مطالعات نشان می دهد فرآیندهای التهابی در کبد منجر به افزایش میزان کلسترول در افراد مبتلا به دیابت می شود.

بالا رفتن میزان کلسترول در افراد دیابتی

سلامت نیوز:مطالعات نشان می دهد فرآیندهای التهابی در کبد منجر به افزایش میزان کلسترول در افراد مبتلا به دیابت می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بیماری های عروقی نقش مهمی در بین عوارض درازمدت در افراد مبتلا به دیابت دارند. بیماری های قلبی-عروقی ۷۵ درصد نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند و این بیماری ها ۵۰ درصد از کل مرگ و میرها را شامل می شوند. بالارفتن کلسترول فاکتور پرخطر مهمی در تصلب شریان، اختلالات گردش خون و عوارض عروقی است.

دکتر موریسیو بریلی دیاز، عضو محقق از موسسه دیابت و سرطان در مونیخ آلمان، در این باره می گوید: «حتی اگر میزان گلوکز خون تحت کنترل باشد، برخی افراد مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالای عوارض جانبی بلندمدت این بیماری هستند. ما در تلاش برای فهم علت اصلی این موضوع هستیم.»

در این مطالعه محققان بر روی فرآیندهای التهابی که در بسیاری از اختلالات متابولیک مانند دیابت نوع ۲ و چاقی رخ می دهد و به طور قابل توجهی در عوارض طولانی مدت نقش دارد، تمرکز کردند.

به طور خاص، آنها بر عامل فاکتور ناباروری تومور التهابیα  (TNF-α) که در تولید گونه های اکسیژن واکنشی (ROS) در کبد نقش دارد، تمرکز کردند.

دانشمندان اثبات کردند که این ROSها فاکتور رونویسی کمپلکس GAbp (پروتئین پیوندی GA ) را غیرفعال می کنند. در مدل های آزمایشی، این غیرفعال شدن موجب مهار پروتئین AMPK، سنسور انرژی سلول، شد. در نتیجه کلسترول تولید شد و علائم شایع تصلب شریان بروز کردند.

به گفته محققان، این داده ها نشان می دهد که کبد نقش مهمی در بروز بیماری های عروقی دیابتی دارد.

محققان اذعان می کنند GAbp یک تنظیم کننده مولکولی در ارتباط بین التهاب، هوموتازیز کلسترول و تصلب شریان است. بدون تاثیر حفاظتی آن، منجر به افزایش کلسترول و افزایش رسوب چربی در شریان ها می شود.

  


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha