نبود سیستمی برای مطلع كردن بیماران از وجود این بیمارستان و همچنین نبود سیستم منسجم برای مراقبت‌های 72 ساعت بعد از عمل كه دارای ریسك بالایی است، مهم‌ترین دلیل مراجعه کم بیماران برای اینگونه اعمال جراحی است.

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: تقاضای كم بیماران برای درمان سوختگی، به دلیل كمبود تكنولوژی در بیمارستان‌های مشهد نیست.

به گزارش (ایسنا) -دکتر آرش بیرقی در نشست خبری با موضوع جراحی پلاستیك كه در ساختمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار شد، خاطرنشان كرد: نبود سیستمی برای مطلع كردن بیماران از وجود این بیمارستان و همچنین نبود سیستم منسجم برای مراقبت‌های 72 ساعت بعد از عمل كه دارای ریسك بالایی است، مهم‌ترین دلیل مراجعه کم بیماران برای اینگونه اعمال جراحی است.

وی ادامه داد: بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد از نظر سیستم مهندسی و همچنین از نظر تجهیزات پزشكی یكی از بهترین بخش‌ها در خاورمیانه است.

وی گفت: اخیرا امکان اجرای عمل پیوند پوست از بیماران مرگ مغزی به بدن بیمارانی که دچار سوختگی شدید شده‌اند، در دانشگاه علوم پزشكی مشهد فراهم شده است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیك و ترمیمی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشكی مشهد توانایی درمان بیماران شمال شرق و شرق كشور را كه دچار فلج صورت، دست و بازو شده‌اند، پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه اعضای هیات علمی جراحان پلاستیك در دانشگاه علوم پزشكی مشهد تنها 3 نفر هستند، تصریح كرد: با افزایش تعداد اعضای هیات علمی و همچنین افزایش تعداد عمل‌های بعد از سوختگی برای درمان بیمارانی كه دچار سوختگی شده‌اند تا حد چندین مورد در ماه، می‌توانیم به وضعیت مطلوب برسیم.

دکتر عزت‌الله رضایی، فوق تخصص جراحی پلاستیك و ترمیمی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: غیر از جراحان پلاستیك هر گروهی كه در سیستم آموزشی خود دوره تخصصی زیبایی را گذرانده باشد، می‌تواند عمل‌های زیبایی را با توجه به آگاهی از عوارض آن انجام دهد.

وی ادامه داد: این گروه‌ها شامل متخصصان گوش و حلق و بینی است كه می‌توانند جراحی زیبایی را نیز انجام دهند.

وی خاطرنشان كرد: تنها 170 نفر در كل كشور و هفت نفر در مشهد جراح فوق تخصص پلاستیك هستند.

دکتر رضایی عنوان كرد: افرادی كه خواهان انجام جراحی پلاستیك به روی بدن خود هستند، می‌توانند با تماس با سازمان نظام پزشكی كشور و همچنین دانشگاه علوم پزشكی مشهد راجع به متخصص خود تحقیق كنند زیرا انتخاب متخصص بسیار مهم بوده و ممكن است در صورت نداشتن صلاحیت عواقب بدی را در بیمار بر جای بگذارد.

وی ادامه داد: تنها مشكل در درمان بیماران دچار سوختگی این است كه باید پوستی داشته باشیم تا به روی بدن بیمار منتقل كنیم که این عمل از دو سال پیش در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می‌شود.

وی سوختگی با مواد نفتی را مهم‌ترین علت سوختگی دانست و گفت: بعد از مواد نفتی به ترتیب مایعات داغ، حادثه انفجار گاز به خصوص در زمستان، برق گرفتگی و سوختگی با مواد شیمیایی مهم‌ترین علت‌های سوختگی هستند.

این متخصص در خصوص كشت سلول پوستی خاطرنشان كرد: كشت سلول پوستی یك بار در مشهد تنها به صورت آزمایشی صورت گرفت كه موفقیت آمیز بود و به دلیل هزینه سنگین در ایران کمتر انجام می‌شود.

وی با اشاره به 3 مورد پیوند آزاد پوست به طور موفقیت آمیز در مشهد ادامه داد: می‌توانیم با افزایش تعداد افراد متخصص، تصحیح سیستم پرستاری و سیستم بخش و همچنین افزایش تجهیزات اتاق عمل این کار را به صورت روتین انجام دهیم.

دکتر رضایی با اشاره به توانمندی‌های جراحان پلاستیك گفت: جراحان پلاستیك تنها جراحانی هستند كه می‌توانند ناهنجاری‌های مادرزادی را به دلیل آشنایی كامل با آناتومی بدن و آگاهی از شكاف‌های لب وكام از كودكی درمان كنند تا فرد در بزرگسالی دچار مشكلات ظاهری و همچنین گفتاری نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha