خانواده پریا میلی برای انجام مصاحبه نداشتند برای همین به بهانه رکوردشکنی اوسراغ رکورددار پیشین رفتیم که سال پیش در 6 روزگی برایش کارت اهدای عضو صادر شد.

ایستاده میان دو اهداکننده

سلامت نیوز:رکورد سنی ثبت‌نام برای اهدای عضو شکست، حالا پریا خزاعی اهل بیرجند، متولد هجدهمین روز مرداد 96 رکورددار است، دختری که یک روز بعد از تولدش به خواست پدر و مادر، اهداکننده عضو شد.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: خانواده پریا میلی برای انجام مصاحبه نداشتند برای همین به بهانه رکوردشکنی اوسراغ رکورددار پیشین رفتیم که سال پیش در 6 روزگی برایش کارت اهدای عضو صادر شد.رکورد کوچک‌ترین دارنده کارت اهدای عضو قبل از پریا در دست زینب واعظی زاده بود دخترکی با اصلیت کرمانی. دیروز که با پدر زینب تماس گرفتیم صدای آغون گفتن‌هایش از پشت تلفن شنیده می‌شد، دختری که نمی‌دانست رکورددار است و نمی‌داند که حالا کوچولویی از بیرجند رکورد را از دست او درآورده است.محمد واعظی‌زاده، پدر 33 ساله زینب یک نظامی است و مثل همه نظامی‌ها محافظه‌کار و محتاط.

او نخواست عکسش منتشرشود، اما حتی بدون عکس هم او خودش سوژه است، مردی که همسر و دخترش کارت اهدای عضو دارند ولی خودش با اینکه موافق اهدای عضو است ولی کارت اهدا ندارد.حال زینب خوب است؟بله خدا را شکر، خوب خوب.پس چرا گریه و بی‌تابی می‌کند؟دارد بهانه می‌گیرد، مثل همه بچه‌ها خنده و گریه را با هم دارد.وقتی به دنیا آمد چه حسی داشتید؟مثل همه پدرها خوشحال بودم.پس چطور راضی شدید که برایش کارت اهدای عضو بگیرید؟علاقه ما به اومنافاتی با این کار ندارد. راستش من اصلاً از ماجرا خبر نداشتم چون مادر و خاله زینب دنبال این کار بودند و من فقط برایش شناسنامه وکارت ملی گرفتم.یعنی مخالفتی نداشتید؟نه چون اهدای عضو اساساً کار خوبی است و من هیچ مشکلی با آن ندارم.

به نظرم اگر زینب بتواند بعد از مرگش هم آدم مفیدی باشد خیلی خوب است.خبردارید که روزنوزدهم مرداد با صدورکارت اهدای عضو برای یک نوزاد یک روزه، رکورد زینب شکست؟نه نمی‌دانستم.شما چرا گذاشتید عضویت زینب تا روزششم تولدش طول بکشد؟زینب روز پنج‌شنبه به‌دنیا آمد و جمعه هم که ادارات تعطیل بود. شنبه هم که به ثبت احوال رفتم مشکلی پیش آمد و صدور شناسنامه کمی با تاخیر شد.الان که به صورت زینب نگاه می‌کنید و با من درباره مرگ او حرف می‌زنید چه حسی دارید؟مرگ برای ما نظامی‌ها حل شده است.ولی شما قبل از نظامی بودن یک پدر هستید؟

تا به حال از این زاویه به موضوع نگاه نکرده‌ام ولی به هرحال مرگ مال همه است و گریزی از آن نیست.حتی برای زینب؟شاید لحظه‌ای که مرگ اتفاق می‌افتد خیلی ناراحت باشم، خدا کند نه برای ما که برای هیچ‌کس این شرایط پیش نیاید. خدا کند که دختر ماهم صدساله شود.الان که درباره اهدای عضوصحبت می‌کنیم درواقع درحال صحبت درباره مرگ مغزی هستیم، یک مرگ خاص که دل کندن ازیک عزیز را سخت می‌کند. با واژه مرگ مغزی مشکلی ندارید؟نه، به هرحال آن هم شکلی از مردن است. البته می‌دانم در آن لحظه که قرار است دستگاه‌ها از فرد مرگ مغزی شده جدا شود، ازکسی که هنوز نفس می‌کشد بسیارسخت است ولی چه می‌شود کرد که این هم بخشی از زندگی است. اصلاً بیایید درموردش حرف نزنیم.به نظرشما وقتی زینب بزرگ شود و به سن تصمیم گیری برسد دوست دارد یک اهداکننده عضو باشد؟واقعاً نمی‌دانم، شاید دوست داشته باشد یا شاید بگوید که چرا چنین کاری کردید.اگر واکنشش منفی باشد چه کار می‌کنید؟سعی می‌کنیم برایش توضیح دهیم و توجیه‌اش کنیم چون منطق خوابیده پشت این تصمیم، خوب وقوی است.

ولی ممکن است نظر او شبیه ما نباشد یا مثلا تحت تاثیر دوستانش تصمیم بگیرد که احتمالاً آن موقع کاری از ما ساخته نیست.البته چون مادرزینب هم کارت اهدای عضو را دارد واکنش منفی زینب کمی بعید است.بله، این هم نکته مهمی است.حالا شما چرا کارت اهدای عضونگرفته‌اید؟  گفتید که نه با مرگ و نه با اهدا مشکلی ندارید.هیچ‌وقت فرصتش را نداشتم، کارهای اهدای عضو زینب را هم من انجام ندادم.ولی این کار که وقت زیادی نمی‌خواهد، حتی ثبت‌نام ازطریق بات تلگرام هم کار را بسیارساده کرده است.شاید به نظرم این کار خیلی واجب نبوده. اینکه همسر و دخترم هم کارت اهدا دارند را قبل از این گفت‌وگو فراموش کرده بودم.فکر نمی‌کنید الان وقت خوبی برای ثبت‌نام باشد؟درباره‌اش فکر می‌کنم، البته بگویم که حرف شما صحیح است و کاملاً قبول دارم.درخانواده شما کسی اهداکننده عضوهست؟تاجایی که خبردارم نه. البته کسانی که این کارت را دارند معمولاً دوست ندارند درباره‌اش حرف بزنند.

اما ممکن است اهدای عضو درگپ‌وگفت‌های خانوادگی مطرح شود.به نظرم آنقدرموضوع برای حرف زدن هست که نوبت به این موضوع نمی‌رسد.اگر روزی شما یا یکی از این افراد به عضو پیوندی احتیاج داشته باشید چطور؟باورکنید تا‌به‌حال به این موضوع فکر نکرده‌ام. البته پسردایی‌ام عضو پیوندی گرفته و با حال‌وهوای خانواده‌هایی که به اهدای عضو نیاز دارند، آشنا هستم.درخانواده همسرتان به‌جز خودش و خواهرش کسی اهداکننده هست؟بله در خانواده همسرش زیاد است. پیشقدم این کار هم خاله زینب بود که خیلی‌ها را تشویق کرد. شاید یک دلیلش این باشد که آنها در تهران زندگی می‌کنند.مگرمردم کرمان نظری خلاف مردم تهران دارند؟نه منظورم این نیست. تاجایی که من خبر دارم کسی درکرمان نیست که با اهدای عضو مخالف باشد ولی معتقدم باید تبلیغات در این زمینه بیشتر شود و به‌جای ساخت یک برنامه تلویزیونی که یک بار دیده می‌شود مدام مساله اهدای عضو و اهمیت آن به مردم یادآوری شود مثل فرهنگسازی درباره بستن کمربند ایمنی که حالا مردم حسابی از آنتبعیت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha