مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت از کاهش ۸۵ درصدی اعمال جراحی پیشگیری از بارداری در کشور خبر داد.

کاهش ۸۵ درصدی اعمال جراحی پیشگیری از بارداری

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت از کاهش ۸۵ درصدی اعمال جراحی پیشگیری از بارداری در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر محمد اسماعیل مطلق، با بیان این مطلب و اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری برای بازنگری جدی و علمی در سیاست‌های جمعیتی، گفت: خوشبختانه توانستیم رویکردها و اقدامات جدید و موثری را در راستای سیاست‌های کلان نظام انجام دهیم.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، میزان باروری کلی باید حداقل ۲.۱ فرزند (سطح جانشینی) باشد و بر اساس سرشماری سال ۹۰، این شاخص به ۱.۸ رسیده، اما جمعیت شناسان اعتقاد دارند که میزان باروری کلی در پنج سال گذشته، از روند افزایشی برخوردار بوده است.

مطلق افزود: تعدادی از بندهای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به صورت مستقیم به وزارت بهداشت مربوط است و برای اجرایی کردن این سیاست‌ها، اقدامات گسترده‌ای انجام شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج در سال‌های اخیر، افزایش فاصله بین ازدواج و تولد فرزند اول و فرزندان بعدی، روند رو به افزایش طلاق، ناباروری، تمایل به تک فرزندی و آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و ... به عنوان عوامل موثر بر نرخ باروری کلی در کشور یاد کرد.

وی یادآور شد: بیش از ۱۳ میلیون نفر از دختران و پسران در کشور در آستانه ازدواج قرار دارند و ازدواج و تشکیل خانواده در جامعه ایرانی از نظر سنتی، دینی و ملی یک ارزش شناخته می‌شود. از سوی دیگر نیز جوانان در آستانه ازدواج در کشور تمایل به داشتن ۲ تا ۳ فرزند دارند و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و بهره مندی آنان از این خدمات و البته حفاظت مالی آنها در طرح تحول سلامت نیز فراهم شده است.

مطلق در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به منظور توانمندسازی مدیران و کارکنان بخش بهداشت تا کنون ۱۶ همایش در ۱۰ قطب کشور برای توجیه مدیران و کارشناسان سلامت خانواده کشور و آموزش بهورزی برای گسترش فرهنگ سازی ارتقای نرخ باروری کلی و تعمیم آموزش ها تا محیطی ترین سطوح و همچنین ۶۱ سینار و کارگاه آموزشی در دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور برگزار شده است.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: فرهنگ سازی سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت و توجیه بیش از ۱۲ هزار نفر از مدیران استانی و شهرستانی دانشگاه های علوم پزشکی و سایر دستگاه های استانی در راستای سیاست های جمعیتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان داد که میانگین فاصله تولد اولین فرزند و شروع زندگی مشترک به ۳.۵ سال و میانگین فاصله زمانی بین فرزند اول و دوم به بیش از ۵.۱ سال افزایش یافته بود، گفت: تلاش هایی در جهت متناسب سازی متوسط فاصله زمانی تولد بین فرزندان انجام شد؛ چراکه این امر ضمن ایجاد مخاطراتی در سلامت کودک که ناشی از افزایش سن مادر است، بر سلامت جسمی و روانی خانواده نیز اثر می‌گذارد.

مطلق خاطرنشان کرد: کمیته نظارت بر اعمال جراحی پیشگیری از بارداری تشکیل شد و فقط با تایید این کمیته و چندین پزشک معتمد، برای افرادی که مبتلا به بیماری هایی باشند که با سلامت مادر و کودک مغایرت داشته باشد، این اعمال جراحی انجام خواهد شد و با تشکیل این کمیته در کشور شاهد کاهش حدود ۸۵ درصدی تعداد موارد این اعمال جراحی بودیم.

وی بیان داشت: در طرح تحول سلامت برای افزایش فرزندآوری و کاهش هزینه های افرادی که متقاضی اعمال جراحی بازگشت باروری باشند، این اعمال جراحی تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

بنابر اعلام وب‌دا، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: در راستای ابلاغ آموزش های فرزندآوری مبتنی بر سلامت خانواده در برنامه های آموزشی، اقداماتی همچون برگزاری نمایشگاه های پویایی بالندگی و جوانی جمعیت در سطح شهرستان های کشور و فیلم های کوتاهی برای فرهنگ سازی ارتقای نرخ باروری کلی تهیه و در رسانه ملی پخش شد.

مطلق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود حدود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور، گفت: این زوجین به دلیل مشکلات ناباروری و بر خلاف تمایل خود، از داشتن فرزند محروم هستند و در طرح تحول سلامت برای این افراد، کلینیک‌های تخصصی سلامت جنسی راه‌اندازی شد و علاوه بر تامین هزینه‌های آنها توسط وزارت بهداشت، بسته‌های آموزشی متعددی برای آشنایی گروه هدف در زمینه راه‌های پیشگیری از ناباروری تهیه و تدوین شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha