دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ضمن اشاره به چگونگی اجازه‌ی فعالیت کودکان زباله گرد ، معتقد است: کودکان شاغل در سوله‌های تفکیک زباله از نظر شغلی استثمار شده هستند.

کودکان زباله‌گرد به «شهرداری» شارژ می‌دهند!

سلامت نیوز:دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ضمن اشاره به چگونگی اجازه‌ی فعالیت کودکان زباله گرد ، معتقد است: کودکان شاغل در سوله‌های تفکیک زباله از نظر شغلی استثمار شده هستند.

صفر تا صد تفکیک زباله بر دوش کودکان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انصاف نیوز،«مظفر الوندی» در حاشیه رونمایی کتاب «طنین سکوت» در اندیشگاه کتابخانه ملی   گفت: یک سری انحرافات در تنظیم قرارداد بین شهرداری و پیمانکاران وجود دارد که خود آن‌ها هم متوجه این موضوع هستند. از مراحل ابتدایی تفکیک زباله تا زمانی که زباله‌ها به مکان صنعتی بازیافت زباله می‌رسند، بیشتر کسانی که فعالیت می‌کنند، کودکان هستند.

وی با تأکید بر این که «این روند کاملا رسمی انجام می‌شود»، اظهار کرد: کودکان زباله‌گرد کارت‌های خاصی دارند؛ اگرچه همه‌ی آن‌ها مشمول این کارت نمی‌شوند؛ این کارت‌ها برگه‌هایی با مهر شهرداری هستند و هر ماه با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند تا کودکان اجازه‌ی کار در محلات و مناطق را داشته باشند و به این ترتیب افرادی مربوط به شهرداری و پیمانکارانش، این کودکان را کنترل می‌کنند تا افراد دیگری وارد کار نشوند.

بازدید از کودکان زباله‌گرد و تهیه گزارش

الوندی، وزارت کار را مسوول پیگیری وضعیت کودکان زباله‌گرد ایرانی دانست و اعلام کرد: حدود دو ماه پیش برای بازدید به مکانی رفتیم که بیشتر اتباع و بهر حال کودکان در حال کار بودند. از جانب مرجع حقوق کودک برای تمام بخش‌هایی که زیر مدخل این موضوع هستند، یک گزارش تهیه شد.

به گفته‌ی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، در ادامه این گزارش، از قوه قضاییه، رییس دادگستری تهران، وزارت رفاه و شهرداری خواستیم در مورد روند بازیافتی که در تهران انجام می‌شود، توضیح بدهند.

استثمار آشکار کودکان زباله‌گرد

وی گفت: این مکان‌ها پنهانی نیستند و این استعمار به‌طور آشکار اتفاق می‌افتد و کودکان اعم از تبعه و ایرانی در شرایط بد زیستی زندگی و کار می‌کنند. بعضی از این کودکان در همان سوله‌ها شب را سر می‌کنند. حدود ۱۰ روز پیش این گزارش به بخش‌های مربوطه تقدیم شده است.

الوندی همچنین از رایزنی‌ها با اعضای جدید شورای شهر و وعده‌ی همکاری بخش اجتماعی شورای پنجم خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha