سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 221264

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سرطان های شایعی که در افراد چاق بیشتر دیده می شود اشاره کرد و گفت: سرطان های سینه، سیستم گوارشی، روده بزرگ (کولون)، مثانه، پروستات، رحم، مری، کبد و معده از جمله سرطان هایی هستند که در افراد چاق بیشتر مشاهده می شوند.

سلامت نیوز:  عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سرطان های شایعی که در افراد چاق بیشتر دیده می شود اشاره کرد و گفت: سرطان های سینه، سیستم گوارشی، روده بزرگ (کولون)، مثانه، پروستات، رحم، مری، کبد و معده از جمله سرطان هایی هستند که در افراد چاق بیشتر مشاهده می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر کوروش جعفریان یکی از راه های مهم جلوگیری از شیوع این سرطان ها را کنترل و درمان چاقی اعلام کرد و افزود: افراد با رسیدن به وزن مناسب می توانند از شیوع تعداد زیادی از سرطان ها جلوگیری کنند.
وی بیان کرد: چاقی سهم بزرگی در ابتلا به برخی از سرطان ها دارد و 10 تا 30 درصد سرطان های رایج مرتبط با این بیماری است و به همین دلیل باید اقدامات پیشگرانه یا درمان آن را جدی گرفت.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: بطور مثال اگر فردی 11 سانتی متر دوره کمرش بزرگ تر از حد نرمال شود، ریسک ابتلا به سرطان کولون 13 درصد در این فرد افزایش پیدا می کند؛ یعنی به ازای هر یک سانتمتر بیش از یک درصد خطر ابتلا افرایش می یابد.
جعفریان با اشاره به اینکه سرطان کبد یکی از سرطان های خطرناک و جدی است که ابتلای آن به چاقی هم مرتبط می باشد، گفت: اگر این سرطان متاستاز داده باشد با علم و دانش موجود، نمی توان خیلی امیدی به زنده ماندن فرد مبتلا داشت.
جعفریان بر لزوم تشخیص بوقع سرطان ها اشاره کرد و گفت: برخی از سرطان ها از جمله روده بزرگ و سینه اگر بموقع تشخیص داده شود قابل کنترل و درمان هستند و فرد بیمار ممکن است کاملا از خطر مرگ نجات پیدا کند.


وی درمان سرطان ها را بستگی به زمان تشخیص و میزان پیشرفت آنها اعلام کرد و گفت: اگر این سرطان ها دیر تشخیص داده شوند یا بیماری ها پیشرفت کرده باشد با علم امروز شانسی زیادی برای زنده ماندن آنان وجود ندارند.
متخصص تغذیه بالینی، تغییر الگوی زندگی ، اصلاح رفتار غذایی را عوامل مهم برای پیشگیری از چاقی اعلام کرد و گفت: با این اقدامات می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد و با پیشگیری از چاقی از شیوع برخی از بیماری ها مانند قلبی و عروقی، سرطان ها و دیابت هم جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان ها دارند، اگر در معرض عوامل دیگری مانند چاقی قرار گیرد، خطر ابتلا به سرطانها بطور چشمگیری در آنان افزایش پیدا می کند.

** چاقی و اضافه وزن چیست:
بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، اضافه وزن و چاقی به عنوان تجمع غیرطبیعی یا بیش از اندازه چربی در بدن که سلامتی فرد را مختل می کند، شناخته می شود.
اگر وزن افراد برحسب شاخص توده بدنی (BMI ) سنجیده شود، فرد در حالت های لاغری، طبیعی، اضافه وزن و چاقی قرار می گیرد. اگر عدد به دست آمده از این شاخص کمتر از 20 باشد، فرد لاغر و بین 20 تا 25 فرد دارای وزن مناسب است اما اگر عدد حاصله بین 25 تا 30 باشد، اضافه وزن تلقی شده و عدد حاصله بین 30 تا 35 ، چاقی درجه 1، 35 تا 40 چاقی درجه 2 و 40 به بالا چاقی مفرط محسوب می‌شود.
نمایه توده بدنی(BMI): شاخص ساده ای برای ارزیابی نسبت وزن به قد است که به طور شایع برای طبقه بندی چاقی و اضافه وزن در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص از حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می آید.
دور کمر(Waist circumference): دور کمر، فاصله بین پایین ترین دنده و خار ایلیاک در فردی است که با لباس سبک ایستاده و نفس خود را کاملاَ تخلیه کرده باشد. اندازه دور کمر بیش از 102 سانتی متر در مردان و بیش از 88 سانتی متر در زنان برای تعریف چاقی شکمی به کار برده می شوند. اندازه دور کمر امروزه توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک شاخص مرتبط با سلامتی و مرگ و میر پذیرفته شده است.

** عوارض ناشی از چاقی:
چاقی می تواند تعداد زیادی از مشکلات را به وجود آورد که سلامتی افراد را به خطر اندازد و حتی در برخی موارد جان فرد بیمار را تهدید کند که بیماری های دیابت، سکته مغزی، بیماری قلبی و عروقی، سرطان ها و کبد چرب از جمله عوارض چاقی است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که اکنون در کشورمان 29 میلیون نفر چاق هستند یا اضافه وزن دارند.
به گفته ایرج حریرچی، 24.1 درصد بانوان ایرانی چاق هستند و یک سوم زنان، اضافه وزن دارند که در مجموع 60 درصد بانوان یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند.
وی ادامه داد: همچنین 13.8 درصد مردان کشور به چاقی مبتلا هستند و 35.5 درصد اضافه وزن دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha