سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 221209

سرنوشت زباله‌های عظیم شهر چیست؟ شهروندان تهرانی تنها زمانی متوجه این مساله كه مشکلی اساسی است می‌شوند که قصد سفر برون‌شهری، عزیمت به فرودگاه یا عبور از اتوبان تهران- قم را داشته باشند.

دستبرد به فضا‌های طبیعی تهران

سلامت نیوز-*ناهید خداکرمی: شورای شهر در حوزه سلامت و محیط‌‌زیست تهران کمیته‌ای تحت عنوان «بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری» دارد. ظرف مدت دو ماه پس از معرفی منتخبان شورای پنجم کمیسیون‌های موقت تشکیل شدند و یکی از این کمیسیون‌ها نیز کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان، این کمیسیون در طی این زمان به شناخت و شناسایی چالش‌های موجود در زمینه سلامت و محیط‌زیست پرداخته است. مسائلی مانند آلودگی‌هوا، ترافیک و چهره نامانوس معماری شهری بخشی از چالش‌های مشهود محیط‌زیستی هستند که شهروندان آنها را به راحتی می‌بینند، اما مسائلی مانند وضعیت پسماند و دفع‌زباله از مسائل مهم‌ شهری است که شاید شهروندان کمتر به آن توجه داشته باشند.

سرنوشت زباله‌های عظیم شهر چیست؟ شهروندان تهرانی تنها زمانی متوجه این مساله كه مشکلی اساسی است می‌شوند که قصد سفر برون‌شهری، عزیمت به فرودگاه یا عبور از اتوبان تهران- قم را داشته باشند. در این صورت قطعا بوی مشمئز‌كننده در منطقه کهریزک را احساس می‌کنند. این بوی تعفن به دلیل دفن زباله‌های‌شهری در این منطقه است. فاجعه بارتر آن است که شیرابه‌های پسماند دفن‌شده به زمین‌های‌ کشاورزی سرازیر شده و آب‌های‌زیرزمینی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به‌گونه‌ای که میزان نیترات و مواد آلاینده و مضر را در سبزیجات و محصولات کشاورزی به حد زیادی افزایش می‌دهد.

شورا، نیازمند مشارکت‌های وسیع مردمی

امیدواریم به محض شروع به کار شورای‌پنجم بتوانیم معضلات و مسائل زیست‌محیطی را با کمک مردم به مسیری هدایت کنیم که بعد از چهار سال بخشی از آنها حل شده باشند. هنگامی که تفکیک ‌زباله از محل تولید زباله صورت نمی‌گیرد و همچنین زباله‌ها را در جنوب‌تهران دفن می‌کنند مشکلات زیست‌محیطی فراوانی ایجاد می‌شود. مشارکت مردم در ارتقای شرایط زندگی مطلوب و سالم تاثیرگذار است. اگر خانواده‌ها از درون خانه‌ها زباله‌ها را تفکیک کنند و شهرداری نیز به نحو ‌احسن برنامه‌های خود را برای تفکیک‌زباله اجرا کند بخشی از مشکلات در این حوزه کاهش پیدا می‌کند. در حوزه آلودگی‌هوا و ترافیک هم کمک مردم تاثیرگذار است. اگر آنها جز در موارد ضروری از خودروهای‌شخصی استفاده نکنند و برای سرگرمی، دور زدن و قصد گردش با خودرو به خیابان‌ها نیایند حجم سفرهای درون‌شهری کاهش پیدا می‌کند. فرهنگ استفاده از معابر پیاده و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه مترو یك ضرورت است و رعایت این موارد می تواند به کنترل ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.

شهرداری، دولت و دیگر نهاد‌ها با گسترش خدمات دولت الکترونیک و ارائه خدمات مورد نیاز مردم در كمترین زمان ممكن نقش‌موثری در روان‌سازی ترافیك دارند. یکی از مواردی که به شهروندان در زمینه‌ اقدامات کاری و اداری کمک می‌کند ایجاد شهر هوشمند است. اگر مردم بتوانند بسیاری از اموراتشان را در منزل و پشت رایانه انجام دهند مسلما تعداد سفرهای درون‌شهری کاهش می‌یابد و همچنین میزان رضایت از سفرهای درون‌شهری افراد افزایش خواهد داشت. از مباحث دیگر تخریب‌کننده محیط‌زیست تخریب باغات شهر است.

در حال حاضر بافت‌طبیعی کوهستان‌های اطراف تهران دستخوش تغییر شده و در مناطقی که تنوره ورود اکسیژن به شهر است برج-‌ باغ، برج و ساختمان‌های عجیب‌ و‌غریب ساخته می‌شود. این ساخت‌و‌سازها باید متوقف شوند. این برج‌ها در واقع ورودی اکسیژن به شهر را می‌بندند. مساله ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه و فروش فضای شهر مساله‌ای مهم است. نسل آینده، ما را نخواهد بخشید که برای تامین مخارج امروز شهرمان، محیط‌زیست نسل‌آینده را تخریب می‌کنیم و به زمین، هوا و آب خسارت می‌زنیم. بیشتر فضاهای سبز طبیعی شهر مورد دستبرد قرار گرفته است. امیدواریم مدیریت‌نوین شهری و توانایی شهردار ‌آینده تهران، سبب اصلاح امور شهر شود تا این شهر برای تنفس، زندگی و ایاب و ذهاب به شهری روان و با آرامش تبدیل شود.

مبارزه با زمین خواری

یکی از چالش‌های بزرگ شهر تهران دست اندازی به مناطق خوش آب و هوا و زیبای آن است. در شورای شهر همتی عمومی برای جلوگیری از دست‌اندازی بیشتر به مناطق‌کوهستانی و فضای سبز و مراتع وجود دارد تا بتوانیم در گام بعدی آنها را بازسازی کرده و به چرخه فضای‌سبز و کوه‌های شهر برگردانیم. قطعا اگر ساخت‌و‌سازها را در مناطق دارای بافت فرسوده انجام دهیم و مناطق مسکونی مرکزی تهران را نوسازی و بافت فرسوده این مناطق را ترمیم کنیم، جنگل‌های تهران و مناطق کوهستانی محافظت می‌شود. چالش‌های محیط‌زیستی در شهر تهران بسیار زیاد است و شورای شهر باید اقدامات بسیاری را در تمام زمینه‌های محیط‌زیستی در راستای حفظ جنگل‌های اطراف تهران انجام دهد. امیدواریم با کمک مردم چالش‌های محیط‌زیستی حل شوند. شهروندان تهرانی همان‌گونه که اعضای شورا را انتخاب کردند، اکنون نیز برای حل مشکلات زیست‌محیطی شهر با شورای‌شهر همکاری کنند. ما مسئول حفظ محیط‌زیست شهر هستیم تا انشاء‌ا... محیط‌زیست سالمی را برای خود و فرزندانمان مهیا کنیم.

ارزیابی مشکلات محیط‌زیستی

منتخبان شورا مدت باقیمانده تا آغاز به کار شورای پنجم را غنیمت شمرده و به ارزیابی مشکلات متعدد زیست‌محیطی و شناسایی چالش‌های مهم پرداختند. مساله رانش زمین به وضعیت ناهمگون و ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه در ارتفاعات برمی‌گردد. انشاءا... منطبق با آنچه به عنوان چالش‌ شهر در این حوزه شناخته می‌شود متخصصان و کارشناسان امر به شورای شهر کمک می‌کنند تا بتوانیم برنامه‌هایی برای پیشگیری از رانش زمین داشته باشیم. هر کمیسیون در حوزه کار خود قطعا برنامه‌های خوبی دارد و همکاری کمیسیون‌ها با یکدیگر نیز می‌تواند برنامه‌ها را به صورت یکپارچه برای حل معضلات زیست‌محیطی شهر پیش ببرد. برنامه‌های هر کمیسیون به صورت کوتاه‌مدت، میان و بلندمدت ارائه می‌شود. نگاه ما به امروز باید شامل نگاه به فردای شهر نیز باشد.

نمی‌توان تخریب چندین‌ساله شهر تهران را که به مرور زمان و به دلیل برخی تصمیمات غیرکارشناسانه به وجود آمده است در ظرف یک یا چهار سال حل و فصل کرد. در صورت اجرای برنامه‌های کارشناسانه در حوزه محیط‌زیست حداقل می‌توان از تخریب بیشتر شهر جلوگیری کرد و برای آنچه تحت عنوان چالش‌های محیط‌زیستی از آن یاد می‌شود و به صورت مشکل خود را نشان می‌دهد راه حل‌های کوتاه و بلندمدت ارائه دهیم. در هر زمان و مقاطع‌مختلف می‌توان اهداف زیست‌محیطی دست‌یافتنی را در اولویت قرار داد و اهدافی را که می‌توان با گذشت زمان به آن رسید نیز در برنامه‌های بلندمدت پیش‌بینی و اجرا کنیم.

* منتخب مردم تهران برای شورای پنجم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha