آموزش و پرورش و مدارس علاوه بر نقش و وظیفه تربیتی و آموزشی باید برای تامین سلامت كودكان و نوجوانان طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشند. بی‌تردید تغذیه، بهداشت و ورزش سه بعد اساسی در تامین سلامت دانش‌آموزان است كه در برنامه‌های مدارس مورد توجه بوده و هست اما پرسش اصلی این است كه آیا این برنامه‌ها توانسته سلامت آنها را در حد معقولی تامین كند؟

باورها و فرهنگ غلط بزرگترین تهدید سلامت دانش‌آموزان

سلامت نیوز:امنیت، سلامت و تربیت مثلث حیاتی هر جامعه‌ای است كه مردم و مسوولان وظیفه دارند برای تامین این مثلث سرنوشت‌ساز و حیاتی تعامل و همكاری شایسته‌ای داشته باشند؛ مثلثی كه بی‌تردید بدون هر یك از اضلاع آن سایر ابعاد زندگی جمعی و فردی از حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی غیرممكن خواهد بود و توسعه همه‌جانبه و متوازن  محقق نخواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: آموزش و پرورش و مدارس علاوه بر نقش و وظیفه تربیتی و آموزشی باید برای تامین سلامت كودكان و نوجوانان طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشند. بی‌تردید تغذیه، بهداشت و ورزش سه بعد اساسی در تامین سلامت دانش‌آموزان است كه در برنامه‌های مدارس مورد توجه  بوده و هست اما پرسش اصلی این است كه آیا این برنامه‌ها توانسته سلامت آنها را در حد معقولی تامین كند؟


پرداختن به هر كدام از این ابعاد فرصت و مجال  جداگانه‌ای می‌طلبد اما بر آن شدیم در این شماره از صفحه مدرسه به موضوع تغذیه بپردازیم كه این گزارش را در معرض نقد و نظر شما مخاطبان صفحه قرار می‌دهیم.


الهه حسن‌پور، رییس اداره بهداشت و سلامت اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت :مشكلات بودجه‌ای و فرهنگی سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌كند.  استان تهران تنها استانی است كه دو اداره كل آموزش و پرورش دارد؛ یكی اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران و دیگری اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران. آمارها نشان می‌دهد به‌رغم نزدیكی به پایتخت دانش‌آموزان شهرستان‌های تهران از محرومیت‌های مختلف به ویژه تغذیه‌ای رنج می‌برند.


به همین منظور بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با الهه حسن‌پور، رییس اداره بهداشت و سلامت اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران انجام دهیم تا در مورد مشكلات و طرح و برنامه‌‌های تغذیه‌ای دانش‌آموزان پرسش‌‌ها را طرح كنیم تا گامی باشد برای توجه دادن مردم و مسوولان به این موضوع مهم كه در تامین سلامت كودكان و نوجوانان نقش حیاتی دارد. این گفت‌وگو را در معرض نقد و نظر خوانندگان صفحه مدرسه اعتماد می‌گذاریم.


‌ آیا سیستم تغذیه دانش‌آموزان مدارس دارای طرح و برنامه خاصی است؟


بله، ما برای دانش‌آموزان داستان پخش شیر راداریم كه تعداد دفعات آن بر اساس بودجه‌ای كه وزارت آموزش و پرورش اختصاص می‌دهد تعیین می‌شود مثلا سال گذشته ٦٥ نوبت بود و امسال ٢٥ نوبت. همچنین ما طرح سفیران سلامت راجهت آشنایی دانش‌آموزان با تغذیه سالم برگزار می‌كنیم و در مدارس قرص D٣ ارایه می‌شود، به صورت ماهی یك‌بار همراه با آموزش‌های لازم و برای دختران متوسطه یك و دو، ١٦ نوبت قرص آهن در نظر گرفته شده است ولی در تغذیه مدارس شبانه‌روزی هنوز خیلی جای كار داریم.


 سیستم تغذیه مدارس چقدر علمی است و آیا از استانداردهای جهانی پیروی می‌كند؟


بحث تغذیه اصلا نمی‌تواند علمی نباشد ما به طور علمی نیازهای دانش‌آموزان را می‌سنجیم و بر اساس آن نسبت به ارایه مواد غذایی و مكمل‌ها اقدام می‌كنیم و این اقدامی است كه در سراسر جهان انجام می‌شود. همه این اقدام‌ها علمی هستند ولی هنوز كافی نیست.


 مشكلاتی كه بر سر راه تغذیه سالم است را بیان كنید؟


بزرگ‌ترین مشكل، باورها و فرهنگ‌های غلط است كه مانع بزرگی بر سر راه ارایه طرح‌های تغذیه سالم است و همچنین كمبود بودجه باعث محدودیت‌های زیادی جهت اجرای برنامه‌های تغذیه سالم است. من معتقدم دانش‌آموزان هر روز باید شیر و دانه‌های مغذی و میوه دریافت كنند و با توجه به عدم وجود اعتبار لازم نمی‌توان این كار را انجام داد ولی ما می‌توانیم به جای آن فرهنگ تغذیه سلام را  جایگزین كنیم.


 در پایان پیشنهاد تغذیه‌ای شما به مردم و مسوولان چیست؟


ما هرم غذایی داریم كه در آن جایگزین‌های مواد غذایی نیز مشخص شده است. من پیشنهاد می‌كنم كه از این هرم پیروی شود در عین حال تعادل و تنوع هم رعایت شود، همچنین نوشیدن آب كافی و تحرك و ورزش به پیشرفت سلامت كودكان ما كمك بزرگی می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha