محققان دانشگاه تورنتو با استفاده از رگ‌های خونی قلب موفق به ساخت یک وصله زیستی کوچک شد‌ه‌اند که با تزریق وارد بدن شده و بافت آسیب‌دیده قلب را ترمیم می‌کند. این راهکار برای ترمیم اکثر بافت‌های آسیب‌دیده قابل استفاده است.

وصله زیستی قابل تزریق برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه تورنتو با استفاده از رگ‌های خونی قلب موفق به ساخت یک وصله زیستی کوچک شد‌ه‌اند که با تزریق وارد بدن شده و بافت آسیب‌دیده قلب را ترمیم می‌کند. این راهکار برای ترمیم اکثر بافت‌های آسیب‌دیده قابل استفاده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، معمولا برای ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب از جراحی قلب باز استفاده می‌شود که روشی بسیار تهاجمی است. محققان برای حل این مشکل روشی را توسعه دادند که بدون نیاز به شکافتن قفسه سینه، بافت آسیب‌دیده قلب ترمیم می‌شود.


به گزارش ساینس دیلی،در این روش سلول‌های بافت مورد نظر روی یک وصله زیستی کشت داده می‌شوند و سپس از طریق یک سوزن کوچک به بدن تزریق می شوند تا بافت آسیب‌دیده ترمیم شود. با این روش دیگر نیازی به عمل باز برای قرارگرفتن ایمپلنت در بدن نیست. محققان معتقدند سلول‌های قلب بسیار حساس هستند و اگر این مکانیسم در مورد آنها موفقیت آمیز بوده است،‌ می‌تواند برای اندام‌های دیگر نیز قابل استفاده باشد.


محققان برای آزمایش سلول‌های قلب موش را روی یک وصله زیستی رشد دادند، سپس به موش‌هایی که دچار حمله قلبی شده بودند تزریق کردند. عمکلرد قلب موش‌ها پس از این فرآیند بهبود یافت و بطن قلب خون بیشتری را پمپاژ کرد. محققان معتقدند می‌توان این پلتفرم را با افزودن عوامل رشد یا داروهای خاص سفارشی کرد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha