرور دوشنبه 23 مرداد در کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان که به منظور بررسی مباحث اجتماعی و پیوست‌های فرهنگی اجرای پروژه پیاده‌راه میدان امام(ره) و خیابان اکباتان برگزار شد، اظهار کرد: این پروژه از سال 82 به تصویب رسیده و براساس طرح تفصیلی شهر همدان مصوب شده بود که علت تأخیر اجرای آن تا کنون به سبب عدم توجه به مقوله فرهنگی و گردشگری این پروژه و عدم تخصیص بودجه‌های مورد نیاز آن در برنامه‌های توسعه‌ای بوده که در سال 95 بودجه آن مصوب و در سال 96 به اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای پروژه پیاده‌راه، توسعه گردشگری و رفاه عمومی شهروندان بوده است، افزود: جلسه حاضر به منظور تقویت مدت نحوه اجرا و کاهش زمان اجرای این پروژه برگزار شده که کم و کاستی‌های موجود شناسایی و رفع شود.

طبی‌مسرور پیاده‌راه بوعلی را به عنوان نخستین تجربه پیاده‌راه موفق در کشور معرفی کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم آسیب‌ها و معضلات اجرای چنین پروژه‌هایی را به حداقل برسانیم باید با هم‌افزایی شورا و شهرداری و مدیریت شهری زیرساخت‌های لازم برای اجرای این پروژه و ارتقای حوزه‌های گردشگری شهر همدان ایجاد کنیم تا در سطح جهانی مطرح باشد.

وی پروژه پیاده‌راه را دارای ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی و خدمات شهری و زیرساختی معرفی کرد و یادآور شد: رضایتمندی که این پروژه به دنبال خواهد داشت میزان موفقیت پروژه را مشخص خواهد کرد.

حسین قره‌باغی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی اجرای این پروژه را می‌توان به حداقل رساند، گفت: باراندازها و بنکداری‌های واقع در خیابان اکباتان باید بهتر از پروژه خیابان بوعلی انجام شود.

ابراهیم مولوی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز اظهار کرد: در تمام شهرهایی که چنین پروژه‌هایی اجرا شده است، ترکیبی از مجموعه های مدیریت شهری به ارتقای کیفیت و بهبود شرایط و فضاهای شهری کمک کرده‌اند و همچنان که پیاده‌راه بوعلی فضای شهر را زنده کرده، میدان امام(ره) و خیابان اکباتان نیز چنین کارکرد اجتماعی را در پی‌خواهد داشت.

علی رحیمی‌فر، از دیگر اعضای شورای چهارم نیز خیابان اکباتان را با توجه به وجود مسجدجامع و بازار به عنوان هسته اولیه تشکیل شهر معرفی کرد و گفت: این خیابان قدمت تاریخی دارد و یکی از شاخصه‌های پایداری محیط زیست نیز پایداری شهرها است.

وی پروژه پیاده‌راه را براساس تصویب اسناد بالادستی عنوان کرد و افزود: تا کنون زیرساخت‌های اجرای این پروژه آماده نشده بود در صورتی‌که اجرای پروژه پیاده‌راه میدان امام و اکباتان نیز در سال 95 تصویب نشده و کلنگ‌زنی دقیقه نودی نیست بلکه از جمله پروژه‌هایی است که در سال 82 به تصویب رسیده و تا کنون اجرایی نشده بود.

رحیمی‌فر، پیاده‌راه بوعلی را فاخرترین پروژه اجرایی در دوره شورای چهارم اعلام کرد و یادآور شد: امیدوارم شورای پنجم نیز از ادامه انجام این پروژه حمایت کند.

محمدعلی پرزاد، عضو دیگر شورای شهر همدان نیز چهار نگاه و کاربرد برای پیاده‌راه مطرح کرد و گفت: مباحث فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی صرف در پروژه‌های پیاده‌راه بیش از سایر پروژه‌ها از دیدگاه مردم بسیار دارای اهمیت است.

وی پیشرفت عمرانی و سرعت اجرای پروژه پیاده‌راه بوعلی را خوب ارزیابی کرد و افزود: کارکرد اجتماعی و فرهنگی این پروژه بسیار کم مورد توجه قرار گرفته و این موضوع به عنوان خام‌فروشی مطرح است.

وی وجود نارضایتی در خیابان اکباتان را بیشتر از خیابان بوعلی دانست و خاطرنشان کرد: نباید به خاطر گردشگرانی که دو ماه از سال به این شهر می‌آیند، زمینه نارضایتی شهروندان خودمان را ایجاد کنیم.

رضا غلامی‌خجسته، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان نیز از شهرداران، معاونان و اعضای شورای شهر دور سوم و چهار تشکر کرد و با اشاره به ساخت 25 فرهنگسرا گفت: تعدادی از پروژه‌ها نیمه‌کاره است و تعدادی نیز آماده اجرا که امیدواریم با حمایت شورای پنجم انجام شود.

وی وجود پیوست فرهنگی برای اجرای پروژه‌ها را به عنوان کاری تخصصی معرفی و اظهار کرد: همچنان که برای پروژه‌های عمرانی نیاز به پیمانکار داریم، اجرای پروژه‌های فرهنگی را نیز باید به پیمانکاران بسپاریم.

علی‌اکبر نظری، دیگر عضو شورای چهارم نیز خاطرنشان کرد: اگر شهرداران خوب کار کنند 90 درصد نارضایتی‌های مردم مرتفع می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت شهر را با دیگران قسمت نکنید، افزود: نقش شورا به عنوان نماد مردم‌سالاری مطرح بوده و از بین بردن تنش‌ها به عنوان وظیفه اصلی موردنظر است.

نظری از مدیران شهری و مجریان پروژه پیاده‌راه امام و اکباتان خواست قدمت تاریخی میدان امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار دهند و تصریح کرد: این میدان به عنوان محور تعاملات دینی در شهر همدان مورد توجه است و وجود کلیسا، آرامگاه استر و مردخای و مسجد جامع را به عنوان تعاملات دینی باید به گردشگران نمایش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه با توسعه صنعت گردشگری می‌خواهیم زمان ماندگاری گردشگران در شهر را افزایش دهیم، عنوان کرد: کلنگ‌زنی‌های اخیر یک‌شبه اتفاق نیفتاده و با تأخیر 15 ساله در حال اجرا است.

امیر فتحیان‌نسب، شهردار منطقه یک همدان نیز زمان اجرای پروژه پیاده‌راه میدان امام و اکباتان را اعلام کرد و گفت: این پروژه توسط دو پیمانکار یکی برای میدان امام و دیگری اکباتان انجام می‌شود و مدت زمان تعیین شده برای آن 5 تا 6 ماه است.

وی هزینه به‌روزرسانی تأسیسات فیبر نوری و لوله‌های چدنی سازمان‌های خدمات‌رسان را اعلام کرد و افزود: هزینه به‌روزرسانی تأسیسات برابر هزینه اجرای پیاده‌راه است و 4 میلیارد تومان برآورد شده که توسط شرکت‌های خدمات‌رسان تأمین می‌شود.

وی پیوست اقتصادی موفقیت پروژه پیاده‌راه برای شهرداری را افزایش 2 ساعت به حضور بیشتر مردم در پیاده‌راه و افزایش کسب و کار و دادوستد در فضاهای عمومی شهر عنوان کرد و گفت: در پیاده‌راه بوعلی با 600 متر طول دو سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد و مراکز خرید نیز مجهز به سرویس هستند و همین تعداد کافی است.

فتحیان‌نسب همدان را به عنوان یکی از افسرده‌ترین شهرهای ایران معرفی کرد و گفت: همدان کمترین رشد جمعیتی را دارد و به خاطر اینکه نشاط را در این شهر ترویج نداده‌ایم به افسرده‌ترین شهرها تبدیل شده و عدم وجود تفریح و نشاط در شهر و عدم اجرای پروژه‌هایی ماننده پیاده‌راه شدن بلوار ارم که کارکردی تفریحی و زیست‌محیطی دارد، می‌تواند به افزایش نشاط در این شهر کمک کند.

رضا ابرارخرم، شهردار منطقه دو همدان نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: پروژه پیاده‌راه میدان امام و اکباتان آغاز شده و حدود 100 متر از میدان امام به سمت اکباتان گودبرداری شده و زیرساخت‌های این منطقه در حال تعویض و به‌رروزرسانی شدن است.

وی شهرداری منطقه دو را به عنوان مجری تصمیمات مصوب سال گذشته معرفی کرد و گفت: با اجرای این پروژه افزایش روحیه و شادابی را در شهر خواهیم داشت و با افزایش فضاهای عمومی و زیست‌محیطی شهروندان آرامش و دلخوشی را احساس خواهند کرد.

ابرارخرم با اشاره به دو پیمانکار مشغول اجرای این پروژه افزود: دو پیمانکار با شرایط مالی و پرداختی و مدت زمان اجرای پروژه یکسان در حال اجرای این پروژه هستند که 25 درصد هزینه‌های خود را به صورت حواله از مناطق دریافت می‌کنند.

مجید درویشی، معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز در سخنانی اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌هایی داریم که با احیای آثار تاریخی توریست‌ها را بیشتر در شهر نگهداریم و پروژه میدان امام و اکباتان به عنوان فاز دوم پیاده‌راه پروژه ارزشمندی است.

وی درباره ساماندهی دستفروشان و کاشت گیاهان در پیاده‌راه گفت: دستفروشان به عنوان مبحث امنیتی مورد توجه قرار گرفته‌ و هم‌اکنون شناسایی شده‌اند و با صدور کارت عکس‌دار به فعالیت پرداخته و عده‌ای به ارائه صنایع دستی می‌پردازند و تعدادی نیز از این مقوله حذف خواهند شد.

مجید یوسفی‌نوید، معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان نیز در سخنانی گفت: پروژه پیاده‌راه مردم را در اجرای پروژه‌های شهری تشویق به اظهارنظر کرده و مردم بیشتر از پروژه‌های تقاطع‌های غیرهمسطح در مورد پروژه پیاده‌راه صحبت و اظهارنظر می‌کنند.

وی درباره المان وسط میدان امام نیز عنوان کرد: در مورد نحوه اجرای آبنما هنوز به تجمیع نظرات نرسیده‌ایم اما درباره کلیت آبنما به عنوان نماد پاکی اتفاق‌نظر داریم که با مدیریتی واحد با یک پیمانکار در حال اجراست.

یوسفی‌نوید با اشاره به حجم بازار و مبادلات و نقل و انتقال‌های بنکداران خاطرنشان کرد: انتقال بنکداران به منطقه نزدیک فرودگاه باید انجام شود و مبلمان شهری نیز به همکاری هنرمندان شهر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مرکز پژوهش شهرداری در راستای افزایش توسعه اجتماعی اقتصادی بازار گام برمی‌داریم و کمبود سرویس بهداشتی و نمازخانه در این نواحی شهری را جبران خواهیم کرد.

وحید علی‌ضمیر، مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضاهای سبز شهر همدان نیز اظهار کرد: چارچوب‌هایی برای طراحی مبلمان شهری درنظر گرفته‌ایم و در قالب اجرای جشنواره‌ای با عنوان دایره خلاق هنرمندان کشور را به طراحی مبلمان شهری فراخوانده‌ایم.

وی ادامه داد: جداره کاذب بانک ملی نیز همزمان با کف‌سازی پروژه پیاده‌راه میدان امام اجرا می‌شود.

عزیز یوسفی، مدیر کنترل نظارت پروژه‌های عمرانی شهرداری همدان نیز در سخنانی گفت: 4 میلیارد و 600 میلیون تومان برای اجرای این پروژه درنظر گرفته شده که از 16 مردادماه کلنگ‌زنی شده و عملیات حصارکشی و خاکبرداری آن صورت گرفته و مصالح قابل استفاده نیز به انبار منتقل شده است.

وی افزود: مدت قرارداد میدان امام 5 ماه است و دغدغه ما تأمین اعتبار و منابع مالی و عمل له تعهدات املاک شهرداری است.

وی مساحت میدان امام را 21 هزار مترمربع اعلام کرد و ادامه داد: براساس زمان اجرای 180 روزه‌ای این پروژه روزانه 117 مترمربع باید کار انجام شود این در حالیست که تمام موارد انجام کار مهیا باشد.

یوسفی انجام کار براساس ساعت را انجام 12 مترمربع از فضای میدان امام در هر ساعت عنوان کرد و یادآور شد: اجرای پروژه خیابان اکباتان نیز با 19 هزار مترمربع مساحت و 643 متر طول و 30 متر عرض معبر 4 میلیارد و 900 میلیون تومان برآورد شده که اگر همه موارد مورد نیاز انجام کار مهیا باشد، هر روز 106 مترمربع کار انجام می‌شود.

وی کل اعتبار برآورد شده پروژه میدان امام و اکباتان را با احتساب هزینه‌های پیش‌بینی نشده 12 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هزینه طراحی و ساخت مبلمان شهری نیز به این مبلغ افزوده خواهد شد که ملاک اجرای آن طرح تفضیلی است.

وی اجرای پروژه پیاده‌راه را موجب کاهش 19 هزار متر مربع از معابر اصلی و دسترسی شهر برشمرد و گفت: کاهش این میزان معابر شهری باید با مسیرهای دسترسی جایگزین تأمین شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha