چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 221388

یک دکترای تخصصی مولکولار اپیدمیولوژی سرطان تاکید کرد: حدود ۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

سلامت نیوز:  یک دکترای تخصصی مولکولار اپیدمیولوژی سرطان تاکید کرد: حدود ۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر رویا دولتخواه در اولین کنگره بین المللی تازه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش در تبریز و با اشاره به پیشگیری از بروز سرطان اظهار کرد: پیشگیری اولیه از جمله روش‌های مداخله‌ای است که می‌تواند زمینه‌ کنترل بیماری را فراهم کند و اگر موفق به کنترل در این مرحله نشدیم، وارد پیشگیری ثانویه پس از بروز علایم می‌شویم.

دولتخواه افزود: با وجود روش‌های غربالگری در دسترس و رایگان و ارزان قیمت کسی از این روش‌ها در راستای تشخیص به موقع استفاده نمی‌کند و این در حالی است که پیشگیری سنگ بنای مبارزه با سرطان به شمار می‌آید.

وی عنوان کرد: ارزیابی سیستماتیک از وضعیت موجود سرطان و ریسک‌فاکتورها در کشور از گام‌های اولیه‌ای است که ما را در تشخیص به موقع و اقدامات بعدی یاری می‌کند. 

وی گفت: در صورتی که بتوان بار قابل اجتناب عوامل خطر را کاهش داد، می‌توان از سایر هزینه‌های اضافی و بار تحمیل شده بعدی جلوگیری کرد. همچنین ارزیابی افراد ریسک‌پذیر از اقداماتی است که نقش موثری در غربالگری دارد.

دولتخواه با اشاره به نقش تغذیه در بروز سرطان گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده، مصرف فیبر و سبزیجات، ترک سیگار و مشروبات الکلی از مواردی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. تغذیه نیز نقش پررنگی در پیشگیری از سرطان دارد و میزان آرسنیک موجود در برنج و پخت گوشت در دمای بالا از عوامل موثر در بروز سرطان‌های گوارشی هستند.

دولتخواه افزود: برنامه‌های مداخلاتی باید مبتنی بر فرهنگ و سیاست‌های حاکم بر آن جامعه باشند. اضافه وزن و چاقی، مصرف مواد اعتیادآور و کم تحرکی از علل زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند دیابت هستند که در بروز سرطان نیز نقش دارند.

اولین کنگره بین‌المللی تازه‌های تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور سخنرانان بین‌المللی به مدت دو روز در حال برگزاری است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha